Vilken "Allocation Unit Size" är bäst på USB 16GB som oftast innehåller filer på 4GB?

Permalänk
Medlem

Vilken "Allocation Unit Size" är bäst på USB 16GB som oftast innehåller filer på 4GB?

Hört att man kan få bättre prestanda på ens USB om man justerar "Allocation Unit Size" vid formateringen. Har ett USB på 16GB som formateras till NTFS. Vilken är bästa "Allocation Unit Size" då jag oftast har filer som är ca 4.5 GB stora?

Sen finns det alternativ att formatera som exFAT som har möjlighet till ännu större "Allocation Unit Size". Är det att föredra framför NTFS? Oftast gäller det att skriva till USB-minne i Windows 7 och läsa från dig i Mac OS X Snow Leopard.

Kort sagt är det högst prestanda jag vill åt för filer runt 4GB samt fungera i både Win 7 och Snow leopard.

Permalänk
Medlem

Eftersom att du alltid/oftast lagrar stora filer så ta den allra högsta storleken. Vet inte, är det 64KB som är max? Bör öka prestandan, iaf teoretiskt.
Storleken bestämmer vad en enskild fil minst kommer uppta i utrymme på disken. Vilken storlek varje del av filen kommer ha. Så om du har en storlek inställd på tex 8 KB så kommer du tappa utrymme om du endast lagrar små text-filer eller liknande. Då de alltid kommer använda (minst) 8KB utrymme även fast själva filen kanske bara är på 0,001 KB.

Edit: Dock tror jag prestandaskillnaden i detta fall är ytterst marginell, om ens det. Så du kommer nog inte märka någon skillnad vad du än väljer. Ta det med bäst kompatibilitet då USB-minnet i sig troligen kommer vara det som begränsar.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Hur är skillnaden mellan NTFS och exFAT? Eller det är också små teoretiska marginaler som man egentligen inte kommer märka av?

Permalänk
Medlem

Aldrig använt mig av exFAT så kan inte uttala mig. Men troligen så kommer man nog inte märka något prestandamässigt. Står lite fördelar/nackdelar med exFAT här: exFAT - Wikipedia, the free encyclopedia

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.