Z-5500 på Komplett, Värt att köpa NU ?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddeman:

Paketet har ju bara typ 380W i ryggen medans Z-5500 kan komma upp i 1000W totalt med THX osv.

505w är det för övrigt i fuskwatt mått. THX är i detta sammanhang en uppköpt loga som inte säger något utan är till för att marknadsföra.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddeman:

Paketet har ju bara typ 380W i ryggen medans Z-5500 kan komma upp i 1000W totalt med THX osv.

Watten har inget att göra med hur bra ljudet är, finns gamla högtalare på 70w som spelar ut "datorhögtalare"

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

THX är en märkning för att visa att högtalarna spelar till en viss "nivå" så att ljudupplevelsen blir mer äkta och som det var tänkt att det ska låta. Väldigt luddig märkning!

"The goal of THX cinema certification is to reproduce the acoustics and ambience of the movie studio, allowing audiences to enjoy a movie’s sound effects, score, dialogue and visual presentation with the clarity and detail of the final mastering session."

Hade THX certiferade Z-2300 och kan säga att diskanten var väldigt detaljerad och vass för att vara datorhögtalare och basen var kraftig men brummade för mkt för min smak. Enligt mig är THX=klart, krispigt högdetaljerat ljud med massor bas!

Z-5500:

+/- Bra bas (för grumlig för vissa)
+/- Detaljerad diskant (för vass enligt mig men helt ok med lite EQ lek)
+ Bra anslutningar
+ Snygga
+ Bra kontrollenhet
+ 2 års garanti

- Svagt mellanregister
- Pga dåligt mellanregister och basen så blir dessa dåliga till en del musik genre.

Slutsats: Skit bra för 1990:- men 3000:- vettifan ifall det är värt då man kan köpa bättre ljudande 2.0 anläggningar från Hi-Fi butiker dock så får man inte 5.1 ljudet!

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddeman:

Paketet har ju bara typ 380W i ryggen medans Z-5500 kan komma upp i 1000W totalt med THX osv.

Watt säger inget om ljudet, och sen tror jag de fuskar jävligt mycket med sina watt märkningar. Hade ett par logitech z-510, men nu har jag ett par dynavoice challanger s-6 stativare som har en tredjedel av watten mot logitechen typ. Kan säga att de låter fan så mycket bättre och mer tryck i ljudet.

Hur kan ett par 2 tums plasthögtalare ha mer watt än ett par 12 tums stativare tror du? Jo, deras watt stämmer förmodligen inte.

Sen thx märnkingen. Tror logitche har betalt för att använda den. Den står inte för "bra ljud" i alla fall.

z-5500 har jävligt mycket tryck och mäktigt ljud för film (för det priset), en kompis har dem till TVn, en annan har dem till datorn.. Men för musik låter dem skit faktiskt.

THX märkningen ska tas med några ton salt alltså...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Watt säger inget om ljudet, och sen tror jag de fuskar jävligt mycket med sina watt märkningar. Hade ett par logitech z-510, men nu har jag ett par dynavoice challanger s-6 stativare som har en tredjedel av watten mot logitechen typ. Kan säga att de låter fan så mycket bättre och mer tryck i ljudet.

Hur kan ett par 2 tums plasthögtalare ha mer watt än ett par 12 tums stativare tror du? Jo, deras watt stämmer förmodligen inte.

Sen thx märnkingen. Tror logitche har betalt för att använda den. Den står inte för "bra ljud" i alla fall.

z-5500 har jävligt mycket tryck och mäktigt ljud för film (för det priset), en kompis har dem till TVn, en annan har dem till datorn.. Men för musik låter dem skit faktiskt.

THX märkningen ska tas med några ton salt alltså...

Indeed! precis de ja menar i ett tidigare inlägg

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

finns det några bättre högtalare i prisklassen? lyssnar på rock och metal och spelar och ser film.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

finns det några bättre högtalare i prisklassen? lyssnar på rock och metal och spelar och ser film.

I så fall M-Audio Studiophile BX5a Deluxe - Inet.se

Permalänk
Medlem

Upptäckte en lite lustig sak nu, om man går in på dustin och söker sig fram till z-500 så kostar paketet 2490kr, men om man går in vi länken jag skrev tidigare så kostar det helt plötsligt 1790kr. Undrar om man får den för 1790kr eller om dom lägger på det sen, för la man den i kundvagnen så kostade den fortfarande 1790kr.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Upptäckte en lite lustig sak nu, om man går in på dustin och söker sig fram till z-500 så kostar paketet 2490kr, men om man går in vi länken jag skrev tidigare så kostar det helt plötsligt 1790kr. Undrar om man får den för 1790kr eller om dom lägger på det sen, för la man den i kundvagnen så kostade den fortfarande 1790kr.

