Bärbar m 2 st HDD Slots, USB 3.0 och hyfsad grafik

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Okt 2009

Bärbar m 2 st HDD Slots, USB 3.0 och hyfsad grafik

Jag köpte en
MSI GT660 GTX 285 - Inet.se
men insåg till min förtret att denna endast har en HDD plats.
Jag har nu returnerat den eftersom jag har aven köpt en SSD, OCZ Vertex 2 (120gb).

Det var väldigt surt att behöva göra detta men en av mina primära anledningar att köpa en laptop är att få snabbare disk access.

Så nu är jag på jakt efter en liknande maskin som ovan fast med 2 st harddiskplatser.
Jag ser helst att köpa på Inet men andra ställen går också bra.

Ett annat önskemål är om Chipset:et stödjer SATA V3 (6gb/sek) men inte absolut nödvändigt(Kanske inte finns tillgängligt för laptops än) .
Har bara läst att många har haft en del problem med sina SSD installationer på Intels 5x serie av chipsets. Dessa är ju SATA V2 och i teorin borde stödja Read/Write på 250 mb/sek

Grafikkortet behöver inte vara super duper bra eftersom jag inte spelar så mycket men den ska klara av HD film.

Detta är en kandidat men är osäker om den har 2 st hdd platser.
MSI GX740 Windows 7 Home Premium - Inet.se

Vad finns det för andra alternativ? Jag har inga problem om det måste vara större än 15,6 tum även fast det vore idealt.

ASUS Zenbook UX32LN-R4088H

HP DV7-4050eo - Grafikkortet dog.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Dec 2006

ASUS g73 har plats för 2 hårddiskar. Kanske lite overkill dock.

Asus EeePC 1215n

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2009

Jag letar också efter en liknande dator, och tänkte just fråga om det här på forumet när jag såg ditt inlägg. Det är trist att prisjakt inte har en funktion att filtrera på antalet hd-platser, den informationen finns ju inte med över huvud taget. Det enda man kan se är antalet hårddiskar, vilket ju inte är samma sak. Känns dumt att köpa en laptop med t.ex 2*500GB och sen bara kunna använda den ena för att man vill ha in en SSD som huvuddisk.

I mitt fall letar jag visserligen efter en bärbar med stor skärm (typ absoluta minimum 16 tum), men i övrigt så letar jag efter samma sak.

För övrigt så laddade jag ner manualen för GX740 och den nämner inte ett ljud om att det skulle finnas plats för fler hårddiskar, så min gissning är att det inte gör det. Fast å andra sidan verkar det ju vara allt mer vanligt att manualerna ska vara så enkla att förstå för gemene man att tillverkare ibland väljer att ta bort en massa teknisk information, så för att vara helt säker bör man nog fråga tillverkaren.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av jimih:

Jag letar också efter en liknande dator, och tänkte just fråga om det här på forumet när jag såg ditt inlägg. Det är trist att prisjakt inte har en funktion att filtrera på antalet hd-platser, den informationen finns ju inte med över huvud taget. Det enda man kan se är antalet hårddiskar, vilket ju inte är samma sak. Känns dumt att köpa en laptop med t.ex 2*500GB och sen bara kunna använda den ena för att man vill ha in en SSD som huvuddisk.

I mitt fall letar jag visserligen efter en bärbar med stor skärm (typ absoluta minimum 16 tum), men i övrigt så letar jag efter samma sak.

För övrigt så laddade jag ner manualen för GX740 och den nämner inte ett ljud om att det skulle finnas plats för fler hårddiskar, så min gissning är att det inte gör det. Fast å andra sidan verkar det ju vara allt mer vanligt att manualerna ska vara så enkla att förstå för gemene man att tillverkare ibland väljer att ta bort en massa teknisk information, så för att vara helt säker bör man nog fråga tillverkaren.

Frågade dom på Inet och där har den modellen utgått iaf.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av MrSvensson:

ASUS g73 har plats för 2 hårddiskar. Kanske lite overkill dock.

Njae jag har också tittat på dessa och det finns en del intressanta:

Det verkar finnas 2 st heta kandidater för min del:

Asus G73JH-TY171V - Inet.se
+ Bra grafik
+ 7200rpm disk
+ 8 Cells batteri
- USB 2.0

Eller
Asus N73JF - Inet.se
+ Full HD
+ 6gb RAM
+ USB 3.0
- Sämre grafik kort (Spelar inte så stor roll för mig)
- 5400 rpm disk som sekundär (Stör mig mycket)
- 6 cells batteri

Nu när jag lagt upp det såhär så tror jag att det blir nog en n73:a. (Men har den 2st HDD platser?? Och det har den!)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av villeit:

Jag köpte en
MSI GT660 GTX 285 - Inet.se
men insåg till min förtret att denna endast har en HDD plats.
Jag har nu returnerat den eftersom jag har aven köpt en SSD, OCZ Vertex 2 (120gb).

Det var väldigt surt att behöva göra detta men en av mina primära anledningar att köpa en laptop är att få snabbare disk access.

Jag måste passa på och fråga eftersom jag kände mig säker på att MSI GX660 hade 2st hårddiskplatser. Det har ju rapporterats i diverse forum om den extra HDDplatsen, samt att folk har rapporterat att de har lyckats flasha om BIOS till gx660R:S BIOS för att få raid-stöd.
Öppnade du upp laptopen helt och vad var det som fanns i den extra HDD-platsen istället? Kollade du på båda sidor om moderkortet? (den tredje minnesplatsen finns på "andra sidan" av moderkortet, jag tänkte mig att det var samma med den andra HDD platsen. Jag antar att alla GX660 och GX663 modeller iallafall baserar sig på samma chassi.

Jag är jättenyfiken eftersom jag själv funderar på att köpa en MSI GX660 - Inet.se. Sorry för hijacken.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2006

GX660 kan ta två hårddiskar, GT660 borde ju baseras på samma modell?
Annars går det ju att stoppa in en extra hårddisk istället för en optisk enhet.