Lite hjälp med två kodrader i Actionscript 3

Permalänk

Lite hjälp med två kodrader i Actionscript 3

Är jäkligt dålig på actionscript och kan inte fatta hur fan jag ska göra för att ta mig vidare. Koden nedan ligger i timeline på frame 2 och allt fungerar bra fram till "this.gotoAndStop(1);"
Lägger jag samma kodrad fast i en keypress-funktion så går det hur bra som helst, men inte när den ligger på TweenEvent'en.

Stöter på detta fel:TypeError: Error #1006: gotoAndStop is not a function.

stop(); import fl.transitions.Tween; import fl.transitions.easing.*; import fl.transitions.TweenEvent; var alarm1:Timer = new Timer(1000); alarm1.addEventListener(TimerEvent.TIMER, on_timer_first); function on_timer_first(MouseEvent):void { trace("alarm1"); alarm1.stop(); var add_mc = new add_startsidaContent(); addChild(add_mc); add_mc.y = add_mc.y + 89; add_mc.x = add_mc.x + 1; motion1 = new Tween(add_mc,"alpha",Strong.easeOut,0,1,0.5,true); motion1.addEventListener(TweenEvent.MOTION_FINISH, onMotionFinished1); function onMotionFinished1(event:TweenEvent):void { removeChild(add_mc); this.gotoAndStop(1); mc_header.gotoAndStop(187); } }

Någon som sitter på svaret?

Permalänk
Medlem

Jag kan inte AS3 så bra men det låter som att det är ett scope-fel. Med andra ord: jag tror "this" är något annat än vad du tänker dig, när "this" står just där.

Lästips:
Flex 3 - Adobe Flex 3 Help
Document Class - Static Class? Can't use gotoAndStop() ? - ActionScript.org Forums

Kanske det är något sådant här du söker:

// Denna rad utanför onMotionFinished1 var myThis:MovieClip = this as MovieClip; // och sedan inuti onMotionFinished1, istället för this.gotoAndStop så skriver du: myThis.gotoAndStop

Permalänk
Skrivet av azoapes:

Jag kan inte AS3 så bra men det låter som att det är ett scope-fel. Med andra ord: jag tror "this" är något annat än vad du tänker dig, när "this" står just där.

Lästips:
Flex 3 - Adobe Flex 3 Help
Document Class - Static Class? Can't use gotoAndStop() ? - ActionScript.org Forums

Kanske det är något sådant här du söker:

// Denna rad utanför onMotionFinished1 var myThis:MovieClip = this as MovieClip; // och sedan inuti onMotionFinished1, istället för this.gotoAndStop så skriver du: myThis.gotoAndStop

Tusen och åter tusen tack azoapes!
Lyckades lösa det tack vare dig