Cooler master hyper 212 montering ?

Permalänk
Medlem

Cooler master hyper 212 montering ?

har nyss beställt en en coolermaster hyper 212 och annat godis ! men Har läst att den sa va klurig att montera ?

Nån som vet om de finns nån bra guide där ute ? :S har kollat lite på tuben men hittar inte riktigt.. de är ju för AM3 dessutom :S

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag hade inte några större problem med att montera min iaf och jag har också AM3 processor.

Permalänk
Medlem

är inga större problem att sätta på den, vet att endel har lite jobbigt att få på fläkten på kylaren innan dom kommer på hur det ska sitta.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Den var inte alls svår att montera kan också styrka.
(Har monterat AM3 samt s775)
Fläkten är som sagt inte heller svår, fast jag har behövt stanna och tänka de gånger jag monterat den.

Lycka till

Permalänk
Medlem

Ta det bara lungt så går allt bra SÅ löjligt jobbigt är det inte! Det följer med en guide som visar hur man ska göra, samma guide jag följde, så det är inget att oroa sig över.

Jag TROR man ska skruva i skruvarna så långt det går för att få fast kylflänsen. De är tyvärr inte så specifika, men bilderna hjälper

Lycka till!

Visa signatur

Intel 4670k stock - Cm Hyper 212 EVO -Z87M-Plus- Asus Radeon GTX 770 2gb OC - Corsair Vengeance 4 x 4gb DDR3 1600 - Corsair 650w - Bitfenix Prodigy M

Permalänk

Jag tycker den är mycket enkel att montera, faktiskt.
Kanske beroende på att jag monterat av och på den så många gånger när jag provat andra kylare dessa senaste fyra veckor.
Men saken är ju lika enkel för det.
Man sätter ditt fyra sk genomgående skruvar som håller plattan på baksidan som alltid finns där. Detta är nr 1
Sen sätter man på kylaren på dessa fyra skruvar och nummer tre och nummer fyra kan vara lite jobbiga men gör så att du sätter ena sidans skruvar så dem bara får lite feste bara, sen börja skruva i andra sidan.
Häng dig på skruv tre och tryck ner den och skruva samtidigt.
Samma gäller för skruv 4a häng dig riktigt på den och skruva samtidigt så får den fäste. DETTA är det enda som jag kan uppleva som lite jobbigt med allt, att det kan vara svårt och få ner fjärde benet om man inte gjort det innan. Men det är bara sätta skruvdragaren i skruven, och trycka ner den och skruva lite på den så fastnar den.
Därför tycker jag den är så lätt och smidig för där finns uttag att sätta den på. Inte alla som har det inte.

Visa signatur

<Corsair Obsidian 700D>------<>------<>------<NH-D14>------<C>------<>------<WD 1,5 TB>------<Corsair CMPSU-850AX Gold>------<MICROBOOK>------<KRK Rokit 6>

Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

har nyss beställt en en coolermaster hyper 212 och annat godis ! men Har läst att den sa va klurig att montera ?

Nån som vet om de finns nån bra guide där ute ? :S har kollat lite på tuben men hittar inte riktigt.. de är ju för AM3 dessutom :S

Hoppas den här killen kan hjälpa dig.

Annars, skriv bara Hyper 212 installations på google/Youtube och du lär få flera hits.

Visa signatur

| Lenovo Legion Y520 | i7 8700K | ASUS Rog Strix Z370-F GAMING | Corsair CL15 Vengeance 3000Mhz | Acer 27" Predator XB271HU | Fractal Design Meshify C | EVGA CLC 280 WaterCooling | Samsung 860 Evo 1Tb/850 Evo 512 Gb| RTX Strix Asus 2070 | EVGA 650W GQ | Steelseries Rival | Logitech G105 | Playstation 4 Pro

Permalänk
Medlem

Tar du ut moderkortet ska det inte vara några problem. Tänk på att skruvarna som ska hålla backplaten är inte helt runda utan de är lite urfrästa i ena sidan av gängorna för att lättare kunna glida i backplaten, så du måste rikta in skruvarna rätt annars kan det kännas trögt att få i dem (se 0:57 i youtubeklippet voleyro länkade)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ygd3n:

har nyss beställt en en coolermaster hyper 212 och annat godis ! men Har läst att den sa va klurig att montera ?

