Rambus kräver avgifter för DDR, SATA, PCI-Express, Displayport

Permalänk
Skrivet av WDac:

spelar ingen roll om det är dem som uppfunnit eller inte, så länge dem har patenträttigheterna på något så är det dem som äger rättigheten till produkt/lösningen.

Man skall icke kunna ta patent på något som någon annan har uppfunnit oavsett om patent finns eller ej.

Permalänk
Medlem

Upphovsrätts- och patentlagar är nog det roligaste som finns på den moderna marknaden. Helt makalöst kontraproduktiva.

Permalänk
Medlem

Dom kommer dö, alla nördar kommer ta död på dom

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Varje gång någon köper Playstation 3 föder de Rambus så sluta med detta...:)

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Suck @ Rambus. Kan de inte istället fokusera på att ta fram någon ny teknik, och sluta gnälla?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Jag finner det intressant att dom redan har förlorat en gång angående rättigheterna till sdram och ddr XD
Nu försöker dom igen.
Som jag förstod det så försökte dom köpa rättigheterna men lyckades inte och sen stödde dom sdram men utvecklade det aldrig i någon form utan kom i stället på xdr ram för grafikkort. Vad jag vet så används väl inte xdr ram utan det är gddr i alla kort ute?

Grafikkretsen i xbox360 har en 10mb xdr om jag inte har fel för mig

Permalänk
Medlem

Vad sägs om att för en gång skull producera Konkurrenskraftiga produkter till Rimliga Priser...?

Eller nej, det är ju inte där RAMBUS kärnkompetens ligger.

De kom, de såg, de misslyckades, nu kan de försvinna nånstans för min del... eller rättare sagt, inte poppa upp som dåliga förlorare och försöka lura sig till pengar.

--

Vafan, ska man dra detta två steg till så kan väl killen som uppfann transistorn börja ta licens på alla kretsar som existerar på hela Jorden.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Grafikkretsen i xbox360 har en 10mb xdr om jag inte har fel för mig

Det var ju inte bra :\
såg även att en några inlägg högre upp sa att ps3 också hade xdr i sig -.-
hur som helst så är det ju ingen direkt jättemarknad dom håller om med sina xdr :\
Kan dom inte lägga tiden på att komma på nya saker i stället för att försöka livnära sig på tecknik som utveklades under 90talet?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Man kan bara hoppas på att i och med att de har väntat så länge så förfaller patenten. Om du har ett patent så måste du även bevisligen försvara det annars kan du faktiskt bli av med det, om jag har förstått patenträtt...rätt.

Sedan är det här något som endast kommer beröra den Amerikanska marknaden eftersom det flesta patent som åberopats bara har USA:s-patentbyrå-stämpel.

Rambus är väll bara ett pappersföretag nuförtiden, de har inga resurser att utveckla egna grejor...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Med Rambus historia av att sno vad andra gör, patentera det och sen snyfta om att folk snor från dem så är det ju högst tvivelaktigt att de faktiskt uppfunnit någonting själva.

Nejnejnej, de kan inte ta något som finns och patentera det bara för att det inte blivit ännu. Om uppfinningen har visats upp går den inte att patentera längre. Därmed kan de i princip inte ta andras uppfinningar.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IceDread:

Om du tar fram något nytt och några år senare snor någon det och använder det som grund i sin produkt så tycker du det är ok? Det gör inte jag och inte heller lagen

Straw man.
Vad är det du inte förstår med "patenttroll"? Som om det inte vore nog är det högst oklart om patenten som existerar över huvud taget är vettiga. USA har betydligt mer frikostliga patentlagar och kan ge en approval-stämpel oavsett om det är något självklart som en derivering, uppenbart som hjulet eller omöjligt som en evighetsmaskin.

Patenttroll missbrukar patentlagarna och är du mån om patent bör du sky dessa som pesten eftersom patenttrolleri underminerar legitimiteten i systemet.

Du går dessutom händelser i förväg, då inget skadestånd är utdömt än så länge.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Två otrevliga inlägg borttagna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Nejnejnej, de kan inte ta något som finns och patentera det bara för att det inte blivit ännu. Om uppfinningen har visats upp går den inte att patentera längre. Därmed kan de i princip inte ta andras uppfinningar.

