Vilket nätverkskabel? Cat5, Cat6, Cat7

Permalänk

Vilket nätverkskabel? Cat5, Cat6, Cat7

Hejsan hoppsan! Jag hittade ingen tråd om detta så jag skapade en
Nu är det så att jag tänkte köpa en nätverkskabel åt min bror som ska vara ungefär 10m lång.

Vad jag vill veta är vilken som lämpar sig bäst, cat5, cat6 eller cat7.

Moderkort: Asus M4A89GTD PRO/USB3 - Inet.se
Router: Det sämsta du kan hitta Netgear WGR614 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Routrar

Jag har i nuläget inte mycket till hastighet men nästa är blir det 100Mb/s ned och eventuellt 100Mb/s upp, vilken kabel klarar detta? Kan jag få problem med den billigare cat5?

Exempel
WEBHALLEN.com - Deltaco FTP Cat.7 Nätverkskabel 10m Halogenfri
WEBHALLEN.com - Deltaco UTP Cat.6 Nätverkskabel 10m Halogenfri
WEBHALLEN.com - Deltaco UTP Cat5e Nätverkskabel 10m

Slutligen, vad innebär att sladden är RAK, KORSAD eller PATCH? FTP eller UTP? :S
Har jag missat viktig information så hojta till så kompletterar jag. Men jag är inte så insatt i nätverk så snälla beskriv efter förmåga.

Missade en fråga
Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D - KFA2 RTX 3060 Ti 8 GB -
MSI MPG B550 Gaming Plus - HyperX Fury 3600 Mhz 16 GB
WD SN550 NvmE 1 TB - Corsair AX850
Cooler Master GT301 - Peerless assassin 120 SE

Permalänk
Medlem

jag köpte nyligen 15m tp-kabel från kjell & Co. Skiljde ca 30 kr mellan cat5e och cat6.
Alla kabeltyper klarar av 100Mbit.
Du kan köra med UTP för vanligt hemmabruk.

Permalänk
Medlem

Cat5e - klassad för 1Gbps över 100m nätverkskabel
Cat6 - klassad för 10Gbps över 100m nätverkskabel
Cat7 - klassad för 10Gbps över 100m nätverkskabel, klarar en högre frekvens, samt förbättrad skärmning runt varje kopparpar. Finns en variant som heter Cat7a också, men det känns inte relevant att nämna den här.

Cat5e räcker gott och väl för hemmabruk med gigabitnätverk. Satsa på UTP-kablage (oskärmad nätverkskabel), FTP (skärmad kabel) är känsligare för böjar. Rak kabel ska du ha.

Hoppas att det gav mer kött på benen!

Permalänk
Medlem

CAT5e och uppåt klarar 1000Mbit.
Kabeltyper (inte 100% säker)
FTP=Foiled Twisted pair
UTP=Unshielded Twisted Pair
SFTP=Shielded Foiled Twisted Pair

Patch, en mjuk kabel för Patchpaneler eller lösa kablar mellan dator/dator/modem/router etc.
Solid kabel, för fast installation.
Rak kabel, stift 1 på ena ändan går till stift 1 på andra ändan osv dessa kablar används mellan en dator och switch/router.
Korsad kabel, Paren är korsade, vilka vet jag inte, orkar inte kolla. Denna kabel används mellan en switch och en annan switch eller Dator till dator, nästan alla nätverksgrejor klarar idag att känna av vilken kabel/utrustning som är ansluten och anpassa sig efter det, auto MDI/MDIx, så behovet av en korsad kabel är nästan obefintlig.

Kör på en rak CAT6 kabel så klarar den 10Gbit, bra om du ska dra den en bit och inte vill byta efter några år när 10Gbit nätverk kanske är aktuellt.

Edit
Jag flummade på lite väl länge när jag skrev så det kom ett inlägg före mitt, mitt ganska överflödigt då, föregående talare sagt det som var viktigast......

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk

Tack för fantastiska svar!
Det får bli WEBHALLEN.com - Deltaco UTP Cat5e Nätverkskabel 10m

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D - KFA2 RTX 3060 Ti 8 GB -
MSI MPG B550 Gaming Plus - HyperX Fury 3600 Mhz 16 GB
WD SN550 NvmE 1 TB - Corsair AX850
Cooler Master GT301 - Peerless assassin 120 SE