Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mellerud
Registrerad
Maj 2009

AM2 till AM3 socket

Hej! tänkte fråga om en AM2 processor kan köras med ett AM3 socket moderkort?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Burträsk
Registrerad
Jun 2009

Nej

MVH Peter

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2004

Nej, AM2-processorerna har ingen kontroller för DDR3-minnen, vilket alla renodlade AM3-moderkort har platser för. AM2+-moderkort kan du däremot använda AM2-processorer på, sålänge det finns minnesplatser för DDR2-minnen.

Brum: i7 3930k @ 4,2 GHz | Asus P9X79 WS | 32 GB | Asus GTX1070OC 8GB | Crucial m4 256GB, 2x Samsung 850 EVO 250GB
Brumma: AMD Athlon 5350 | 4GB | Asus GT730 | 7 TB HDD
Ek-kurre: Lenovo 700-15ISK | i5-6300HQ | GTX 950M 4GB | 12GB | 128+250GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fagersta
Registrerad
Dec 2010

Hej!

Jag har några frågor om gällande am2 och am3, jag har ett moderkort som heter ASrock alivexfire esata2 och det står att det är en am2 socket, och då undrar jag om jag kan köra en am3 processor till den? om inte vad ska man ha för nått som fungerar bra när man spelar och så vidare. min nu varande processor är DualCore AMD Athlon 64 X2, 2730 Mhz (13 x 210) 5200+. samma gällande hur man vet vilket ram minne man ska ha och vilka grafikkort som passar.

tack för svar. är ganska dålig på datorer och hoppas ni vill hjälpa

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Boden
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av Olsson123:

Hej!

Jag har några frågor om gällande am2 och am3, jag har ett moderkort som heter ASrock alivexfire esata2 och det står att det är en am2 socket, och då undrar jag om jag kan köra en am3 processor till den? om inte vad ska man ha för nått som fungerar bra när man spelar och så vidare. min nu varande processor är DualCore AMD Athlon 64 X2, 2730 Mhz (13 x 210) 5200+. samma gällande hur man vet vilket ram minne man ska ha och vilka grafikkort som passar.

Du har/hade svar i tråden innan du skrev så varför inte kolla innan du postar?

Gamer : MSI 770-C45 AM3 | AMD Athlon II X3 445 @ 3.1GHz | GeForce 8800GTS | Corsair VX-550W | 4 GB A-Data DDR3 Gamer 1333Mhz | 500GB Sata HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fagersta
Registrerad
Dec 2010

man vet ju aldrig om det går att göra tvärt om men tack ändå

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

En AM3 processor har både DDR2 och DDR3 stöd så det går med både AM2, AM2+ och AM3 mobos.
Dock bör de tidigare DDR2 och DDR2+ moderkorten ha en ny bios för att detta skall funka fullt ut

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Olsson123:

Hej!

Jo det ska gå enligt moderkortstillverkaren
ASRock > Products > ALiveXFire-eSATA2 > CPU Support List

OBS! *If you use AM3 / AM2+ CPU on AM2 chipset motherboard, the system bus speed will downgrade from HT3.0 (5200 MT/s) to HT1.0 (2000 MT/s), but the CPU frequency will not be influenced.

Den klarar DDR2 upp till 1066MHz och grafikkort passar alla som har pci-express gränssnitt under förutsättning at de passar i chassit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fagersta
Registrerad
Dec 2010

Tack för svaret ska kolla lite på länken du skicka och se om jag hänger med

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av Olsson123:

Tack för svaret ska kolla lite på länken du skicka och se om jag hänger med

Se bara till att se om processorn du tänkt köpa finns med på CPU-support list, som Divil länkade till. Därefter kollar du längst ut i högerkolumnen vilken BIOS-version du minst behöver för att processorn skall stödjas. Ladda sedan ned senaste BIOS-version som är släppt och uppdatera ditt BIOS (brukar gå via USB-sticka från BIOS).
När du har uppdaterat BIOS är moderkortet redo att köra med en AM3-processor som finns med på CPU-support-listan.

Här är länken till BIOS-filerna:
ASRock > Products > Motherboard > ALiveXFire-eSATA2 > Download

Om du klickar på ikonen med det röda plustecknet på, så får du information om hur du uppdaterar BIOS. Du behöver tydligen skapa en bootbar USB-sticka, packa upp BIOS-zipfilen på den, boota från stickan och köra BIOSuppgraderingsfilen.

~Pelle~