Har varit i flera dagar, är olika artikelnummer också. Såg först den för 1790:- på studentkampanjen så kanske är något med den kampanjen, konstigt med två olika dock. Lite sugen på beställa är man allt

Permalänk
Medlem

om någon beställer så säg till vad ni fick betala. Har tyvärr inte plats för de högtalare som oyegie länkade. Vill ha 5.1 och har bara plats för datorhögtalare.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Defeat^:

Watt säger inget om ljudet, och sen tror jag de fuskar jävligt mycket med sina watt märkningar. Hade ett par logitech z-510, men nu har jag ett par dynavoice challanger s-6 stativare som har en tredjedel av watten mot logitechen typ. Kan säga att de låter fan så mycket bättre och mer tryck i ljudet.

Hur kan ett par 2 tums plasthögtalare ha mer watt än ett par 12 tums stativare tror du? Jo, deras watt stämmer förmodligen inte.

Sen thx märnkingen. Tror logitche har betalt för att använda den. Den står inte för "bra ljud" i alla fall.

z-5500 har jävligt mycket tryck och mäktigt ljud för film (för det priset), en kompis har dem till TVn, en annan har dem till datorn.. Men för musik låter dem skit faktiskt.

THX märkningen ska tas med några ton salt alltså...

beror ju faktiskt på vilket ljudkort man har..

Kör jag FLAC låter det grymt med mitt creative,Kör jag mp3 med tasking rippning låter det skit.beror nog mycket på själva ljudkällan än högtalarna.Visst finns det bättre ljud men för under 3000 eller som på dustin under 1800 vettefan om man får nytt system med samma ljud..
Testade nyss att dra på full volym (är ensam i hela kåken) jävlar vad det dunkade

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Skrivet av AlbertMwugabi:

Upptäckte en lite lustig sak nu, om man går in på dustin och söker sig fram till z-500 så kostar paketet 2490kr, men om man går in vi länken jag skrev tidigare så kostar det helt plötsligt 1790kr. Undrar om man får den för 1790kr eller om dom lägger på det sen, för la man den i kundvagnen så kostade den fortfarande 1790kr.

Jag beställde via länken och mycket riktigt fick jag betala 1790, var tvungen att slå till på det priset då jag behövde något till datorn och playstationet, paketet kom hem på tre dagar och jag är supernöjd, nu fattas bara en optisk kabel och inkoppling till mitt ps3

Visa signatur

i5

Permalänk
Avstängd

Den billigare länken visar ej i lager nu. Och den dyrare länken verkar ha utgått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

om någon beställer så säg till vad ni fick betala. Har tyvärr inte plats för de högtalare som oyegie länkade. Vill ha 5.1 och har bara plats för datorhögtalare.

1 923,00 fick jag ge på dustin

Permalänk
Avstängd

3 695 kr kostar de nu, gött att man han köpa för halva det priset.

Permalänk
Medlem

fantastiska högtalare, köpte dom för 2500 för något år sen, SJUKT prisvärda... spelar spel, dunkar musik alla gengres och sjävlklart film.. funkar lika bra till allt.

Permalänk
Medlem

jag köpte detta paket 2005 och de har verkligen stått sig i pris. köpte de för 3200kr på JME data

Permalänk
Medlem

lagt min beställning på Inet istället.

Beställde z-5500 från dustin den 19 dec och har fortfarande inte fått dom. Dom har skickats hit och dit flera gånger och dustin har själva sagt vid 3 olika tillfällen att dom ska skicka iväg dom igen eller att dom redan har gjort det. Men nu kräver dustin fullt pris på 3600kr (3101kr just nu. blev väl ändrat idag) Det är mer än det dubbla än vad jag beställde dom för den 19: de! Dom har vart oseriösa i telefon och även försökt lura mig till högre pris vid ett tillfälle.

Har aldrig vart med om något sådant oseriöst företag som dustin!

Nu ligger en order på inet som jag väntar på. 3040kr skulle dom ha. Det betalar jag gärna efter alla problem. Samt att dom inte krånglar.

Permalänk
Medlem

1790kr har utgått så det kanske är den gamla modellen utan utbytbart och förbättrat kablage?
http://forums.vr-zone.com/hardware-depot/40953-logitech-z5500...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Logitech suger, spec för pris per ljud, Har lyssnat på flertal logitech system och alla är desamma. Sen alla p12or som bara kollar på att det har HELA 1000w e dumma då watten spelar i stort sett ingen roll. Finns Mycket bra begagnade system för samma pris som slår skiten ur detta system 10ggr om. har tex själv Cerwin Vega D6-E med 12" basar i varje och matar dom med 90w st och dom låter ungefär 20gr högre än ett par logitech. dom finns på blocket för runt 1-2k. Annars kollar man på andra Cerwin Vega högtalare då dom är det bästa ljud man kan få för priset, Otroligt bra kvalité och ljud om man nu inte är en "HIFI kille" som enbart tycker högtalare och steg för 20k+ är bra, men vill man ha otroligt höga volymer, mäktig bas och allmänt bra ljud så tveka aldrig på Cerwin Vega.
Hoppas detta löser många P12ors problem att väja högtalare för 2-4k, Och krossa ett fönster med detta system ÄR fysiskt OMÖJLIGT då inte ens system som klarar spela över 170db klarar det.
Vill inte låta grinig eller så men jag vet att det finns mycket bättre system för pengarna.
Mvh Axel

