Permalänk
Medlem

PSU-djungel hos Dustin...

Nu har det äntligen hänt - en uppgradering är på gång, och många delar är införskaffade. Några från marknaden här, andra från Blocket, Tradera, osv. Men jag fick stora problem när jag skulle leta efter nätaggregat. Jag skulle väl egentligen vilja köpa PSUn från Dustin eftersom jag får student-rabatt där, men specifikationerna ser ut att vara listade så inkonsekvent, och när jag bad om råd pekade de ut en kompakt modell (Silverstone SFX - har en adapter för att kunna användas i ATX-lådor). Jag har goda erfarenheter från Databutiken annars, men någon rabatt där kan jag bara glömma.
Jag har sett kartläggningen, och tänkte lusläsa och jämföra med utbudet hos butikerna, men det skulle ge mig mer tid över om Just Ni kunde berätta vilket/vilka nätaggregat ni använder till system som ser ut lite åt det här hållet:
Gigabyte GA-P55A-USB3 (ATX v2.3)
Intel i7-860 (m. separat kylning som inkluderar två 120mm-fläktar)
2x2 Gb Corsair DDR3 1600 MHz
GTX 460 1 Gb
(+ ljudkort, upp till tre SATA-hårddiskar, DVD+/-R/CD-RW)

Watt-räknarna på Antec.com och andra tillverkare rekommenderar 400-500W (EarthWatts 500W i det nya utförandet är lockande, men verkar inte finnas hos Dustin, vid jämförande av artikel-nummer), beroende på hur jag gör med överklockning; grafikkortet föreslår minst 450W. Jag hade preliminärt tänkt knuffa upp processorn till lite över 3 GHz, men jag vet förstås inte om det finns någon anledning för det förrän jag har provkört bygget.

Permalänk
Medlem

Corsair VX550w är på kampanj hos Dustin, lite i överkant på watten men ett väldigt bra presterande nätagg för prislappen, ett givet köp anser jag om du inte vill beställa från någon annan butik.

CORSAIR VX 550W ATX12V 2.2 / EPS12V - Avancerat miljö-aggregat för PC-entusiaster - Specifikationer
Länk har du här

Permalänk
Medlem

Det ser förmånligt ut, humant pris osv. MEN: Så gott som ingen information om anslutningar, det står ATX v2.2... Jag ska ta och kolla hos tillverkaren. Använder du det här själv till ett v2.3-moderkort?

[Red.] Eller är jag helt ute och cyklar? Nu när jag inspekterar Gigabytes produktsida ser jag faktiskt inget om att ATX 2.3 är ett krav - bara 24 och 8 pin. Hm... Jag kanske ska ta och erkänna direkt att just nätaggregat inte är min starkaste sida?

[Red. 2] Vad säger vi om den här?
OCZ MODXSTREAM PRO 500 WATT PSU - Högprestanda-PSU, med modulära kablar - Produktinformation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silent Warrior:

Det ser förmånligt ut, humant pris osv. MEN: Så gott som ingen information om anslutningar, det står ATX v2.2... Jag ska ta och kolla hos tillverkaren. Använder du det här själv till ett v2.3-moderkort?

[Red.] Eller är jag helt ute och cyklar? Nu när jag inspekterar Gigabytes produktsida ser jag faktiskt inget om att ATX 2.3 är ett krav - bara 24 och 8 pin. Hm... Jag kanske ska ta och erkänna direkt att just nätaggregat inte är min starkaste sida?

[Red. 2] Vad säger vi om den här?
OCZ MODXSTREAM PRO 500 WATT PSU - Högprestanda-PSU, med modulära kablar - Produktinformation

Har inget själv men rekommenderat till flera som köpt nyare dator då det har en 24pinnare och 8pin som är det som behövs idag om man inte har ett väldigt extremt moderkort.

Ocz har fördelen att det är semimodulärt (en del kablar är avtagbara) men i jämförelse med Corsair modellen blir det slaktat kvalitetsmässigt.

Permalänk
Medlem

Då gör jag det lätt för mig och slår till nu direkt (Corsair), innan jag hinner få andra konstiga idéer. Tack för hjälpen.