Permalänk
Medlem

Köpråd Vattenkylning

Tjenare! Nu tänkte jag under julen införskaffa mig min första riktiga vattenkylning! Jag skulle behöva lite köpråd på bra saker då jag inte är så insatt i vad som finns i utbudet.

Det jag tänker kyla ner är följande: Intel Core I7 920 och XFX Radeon 5870.

Full specc
Chassi: Obsidian 800d
MB: Gigabyte X58 UDR3R
PSU: AXP 750W
Kylare atm: Corsair H50
GPU: XFX Radeon 5870
Minne: Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB

Jag vill gärna ha en 360 rad i toppen på lådan och ett svart tema (möjligtvis vita eller orangea slangar/kylmedel). Ett fullcover block på grafikkortet är också en önskan. Kom gärna med förslag på kundvagnar mellan 2500-3500 kr.
Med lite tur så lägger jag upp en bygglogg på hela processen som nybörjare

Jag ber om förlåtelse om jag har placerat tråden på fel ställe.

Visa signatur

2500k @ 5Ghz [Vattenkyld] - ASUS Maximus IV Extreme - 4x4GB G.Skill ripjaws peformance 1600Mhz - Tri Crossfire Powercolor Radeon HD5870 @ 1050/1200 [Vattenkyld] - Corsair AX1200 - Corsair Force 120

Permalänk
Medlem

jaaaa du skule kunna köra på et system för typ 3100

Permalänk
Medlem

ifall du vill ha en prisvärd radiator ek waterblocks xt360 om du vill ha det bästa på marknaden xspc rx360 det är dom som är bra enligt mig annars så får du vad du betalarför ifall du håller dig till dom jag har nämt och ganska många saker från shiftech fast då mer transportsaker som pumpar reservuarer...

Permalänk

Kan du tänka dig beställa från utlandet?

Permalänk
Medlem

Utlandet ska nog gå bra så länge jag får hem sakerna

Visa signatur

2500k @ 5Ghz [Vattenkyld] - ASUS Maximus IV Extreme - 4x4GB G.Skill ripjaws peformance 1600Mhz - Tri Crossfire Powercolor Radeon HD5870 @ 1050/1200 [Vattenkyld] - Corsair AX1200 - Corsair Force 120

Permalänk

https://www.aquatuning.se/shopping_cart.php/bkey/17300ed01bfd...

Blev något över din budget men det är väldigt bra grejer, inga fläktar men det blir 500-1000kr bara det samt att det är en smaksak så det är upp till dig, kan rekommendera Coolink, Yate Loon, Scythe och Aerocool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

https://www.aquatuning.se/shopping_cart.php/bkey/17300ed01bfd...

Blev något över din budget men det är väldigt bra grejer, inga fläktar men det blir 500-1000kr bara det samt att det är en smaksak så det är upp till dig, kan rekommendera Coolink, Yate Loon, Scythe och Aerocool

Kundvagnen va precis som mina önskemål, förutom priset. Men det ska nog gå att ordna iallafall. Vad var det för tanke med orange kylmedel och svart slang ? Kommer det ge någon effekt genom dom svarta slangarna?

Visa signatur

2500k @ 5Ghz [Vattenkyld] - ASUS Maximus IV Extreme - 4x4GB G.Skill ripjaws peformance 1600Mhz - Tri Crossfire Powercolor Radeon HD5870 @ 1050/1200 [Vattenkyld] - Corsair AX1200 - Corsair Force 120

Permalänk
Skrivet av JaerNi-x:

Kundvagnen va precis som mina önskemål, förutom priset. Men det ska nog gå att ordna iallafall. Vad var det för tanke med orange kylmedel och svart slang ? Kommer det ge någon effekt genom dom svarta slangarna?

Nope det är bara ta någon annan färg om du vill, tog bara den första färgen som dök upp av den sorten

Permalänk
Medlem

Kör på destillerat vatten + silver coil (eller valfri anti-algtillsats).

Färgtillsatser kladdar ner dina vattenblock, missfärgar vissa slangar och kräver regelbundet underhållsarbete, något du nog vill slippa den första gången du testar vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Går det inte att köra på färgade slangar med dest. vatten... ?