Nej ingenting som redan finns ute, men när de gick ur JEDEC så filade de ju på patenten som det sen gnällts om gällande SDRAM, patent som baserade sig på offentlig information som diskuterats med JEDEC-medlemmarna. Med andra ord: Sno åt sig rättigheter till saker de inte gjort själva.

Visst att om resterande gäng visat upp någonting färdigt så hade de inte kunnat göra det, men det dem gjorde var ju ungefär samma sak som att tjuvlyssna utanför kollegans dörr och sen gå till chefen med "sin egen" ide... inte ok.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Inaktiv

Lycka till Rambus, det kan ni behöva. Resten av världen hoppas tyvärr att ni förlorar igen.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Grafikkretsen i xbox360 har en 10mb xdr om jag inte har fel för mig

du har fel, Xenos har 10 MB eDRAM. PS3 har däremot 256 MB XDR.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Tycker alla IT företag i världen ska gå ihop och begrava Rambus istället.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

... va i hvete. Bortsett från att Rambus är ett patenttroll osv., kan man verkligen vänta så länge med att "komma på" att någon inkräktar på ens patent? Finns det någon skälig tid eller liknande?

Permalänk
Medlem

"Håkan Lans drev i tio år (1985–1995) en process mot Hitachi angående intrång i hans amerikanska patent av grafikkort. Man kom överens genom förlikning och det bidrog till att IBM tecknade ett licensavtal.

Dell, Hewlett-Packard och Compaq använde dock tekniken utan licens. Företagen stämdes 1997, men Lans förlorade detta mål på grund av att hans amerikanska advokater stämt företagen i fel namn. De hade stämt dem i Håkan Lans namn istället för i hans helägda aktiebolag Uniboards namn. Uniboard är den juridiska ägaren av patenten enligt det amerikanska domslutet. Lans dömdes den 6 september 2001 till att betala alla rättegångskostnader."

Det kan tydligen gå hur som helst i såna här jävla rättegångar, va fan..

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

heh, rambus strikes again

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Cawanga:

Det är många som säger att Rambus har snott teknologi från andra för att sedan patentera den och idka utpressning. Kan ni som påstår detta belägga era påståenden med relevanta länkar till information om detta? Jag säger inte att det inte är så, men jag stör mig en aning på att diskussionen just nu bygger på en massa lösa rykten.

En stor del av deras dåliga rykte beror på att de länge var med i JEDEC, men drog sig ur och patenterade en hel hop med tekniker JEDEC precis var på väg att standardisera (tekniker DRAM och PCI bygger på som exempel).

Citat:

Memos from Rambus at that time showed they were tailoring new patent applications to cover features of SDRAM being discussed, which were public knowledge (JEDEC meetings were not considered secret) and perfectly legal for patent owners who have patented underlying innovations

De är också kända som patenttjuvar, då de patenterat underliggande tekniker som ingår i andras uppfinningar (se DRAM-striden som ett typexempel).

Samma sak gäller i den här situationen, då de patenterat en underliggande teknik som används i samtliga nu aktuella överföringstekniker (vilken det nu är? de har försökt med många...) trots att uppfinningarna i sig (DRAM, PCI-E m.fl.) inte är Rambus egna.

Nåja, att Rambus äger patenten disputerar ingen, det de däremot inte håller med om är att Rambus har rätt att ta ut licensavgifter för dessa patent eftersom de i många fall från början omfattades av JEDECs regel att alla patent som standardiseras av JEDEC-bolagen är fria att använda utan licensavgifter medlemmarna emellan.

Men - INTE ENS I USA HAR DE LÄNGRE RÄTT ATT TA UT LICENSAVGIFTER FÖR SINA TEKNIKER!

Det bestämdes av domstol att licensrätten för de tekniker i DRAM och DDR de faktiskt har patenten på löpte ut 2/2 2010 (tre år efter domen 3/2 2007). Vad de försöker göra nu är att kräva in licensavgifter för DDR2 och DDR3 som i sin tur "bygger på deras tidigare erkända patent".

Det är också en av anledningarna att de enbart tar upp det i USA, då de inte har de patenten i Europa (ett amerikanskt patent gäller inte automatiskt i andra länder) och många europeiska länder inte godkänner så kallade farfarspatent (att du har patenträttigheterna på något som till viss del grundar sig på något du uppfunnit).

Annars skulle samtliga dieselmotortillverkare behöva skicka licenspengar till Volkswagen Audi Gruppe och alla som tillverkar bilar behöva betala licensavgifter till Daimler.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Ytterligare ett bevis på att dagens patentregler tyvärr inte fungerar, immaterialrätten är ju en ren parodi på lag i sig.
Patentreglerna (all immaterialrätt) borde skrivas om och uppdateras, så att man inte kan ta patent på "småsaker" utan måste ta det på "hela produkter" och måste göra det innan massproduktion börjar.
Hårt mnen rättvist, det är ändå bara företagen som tar patent idag (vanligt folk har inte råd) och de kan nog få svettas lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Ytterligare ett bevis på att dagens patentregler tyvärr inte fungerar, immaterialrätten är ju en ren parodi på lag i sig.
Patentreglerna (all immaterialrätt) borde skrivas om och uppdateras, så att man inte kan ta patent på "småsaker" utan måste ta det på "hela produkter" och måste göra det innan massproduktion börjar.
Hårt mnen rättvist, det är ändå bara företagen som tar patent idag (vanligt folk har inte råd) och de kan nog få svettas lite

Jag håller verkligen med. Det är ett stort skämt :/

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

....Så var det dags igen....

Nån måtta får det väl ändå vara....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk

Tycker det är helt rätt. Om Rambus har kommit på en sak ska dom ta betalt för andra gör liknande. Om du skulle ha tillverkat "DDR4" skulle du ju vilja ha betalt för andra använder det? Tror knappast VIA får tillverka processorer som passar tex 775/1156. Nu vet jag inte riktigt vad Rambus är för företag men som sagt om dom kom på en sak så ska dom få betalt.

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk
Entusiast
Skrivet av gudbrandsen:

Tycker det är helt rätt. Om Rambus har kommit på en sak ska dom ta betalt för andra gör liknande. Om du skulle ha tillverkat "DDR4" skulle du ju vilja ha betalt för andra använder det? Tror knappast VIA får tillverka processorer som passar tex 775/1156. Nu vet jag inte riktigt vad Rambus är för företag men som sagt om dom kom på en sak så ska dom få betalt.

Jag rekommenderar dig att läsa på lite om historian bakom RAMBUS och kolla upp konceptet patenttroll innan du kliver upp på din höga häst.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av gudbrandsen:

Tycker det är helt rätt. Om Rambus har kommit på en sak ska dom ta betalt för andra gör liknande. Om du skulle ha tillverkat "DDR4" skulle du ju vilja ha betalt för andra använder det? Tror knappast VIA får tillverka processorer som passar tex 775/1156. Nu vet jag inte riktigt vad Rambus är för företag men som sagt om dom kom på en sak så ska dom få betalt.

Om man nu är totalt oinsatt, varför då ens bemöda sig att kommentera ? ...

Skrivet av Zotamedu:

Jag rekommenderar dig att läsa på lite om historian bakom RAMBUS och kolla upp konceptet patenttroll innan du kliver upp på din höga häst.

+1

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Kapitalism in action.

Så här det ska va, eller hur?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Woodlauncher:

Kapitalism in action.

Så här det ska va, eller hur?

Om du tror att DET är kapitalism blir man orolig över hur du tänker dig alternativet. Uppenbarligen menar du inte mer marknadsekonomi där dåliga affärsmodeller dukar under.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gudbrandsen:

Tycker det är helt rätt. Om Rambus har kommit på en sak ska dom ta betalt för andra gör liknande. Om du skulle ha tillverkat "DDR4" skulle du ju vilja ha betalt för andra använder det? Tror knappast VIA får tillverka processorer som passar tex 775/1156. Nu vet jag inte riktigt vad Rambus är för företag men som sagt om dom kom på en sak så ska dom få betalt.

Rambus är patenttroll. De har inte hittat på något genialiskt som ingen annan tänkt på och fått idéerna stulna, de hamstrar patent utan någon avsikt att utveckla produkter för att hindra utvecklingen, alltså precis tvärt emot själva idén och syftet bakom patent. Paragrafryttare som nyttjar svagheter i patentsystemet för att tjäna pengar på fullkomligt improduktiva sätt - genom rättsprocesser.

Jag "skulle vilja" tjäna pengar på att sälja min egna avföring som guldsubstitut. Gör det att jag har rätt till det? DDR4 är redan föreslagit och om du kollar in specs så märker du att det inte handlar om några fundamentala uppfinningar, utan helt vanlig utveckling. Varför ska man kunna patentera det?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."