Slog på strömmen till nyinkopplat nätagg.... POFF!

Permalänk

Slog på strömmen till nyinkopplat nätagg.... POFF!

Halloj, är nyreggad här men har läst mycket förut.

Iaf så är de så att jag köpte ett nytt nätagg till min gamla häck till dator... kopplade in 2st HDDs, ATX 24-pin, 6-pin PCIe, 4-pin CPU och slog igång datorn. De funka ju bra, nästa gång jag skulle slå på den så ville inte startknappen funka, så då koppla jag ur agget helt och "hotwira" de och då så funka de inte första gången utan de bara klicka i agget. Kolla alla kablar så gott de gick trots kabelstrumpa. Prövade igen och då starta de i typ 3 sek sen small de till och blixtrade Orange typ. Samt att proppen gick. Prövade igen men proppen small så fort ja kopplade in strömmen till agget.

Prövade så med mitt gamla agg som funkat bra i X antal år, funkar bra men processor fläkten går för fullt samt att de inte dyker upp nån bild på skärmen, varken med grafikkortet inkopplat eller om jag kör på de inbyggda. Vad har då hänt?!

Tilläggas bör att datorn funka kalas före och har endast bytt agget.

Komponenter i burken:
Amd athlon 64 x2 4600+
Något sketet standard mobo
Gainward GeForce GTS250
2st SATA HDDs
1.5GB RAM DDR-SDRAM
Nätagget är ett NZXT HALE90 850W

massa gammalt skit jag vet. Men allt är på väg att bytas ut....

Mvh Andreas

Permalänk
Medlem

Vad är det för nätagg vi pratar om?

Permalänk

Står längst ner i listan på komponenter... ett NZXT hale 90 850w.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_hedis:

Står längst ner i listan på komponenter... ett NZXT hale 90 850w.

Ah, var mitt uppe i att misshandla ett envist kokt ägg. Koncentrationen var inte på topp.

Google tycker inte att det är vanligt att det nätagget smäller spontant, men det har ju onekligen gjort det. Om överspänningsskyddet är trasigt eller inte ens existerar så kan nästan vad som helst i datorn gått sönder. Luktar någon av dina komponenter som att den kanske brunnit? Ser du någon kondensator som spruckit någonstans?

Permalänk

Haha, ägg kan vara jävliga.

Luktar inge som helst bränd el... ser inget Heller, luktar dock lite ur agget

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_hedis:

Haha, ägg kan vara jävliga.

Luktar inge som helst bränd el... ser inget Heller, luktar dock lite ur agget

Tja...det enda alternativet just nu är att testa varje komponent för sig med ett annat nätagg och hoppas att det inte är mobo eller CPU som dött. Ta kontakt med NZXT och återförsäljaren så snabbt som möjligt.

Permalänk

HDDerna surrar på iaf. Nå mer vet jag inte hur jag ska testa...

Har Mailat NZXT iaf...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_hedis:

HDDerna surrar på iaf. Nå mer vet jag inte hur jag ska testa...

Har Mailat NZXT iaf...

Du får helt enkelt bjuda en kompis med likadan socket som du på lite fika och sedan prova varje del separat. Har du tur så är det bara grafikkortet eller dylikt som gett sig. Du kan ju försöka kräva att återförsäljaren står för ersättning och felsökning av samtliga delar, det var ju faktiskt inte ditt fel att det small.