Visa signatur

Main: Antec p182b, 16gb DDR3, Intel I5 760, XFX AMD 6950, Western digital caviar black 1tb, 256gb SSD, Corsair 750w .
Filserver: Rackchassi,AMD 965BE , 16gb DDR3,7st Western Digital RED 3tb , 1st SSD, 750W Corsair Power Supply

Permalänk
Medlem
Skrivet av lol1337:

Logitech suger, spec för pris per ljud, Har lyssnat på flertal logitech system och alla är desamma. Sen alla p12or som bara kollar på att det har HELA 1000w e dumma då watten spelar i stort sett ingen roll.

Hoppas detta löser många P12ors problem att väja högtalare för 2-4k, Och krossa ett fönster med detta system ÄR fysiskt OMÖJLIGT då inte ens system som klarar spela över 170db klarar det.
Vill inte låta grinig eller så men jag vet att det finns mycket bättre system för pengarna.
Mvh Axel

Menar du att det är många p 12:or i tråden?

Permalänk
Medlem

Nej men det är oftast dom som tar upp att logitech är så OTROLIGT bra och att dom klarar göra allt, men visst om folk vill betala så mycket pengar för att köpa REDIGT skit så e det ju upp till dom, men nu har jag iaf sagt mitt , att man tjänar på at kolla begagnat före att köpa detta skit, och jag rekommenderar Cerwin Vega då detta är dom bästa högtalarna för priset, UTAN tvekan.
Mvh Axel

Visa signatur

Main: Antec p182b, 16gb DDR3, Intel I5 760, XFX AMD 6950, Western digital caviar black 1tb, 256gb SSD, Corsair 750w .
Filserver: Rackchassi,AMD 965BE , 16gb DDR3,7st Western Digital RED 3tb , 1st SSD, 750W Corsair Power Supply

Permalänk
Medlem
Skrivet av lol1337:

Nej men det är oftast dom som tar upp att logitech är så OTROLIGT bra och att dom klarar göra allt, men visst om folk vill betala så mycket pengar för att köpa REDIGT skit så e det ju upp till dom, men nu har jag iaf sagt mitt , att man tjänar på at kolla begagnat före att köpa detta skit, och jag rekommenderar Cerwin Vega då detta är dom bästa högtalarna för priset, UTAN tvekan.
Mvh Axel

Hmm Cerwin vega bäst för priset, ja ifall man vill ha lite välljud och mkt bas. själv satsar jag på M-65 då detta är något mellanting då de går att partaya jävligt bra med men funkar även bra till finlir och film. Cerwin vega är och förblir basens konung med deras monster element som praktiskt taget tål allting tills kanten blir gammal och man får byta efter 10-15 år vilket kostar nån hundring. tyvärr är Cerwin vega inte några finlir högtalare utan mer party och dunka på vilket man kan tröttna på ibland (säger inte att de är dåliga utan kanske lite ansträngande/för mkt vissa stunder). Skulle säga att så gott som all Hi-fi är bättre än datorhögtalare dock så är det en kostnads fråga och alla vill inte ha klumpiga förstärkare och köpa begagnat, jag t.ex har tröttnat på begagnad elektronik som har små skavanker både utseende och funktionsmässigt.

Detta är en billig 5.1 anläggning som klår logitech i kvalitet och ljud men tyvärr inte i basens tryck http://www.fynda.se/index.php?prodid=4324

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem

idag kom paketet från Inet. beställde sent i torsdags. ska hämta ut det imorgon. Tack för den snabba leveransen Inet!

+ att Inet skickade paketet till ica och inte posten som dustin gjort

Permalänk
Medlem
Skrivet av lol1337:

Logitech suger, spec för pris per ljud, Har lyssnat på flertal logitech system och alla är desamma. Sen alla p12or som bara kollar på att det har HELA 1000w e dumma då watten spelar
Mvh Axel

De du säger stämmer fullt ut =D

Men innan när du börjar hacka på p12 borde du tänka på att byta nick först hehe

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Mjo men detta namn valde jag för typ 3 år sen då ja inte kom på ngt annat , just nu 18 år fyller 19 i år.
Mvh Axel

Visa signatur

Main: Antec p182b, 16gb DDR3, Intel I5 760, XFX AMD 6950, Western digital caviar black 1tb, 256gb SSD, Corsair 750w .
Filserver: Rackchassi,AMD 965BE , 16gb DDR3,7st Western Digital RED 3tb , 1st SSD, 750W Corsair Power Supply