Permalänk
Medlem

Frågor om en LAN-setup-

Hej!

I helgen är det återigen dags för ett trevligt lan. Lokalen är densamma som alltid, men vi hade tänkt pröva en ny setup när det gäller Internet och nätverk. Kompisen vi ska lana hos bor i en stuga i familjens trädgård, och har perfekt lanrum på nedanvåningen. Stugan ligger 10-15 meter från huset, och har ingen internetanslutning i sig själv. Tidigare har vi löst det genom att routern har stått i fönstret närmast stugan och sen har vi haft en (tror jag) trådlös accesspunkt som har tagit emot signalen och sedan fördelat den till datorerna. Lösningen har varit smidig, men oerhört ostabil och vi har tappat mycket av prestandan. Deras bredband ligger på 100/10.

Frågan jag vill komma till, är om man kan dra en vanlig nätverkskabel (TP-kabel 15m Cat5e Vit - Inet.se) från huset till stugan, och sedan ha en switch i stugan? Den kommer då ligga på marken utomhus, och måste klara både många minusgrader och vatten. Tror ni det skulle kunna fungera, och skulle det isåfall fungera bättre än vår nuvarande lösning? Hur hade ni löst det? Att gräva ut internet och göra uttag i väggen är tyvärr inte ett alternativ då hans pappa ej går med på det.

Mvh!

Permalänk
Medlem

Jag skulle personligen köra på trådlöst i det fallet.

Men om ni kan linda in TP-kabeln i någon form av skydd (så att det är skyddat under och ovanifrån) så funkar det bra det med.

När jag var ung och hade ett liknande problem så löste vi det med en presenning runt kabeln, var ca 10 meter till "stugan" vi var i då.
Hade då en switch i "stugan" som var kopplad till TP-kabeln som satt inne i routern i huset.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Proxmox: JMCD-12S4 \ 96GB RAM \ i5 12500 \ 25TB
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Testpilot

Ska den bara användas under ett LAN och inte en permanent installation går det utmärkt att bara lägga den på marken, en kabel är vattentät så bara du inte stoppar ner ändarna i vatten är det lugnt. En kabel funkar inte heller sämre bara för att det är kallt.

Snackar vi om en permanent installation kan det vara läge att skydda den lite bättre då den ju kommer utstå väldigt lång påfrestning av både vatten, sol och temperaturväxlingar.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Hade samma "problem" vid ett LAN förut.
Jag löste det genom att trä nätverkskabel i en gammal trädgårdsslang för lite extra skydd. fungerade utna problem. Den "installationen" var kvar i 3 veckor.

Lycka till !

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem

Lägg kabeln på marken, undvik att gå/köra bil/m.m på kabeln, är det -30°C så undvik att böja på den, den håller minst ett år på marken... Så under ett LAN funkar det nog bra, rulla in kabeln när ni är färdiga.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"