Nån som vet om de finns nån bra guide där ute ? :S har kollat lite på tuben men hittar inte riktigt.. de är ju för AM3 dessutom :S

Med en sådan liten kylare borde det vara lätt att montera fast den. Se bara till att använda rätt fäste.

Mvh

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Är det lättare att montera på moderkortet löst ? alltså moderkortet utanför chassiet ? för mitt chassie har inget hål för backplate... blir nog en modd på idiot chassiet snart !

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av voleyro:

Hoppas den här killen kan hjälpa dig.

Annars, skriv bara Hyper 212 installations på google/Youtube och du lär få flera hits.

Tack :), tror nog inte de är svårare för AM3 ( får hoppas iaf )

Visa signatur
Permalänk

Lånar tråden lite:) Jag har också tänkt att skaffa samma fläkt till min 955 BE, första gången jag byter fläkt eller egentligen är inne och pillar i datorn:P Så om man nu ska fästa denna kylaren på processorn, och måste plocka ut hela moderkortet, måste man då ha ett ESD handledsband hela tiden när man jobbar med det? Eller hur känsligt är det egentligen för att statisk elektricitet?

Visa signatur

Desktop: AMD Phenom2 X4 955 @ 3,6Ghz - Gigabyte 6870 @ 960/1140MHz - A-DATA SSD 510-series 120 GB - Corsair 8GB 1600MHz - Asus M4A785TD-V EVO - Corsair VX 550W 80+ - Lian Li Lancool PC-K56

Permalänk
Medlem
Skrivet av slimjim10:

Lånar tråden lite:) Jag har också tänkt att skaffa samma fläkt till min 955 BE, första gången jag byter fläkt eller egentligen är inne och pillar i datorn:P Så om man nu ska fästa denna kylaren på processorn, och måste plocka ut hela moderkortet, måste man då ha ett ESD handledsband hela tiden när man jobbar med det? Eller hur känsligt är det egentligen för att statisk elektricitet?

Det är inget krav, men alltid en extra säkerhet. Men sålänge du inte har ylletröja etc på dig vid montering så brukar det inte vara några problem

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Skrivet av wdont:

Det är inget krav, men alltid en extra säkerhet. Men sålänge du inte har ylletröja etc på dig vid montering så brukar det inte vara några problem

Ok... Funderar fortfarande på om jag ska köpa ett eller inte. Kan ju vara en billig peng att betala i jämförelse mot om man får köpa någon ny komponent som går sönder pga statisk elektricitet:P

Visa signatur

Desktop: AMD Phenom2 X4 955 @ 3,6Ghz - Gigabyte 6870 @ 960/1140MHz - A-DATA SSD 510-series 120 GB - Corsair 8GB 1600MHz - Asus M4A785TD-V EVO - Corsair VX 550W 80+ - Lian Li Lancool PC-K56

Permalänk
Medlem
Skrivet av slimjim10:

Lånar tråden lite:) Jag har också tänkt att skaffa samma fläkt till min 955 BE, första gången jag byter fläkt eller egentligen är inne och pillar i datorn:P Så om man nu ska fästa denna kylaren på processorn, och måste plocka ut hela moderkortet, måste man då ha ett ESD handledsband hela tiden när man jobbar med det? Eller hur känsligt är det egentligen för att statisk elektricitet?

Själv monterade jag min utan(monterade för övrigt hela datorn utan ESD-handledsband), monterade också utanför chassit.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

Inte ens Cooler Master själva visar hur de applicerar pasta???? -1

Jag la en 1x1mm sträng på varje heatpipe och det gick jättebra!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Inte ens Cooler Master själva visar hur de applicerar pasta???? -1

Jag la en 1x1mm sträng på varje heatpipe och det gick jättebra!

Jag med fast artic silver5 sjukt goa temps nu

Visa signatur

Tävlar i drifting
shirunai.blogspot.com

Permalänk

Jag har monterat en sådan kylare i 2 datorer nu. Första gången på min egna dator så var det lite klurigt innan man fattade hur det funkade.

Sen idag fixade jag ihop en kompis dator med likadan kylare och det gick smärtfritt på ca 5 minuter! Riktigt goa temps för det låga priset också!

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -