Dator inuti brödlåda av metall - feedback och tips, tack!

Permalänk
Hedersmedlem

Dator inuti brödlåda av metall - feedback och tips, tack!

Såg att en annan SweCare planerade att bygga en dator i en brödlåda av trä, och jag blev så sugen på en likadan - fast i metall!

Sökte runt efter ett lämpligt offer på bland annat IKEA och kom snabbt fram till att lådorna som passade mig var ruskigt dyra eller fula. Blev så sjukt nedslagen av detta att jag begav mig till köket för att tröstäta och tänka ut något nytt. Då upptäckte jag, att våran alldeles egna brödlåda passade detta alldeles utmärkt! Åtminstonde verkade det så. Behöver väl knappt lämna att denna knycktes omgående och att brödet numera får förvaras i en kökslåda. Stölden resulterade även i relativt sura föräldrar, men de kommer förstå när den är klar.

Såhär ser den nyknyckta lådan ut.

Dessvärre upptäckte jag snabbt ett gäng stora och små problem med denna lådan..

- Den är liten som fan.
- Dörren sitter fast med "gångjärn" i sidorna, vilket gör att jag inte har någonstans att sätta I/O-panelen från moderkortet. Detta är ett stort problem och måste lösas.
- Den är liten SOM FAN.
- Den är krånglig att arbeta med då den har få raka plåtar och få vinkelräta hörn.

Här är moderkortet islängt (inte fastsatt) bara för att se hur det ser ut. Verkar få plats! Men tight blir det.

Här är ett annat stort problem. Moderkortet är alltså för stort för att lägga sig på botten av lådan. På grund av detta kommer jag behöva längre distanser än vanligt. Någon som har en bra idé hur man fixar detta?

Sedan är det ju "gångjärnen". Har lite olika alternativ för eventuella lösningar, men ingen av dessa är optimala i mitt tycke:

- Dumpa allt vad "garaportsidén heter och köra på traditionella gångjärn, smidigaste och tråkigaste lösningen.
- Köra allt "true ghetto", skaffa en sladd av varje och motera den permanent i moderkortet, dra ut dem ur hål under gångjärnen. Detta är i min mening den värsta lösningen.
- Fixa "lister" som dörren kan glida på, och på så sätt behålla garageportsfunktionen men ändå kunna montera I/O-panelen på sidan. Detta är i min mening den lösningen som skulle bli bäst men som också är överlägset svårast att genomföra.

Övrigt: Detta projekt är tänkt som ett "for the lulz"-projekt: det får gärna ta lång tid, bli lite hur som helst egentligen. Det har dock ingen vidare budget, ett par hundringar är nog max.

Sååå, skulle döda för lite synpunkter, idéer, eller bara allmän feedback!

Jag vet att ni kan SweC, snälla!

Permalänk
Medlem

Jag skulle prova att vrida moderkortet 90 grader och "lägga" grafikkortet ner mha sk pci-e risers(som den här: [url]http://linitx.com/viewproduct.php?prodid=10881[url]). Om det passar skulle du kunna göra en liten vägg som döljer insidan när man öppnar och ett litet hål i väggen för i/o-panelen och graffet. Så att man öppnar "garageporten"för att komma åt i/o-panelen. Att den alltid blir öppen några mm så att man kan dra ut sladdarna gör inget imo.

Hoppas du fattar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av el_genius:

Jag skulle prova att vrida moderkortet 90 grader och "lägga" grafikkortet ner mha sk pci-e risers(som den här: [url]http://linitx.com/viewproduct.php?prodid=10881[url]). Om det passar skulle du kunna göra en liten vägg som döljer insidan när man öppnar och ett litet hål i väggen för i/o-panelen och graffet. Så att man öppnar "garageporten"för att komma åt i/o-panelen. Att den alltid blir öppen några mm så att man kan dra ut sladdarna gör inget imo.

Hoppas du fattar

Förstod. Men måste tyvärr säga att moderkortet inte får plats åt det hållet, blir en halv centimeter för långt :/ Men annars bra idé!

Lutar åt att det blir gamla hederliga gångjärn, tyvärr.

Permalänk
Hedersmedlem

Liten update.

Moderkortet kommer antagligen hamna med I/O-panelen åt sidan till höger.
"gångjärnen" kommer att slopas och istället kommer en traditionell lucka att ersätta dem. Detta är synd, men jag har kommit fram till att det är det enda sättet.

Mer feedback, synpunkter och idéer, snälla!

Permalänk
Hedersmedlem

Projekt nedlagt pga. för krånglig låda.

Ny skit på ingång dock.