Varför slutade min 1055T plötsligt fungera?

Permalänk
Medlem

Varför slutade min 1055T plötsligt fungera?

Hej!
Under en veckas tid har min dator betett sig lite annorlunda, den har inte presterat på långa vägar så starkt som den ska göra. När 1080p-filmer började hacka började jag fundera på om jag hade något virus liggandes, men virussökningarna hittade inte något.

Den har även kärvat när jag har försökt sätta datorn i sleep-mode. Om jag sätter datorn i sleepmode på kvällen och ska sätta igång den igen när jag kommer hem från skolan har datorn stängts av helt. Den återhämtar alltså inte det som jag pysslade med kvällen innan, utan gör en "ren" boot istället.

Igår upptäckte jag att det inte stod det gamla vanliga processornamnet på POST-screen, utan istället stod det "AMD Opteron dual-core" och några siffror efteråt. När jag kollade upp processorn i CPU-Z visade det sig att datorn endast hittade 2st kärnor á 800MHz istället för 6st kärnor á 2.8GHz (Har inte brytt mig om att klocka upp processorn, den presterar så bra som jag vill att den ska prestera ändå).

Jag kom direkt att tänka på alla trådar om problem med 1055T direkt när den släpptes, det fanns ett flertal personer som led av exakt samma problem. Lösningen var alltid densamma: Uppdatera BIOS.
Det mystiska var att jag uppdaterade BIOS på moderkortet direkt när jag byggde ihop datorn och processorn hade ju fungerat hittills!

Så jag kollade på systeminformationen i Windows och BIOS-versionen hade inte ändrat sig ett dugg. Nu visste jag i alla fall att det var något med moderkortet som strulade. När moderkort strular börjar jag alltid med en sak: Återställ CMOS.
Sagt och gjort, ut med alla sladdar ur datorn och bort med batteriet. Vänta 5 minuter, stoppa tillbaks batteriet och allt kablage och på med datorn.
Splash screenen åker upp på skärmen som vanligt, och stannar kvar där. Jag väntar 5 minuter... 10 minuter... 30 minuter... Ingenting händer! Exakt samma problem som när jag fick processorn och körde med ett gammalt BIOS!

Som tur var hade jag en Sempron 140 liggandes, så jag tog ur 1055T:n och stoppade i Sempronen. Datorn startade galant! När jag ändå var igång tänkte jag att jag kunde prova att uppdatera BIOS, från version F5 till version F8M. Efter det stoppade jag tillbaka min 1055T och till min förvåning fungerade allt perfekt!

Nu till frågan; Vad sjutton hände egentligen?! Som sagt, allting fungerar perfa nu. Processeron presterar som den ska och allt är utmärkt. Men vad orsakade problemet?

Glömde nämna att jag använder moderkortet Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, ifall det är till någon hjälp.

Permalänk

Har du nyligen varit inne i bios i sammband med att detta hände? för jag hade problem andra gången jag skulle in i bios o kolla utan o ändra nåt när jag gick ur igen så hoppade bara 5 kärnor igång och kom inte heller förbi splash screen. Mitt viloläge funkar inte heller går ej väcka:)