Permalänk
Medlem

Det orangea kylmedlet kommer inte att synas för ens det kommer till resarvatorn

Visa signatur

2500k @ 5Ghz [Vattenkyld] - ASUS Maximus IV Extreme - 4x4GB G.Skill ripjaws peformance 1600Mhz - Tri Crossfire Powercolor Radeon HD5870 @ 1050/1200 [Vattenkyld] - Corsair AX1200 - Corsair Force 120

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drey:

Kör på destillerat vatten + silver coil (eller valfri anti-algtillsats).

Färgtillsatser kladdar ner dina vattenblock, missfärgar vissa slangar och kräver regelbundet underhållsarbete, något du nog vill slippa den första gången du testar vattenkylning.

Det finns alltid en första gång man måste testa alla saker. Men hur ofta tror du jag behöver rengöra sakerna ?

Visa signatur

2500k @ 5Ghz [Vattenkyld] - ASUS Maximus IV Extreme - 4x4GB G.Skill ripjaws peformance 1600Mhz - Tri Crossfire Powercolor Radeon HD5870 @ 1050/1200 [Vattenkyld] - Corsair AX1200 - Corsair Force 120

Permalänk
Medlem

Men kör man på färgade slangar behöver man väl inte ens ha nån färg på vattnet?

Permalänk
Medlem

Mjo, funderar på att byta till destillerat vatten + algdödare

@hutx Notera att jag skrev att det inte spelar någon roll för ens vattnet når resevatorn

Visa signatur

2500k @ 5Ghz [Vattenkyld] - ASUS Maximus IV Extreme - 4x4GB G.Skill ripjaws peformance 1600Mhz - Tri Crossfire Powercolor Radeon HD5870 @ 1050/1200 [Vattenkyld] - Corsair AX1200 - Corsair Force 120

Permalänk
Medlem
Skrivet av JaerNi-x:

Mjo, funderar på att byta till destillerat vatten + algdödare

@hutx Notera att jag skrev att det inte spelar någon roll för ens vattnet når resevatorn

Vad spelar inte någon roll, färgen på vattnet?

Permalänk
Medlem

Ja, självklart det är vattnet som inte spelar någon roll eftersom slangarna är svarta

Visa signatur

2500k @ 5Ghz [Vattenkyld] - ASUS Maximus IV Extreme - 4x4GB G.Skill ripjaws peformance 1600Mhz - Tri Crossfire Powercolor Radeon HD5870 @ 1050/1200 [Vattenkyld] - Corsair AX1200 - Corsair Force 120

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av nussse:

gjorde några ändringar det var några som jag såg var helt kånstiga mn någon bara för att hålla nere priset!
Aquatuning - DIN VATTENKYLNINGS OCH

Permalänk
Medlem

Tror det vart något fel med shopping vagnen

Visa signatur

2500k @ 5Ghz [Vattenkyld] - ASUS Maximus IV Extreme - 4x4GB G.Skill ripjaws peformance 1600Mhz - Tri Crossfire Powercolor Radeon HD5870 @ 1050/1200 [Vattenkyld] - Corsair AX1200 - Corsair Force 120

Permalänk
Medlem

köp från coolingstuff.se istället

mycket bättre val... precis samma saker förutom pumpen och resoaren då fast från svensk butik och billigare...

sen om du mailar in till dom så kan dom göra ett paket pris av det så får du det 200-300 kr billigare.. + att frakten blir bra mycket billigare

som det ser ut just nu så är det bara dumt att köpa från utlandet så länge man inte måste ha specifika saker.. och då kan nog ändå coolingstuff ta in just dom sakerna om det så önskas

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Tänkte bara kolla ifall Aquatuning - DIN VATTENKYLNINGS OCH - EK Water Blocks EK-FB KIT GA X58 - Acetal EK Water Blocks EK-FB KIT GA X58 - Acetal 14268 fungerar på en Gigabyte X58 UDR3R bräda?

Tänkte bara kolla för skojjs skull, inget som jag ska ha just nu då budgeten går lite högt

Visa signatur

2500k @ 5Ghz [Vattenkyld] - ASUS Maximus IV Extreme - 4x4GB G.Skill ripjaws peformance 1600Mhz - Tri Crossfire Powercolor Radeon HD5870 @ 1050/1200 [Vattenkyld] - Corsair AX1200 - Corsair Force 120

Permalänk
Skrivet av JaerNi-x:

Tänkte bara kolla ifall Aquatuning - DIN VATTENKYLNINGS OCH - EK Water Blocks EK-FB KIT GA X58 - Acetal EK Water Blocks EK-FB KIT GA X58 - Acetal 14268 fungerar på en Gigabyte X58 UDR3R bräda?

