Permalänk
Medlem

Ubuntu server 10.10

Jag har aldrig använt mig av Ubuntu server, men tänkte testa det igår under Virtualbox mest för att utförska openLDAP och hur det fungerar. Dock så startar inget grafiskt gränssnitt efter installation. Ska det vara så eller är något galet med installationen?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Vila i frid

Det ska vara så.

sudo apt-get update
sudo apt-get install ubuntu-desktop

Permalänk
Medlem

ja men vad ska du ha ubuntu desktop till då? använder openoffice på servern? För det mesta arbetar du med terminalen och det gör du via ssh inloggningen. mer behövs inte. Vill man ha nåt GUI kan man använda t.ex. det här
Så fort du installerat ssh server (typ det 1a man gör) går det logga in via ssh och sköta allt " utifrån"

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tombman:

ja men vad ska du ha ubuntu desktop till då? använder openoffice på servern? För det mesta arbetar du med terminalen och det gör du via ssh inloggningen. mer behövs inte. Vill man ha nåt GUI kan man använda t.ex. det här
Så fort du installerat ssh server (typ det 1a man gör) går det logga in via ssh och sköta allt " utifrån"

Det är väl mest så att att jag inte gillar att hantera ett system endast via terminal, men om jag kan göra det remote på något sätt, t.ex. via webinterface så är väl det lugnt.

Vad behövs göras steg för steg för att jag sedan ska kunna använda köra openLDAP via gui, remote eller inte remote? Att sitta och pilla i configfiler och skriva kommandon för varende grej som ska göras är inget jag föredrar.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

gilla och gilla.....använder du ubuntu server kommer du inte förbi pillandet i vissa config-filer, den här sidan kanske hjälper dig? openldap är inte med där tror jag men här finns det en guide för det också

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag vill ha gui är för att slippa skriva och fixa i filer. Ett gui är så mycket enklare och oftast självförklarande, d.v.s. ingen guide behövs. Ska jag göra allt via commandline så måste jag ha guide på precis allting, men jag testar att installera desktop som hasenfrasen skrev.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Anledningen till att jag vill ha gui är för att slippa skriva och fixa i filer. Ett gui är så mycket enklare och oftast självförklarande, d.v.s. ingen guide behövs. Ska jag göra allt via commandline så måste jag ha guide på precis allting, men jag testar att installera desktop som hasenfrasen skrev.

Spelar ingen roll om du installerar ett GUI, då det är i stort sett inte finns någon server-programvara med GUI för GNU/Linux.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder