Köpråd bärbar dator för ~10.000:- (Acer vs HP)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010

Köpråd bärbar dator för ~10.000:- (Acer vs HP)

Hej!

Nu börjar det bli dags för mig att åka tillbaka till Sverige och med det så tänkte jag passa på att köpa en ny bärbar dator. Eftersom jag är en student på resande fot så letar jag främst efter en dator med 15.6" skärm, som har prestanda nog att klara av dagens spel men samtidigt kan vara flexibel med batteritiden.

Min budget ligger ungefär på 10.000 kr (+/- 2000 kr).
Det jag letar efter är något som kommer garanterat "hålla" i 3-4 år framöver också.
Spelmässigt så skulle det va skönt om den klarade av att spela SC2 och WoW och kanske Diablo 3 utan problem.

Hur som helst, jag har småtittat på två produkter nu som jag inte kan välja mellan..

Acer TimelineX AS5820TG-5464G50Mnks
Acer TimelineX AS5820TG-5464G50Mnks Kraftfull laptop med 8 timmars batteritid!

och

HP DV6-3142so
HP Pavilion dv6-3142so Kraftfull speldator med i7-processor!

Jag har nu ingen smärre koll på vilken som är bättre och mer prisvärd än den andra..
Värt att nämna är att Acer datorn marknadsförs med 8+ timmars batteritid, medan HPns batteritid är okänd..
Har fet beslutsångest
Tack för hjälpen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ronneby
Registrerad
Mar 2006

Generellt sett så har ingen "seriös" gaminglaptop någon bra batteritid.

Både datorerna du länkat till ser helt ok ut. Jag hade kört på HP, mest för att jag helt enkelt inte haft några bra erfarenheter från Acer.

Bäst hade nog varit att köra på MSI dock:

MSI GX660-266NE - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer t.ex ska vara fetbra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
1
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av Muyfa666:

Generellt sett så har ingen "seriös" gaminglaptop någon bra batteritid.

Både datorerna du länkat till ser helt ok ut. Jag hade kört på HP, mest för att jag helt enkelt inte haft några bra erfarenheter från Acer.

Bäst hade nog varit att köra på MSI dock:

MSI GX660-266NE - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer t.ex ska vara fetbra.

Jag har för mig att HP är kända för sin dåliga kvalité?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
regnvm Helsingia regio
Registrerad
Dec 2009

Ingen av de som du funderar på är något bra val. De enda bra valen är MSI-GX660, GX740, ASUS G53 eller ASUS G73.

Laptop: ASUS-G751JY

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
...
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Murer:

Jag har för mig att HP är kända för sin dåliga kvalité?

Det är även Acer. Dessa två märken ligger i bottnen.

Stämmer in i kören och föreslår MSI. Verkar riktigt prisvärda och det enda jag sett folk gnälla på är tangentbordet (GX6xx).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Zeuxlarsson:

Ingen av de som du funderar på är något bra val. De enda bra valen är MSI-GX660, GX740, ASUS G53 eller ASUS G73.

Jag förstår det, men blir inte i5 och det mindre ram minnet lite av en buzzkill?
Jag menar, med respekt till i7 och 6gb ram i hp burken?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
regnvm Helsingia regio
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av fontis:

Jag förstår det, men blir inte i5 och det mindre ram minnet lite av en buzzkill?
Jag menar, med respekt till i7 och 6gb ram i hp burken?

Om du spelar så gör en i7 ingen som helst skillnad mot en i5. 90% av arbetet urförs av grafikkortet så således är grafikkortet alltid det viktigaste för spel.

Laptop: ASUS-G751JY

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oxelösund
Registrerad
Maj 2004

Hej fontis. Om du lägger ut 12.287 kr inkl. frakt, så tycker jag att en Asus G73JW-TY098V, är det bästa valet/alternativet. Du får väldigt mycket för pengarna och den klarar dina krav just nu. Den har 4Gb minne, men du kan uppgradera minnet till 6GB eller 8GB, när det behövs. Prisuppgiften är ifrån Prisjakt - Kunskap före köp.

Länkar till 1) billigaste G73-TY098V inkl. frakt.

2) En utförlig specifikation på Inet.

Multitronic Webshop

Asus G73JW-TY186V - Inet.se

Lycka till med köpet, vad du nu bestämmer dig för.

Ali3nPredator

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008

Uppgradering hårddisk

Det finns knappast något utrymme att installera en extra intern hårddisk? Ni som kör bärbara hur funkar det med att köra program/spel över en extern disk med USB 2.0 eller 3.0 som börjar dyka upp? Några råd?