Tänkte bara kolla för skojjs skull, inget som jag ska ha just nu då budgeten går lite högt

CoolingConfigurator.com
tyvärr så verkar det ej som så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

köp från coolingstuff.se istället

mycket bättre val... precis samma saker förutom pumpen och resoaren då fast från svensk butik och billigare...

sen om du mailar in till dom så kan dom göra ett paket pris av det så får du det 200-300 kr billigare.. + att frakten blir bra mycket billigare

som det ser ut just nu så är det bara dumt att köpa från utlandet så länge man inte måste ha specifika saker.. och då kan nog ändå coolingstuff ta in just dom sakerna om det så önskas

Kollade just på aqua tuning, verkade bara kosta 5 euro i frakt... ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av htux:

Kollade just på aqua tuning, verkade bara kosta 5 euro i frakt... ?

just med frakten såg jag också.. men det är fortfarande några billigare från coolingstuff samt du får det mycket lättare ifall typ pumpen dör och du måste lämna in den på garanti osv..

+ att om du ber om ett paket hos coolingstuff får du det typ 100-400kr änu billigare

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

just med frakten såg jag också.. men det är fortfarande några billigare från coolingstuff samt du får det mycket lättare ifall typ pumpen dör och du måste lämna in den på garanti osv..

+ att om du ber om ett paket hos coolingstuff får du det typ 100-400kr änu billigare

Paket... ? Du menar om man beställer allt som är med i en komplett vattenkylning så får man det billigare kanske? Btw har aquatuning rabatt idag
Borde inte också frakten bli lika billig tillbaka? Eller får aquatuning "mängdrabatt" då dem skickar så mycket?

Permalänk
Skrivet av htux:

Paket... ? Du menar om man beställer allt som är med i en komplett vattenkylning så får man det billigare kanske? Btw har aquatuning rabatt idag
Borde inte också frakten bli lika billig tillbaka? Eller får aquatuning "mängdrabatt" då dem skickar så mycket?

Aquatuning kan skicka billigt för att dem är så jävla stora indomo och coolingstuff beställer därifrån såvitt jag vet.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.
Någon som tror det hära funkar?
Inte mitt chassi.
http://img38.imageshack.us/img38/4201/antec900.png

kylning till cpu och gpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av htux:

Paket... ? Du menar om man beställer allt som är med i en komplett vattenkylning så får man det billigare kanske? Btw har aquatuning rabatt idag
Borde inte också frakten bli lika billig tillbaka? Eller får aquatuning "mängdrabatt" då dem skickar så mycket?

asså mailar man in vad man vill ha till coolingstuff så fixar dom ett paket av det och ger det till ett billigare pris

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.. jag sitter också & ska stoppa in vattenkylning i burken & funderar om man tjänar på att ha 2 separata system, Tex en 360 rad till Processorn & en 120 Rad till GPu´n? givetvis med 2 pumpar & alla tillbehör?
det jag vill ha är en tystburk som kyler effektivt!

Visa signatur

-=] cOz In Da HousE ]=-
#1 Game:
CPU: Intel I7 950 | GPU: Asus GTX480 | Ram: Corsair 3x2GB XMS3 CL7 | Chassie: Cooler Master HAF X | Moderbord: ASUS Rampage III Extreme | Nätagg: Corsair HX1000W | Skärmar: 2 st BENQ Led 24" |Kylning: EK Vatten

Permalänk
Skrivet av CøSmøZ:

Lånar tråden lite.. jag sitter också & ska stoppa in vattenkylning i burken & funderar om man tjänar på att ha 2 separata system, Tex en 360 rad till Processorn & en 120 Rad till GPu´n? givetvis med 2 pumpar & alla tillbehör?
det jag vill ha är en tystburk som kyler effektivt!

Nej, man tjänar inte på det och två pumpar låter mer än en.
Trodde själv man tjänade på två loops förut men det var nått test på en Tysk sida för nån månad sen som motvisade det coolt dock