Permalänk

Flaskar min processor?

Drog för en stund sen ner fraps för o se vad jag får för fps i BFBC2 som jag spelar mest och det är det enda spelet jag har atm så har inget annat och pröva. Hoppade in i en server och ser att fps'en ligger runt 30-40. kände ju innan jag kollade att det inte var någon skyhög fps som det handlade om men 30-40 är det rimligt för mig rigg? Hade 2 st 4850 i datorn innan och crossfire prestandan var helt åt skogen snarare sämre än bättre i bc2. Det känns även som om jag får snarlik prestanda som jag fick med ett 4850 som jag får med mitt 6870.? är det processorn som flaskar så jävligt? Körde med High settings på allt HSAO = off 0AA 0AF,

Permalänk
Medlem

inte omöjligt.. testa klocka upp prollen lite ?

Visa signatur
Permalänk

jag har kört den på 3.4GHz ett tag nu, men gick tillbaka till 3.0 eftersom jag inte märkte någon skillnad.

Permalänk
Medlem

Du kan ju prova låsa upp 4:e kärnan också så kanske det funkar

Visa signatur

Surface Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk

Det har jag redan prövat och det funkade inte sådär jättebra, program som kraschar och Bluescreen bara man startade ett spel/program.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TyphoonCC:

Det har jag redan prövat och det funkade inte sådär jättebra, program som kraschar och Bluescreen bara man startade ett spel/program.

Det är då man höjer Vcore för att få prollen stabil.
se bara till att ha en bra kylare.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av TyphoonCC:

Det har jag redan prövat och det funkade inte sådär jättebra, program som kraschar och Bluescreen bara man startade ett spel/program.

Om du kunde boota till Windows med 4 kärnor så kan det ev hjälpa att höja volten till ca 1.4

Visa signatur

Surface Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk

Det vet jag, men var nog så att jag inte höjde Vcore tillräckligt eftersom jag inte kände för o sitta och pilla sålänge. Ville bara testa och se om det funkade. Blir nog ett nytt försök

EDIT: Prövade precis, höjde vcore stegvis men fick inte den stabil på 1.4 upp till 1.6

Permalänk

Efter att jag försökte låsa upp den fjärde kärnan och det inte vart stabilt, så klockade jag processorn till 3.6 och satte vcore på 1.52 Cpu'n går inte över 60 grader utan ligger mellan 50-58. och detta gav mig en rejäl boost i bfbc2 från 30-40 till 50-65!. klockade även grafikkortet en aning 950/1100 numera. Funkat helt okej såhär långt. Med dessa settings. High på allt 4AA 16AF,

Permalänk
Medlem
Skrivet av TyphoonCC:

Efter att jag försökte låsa upp den fjärde kärnan och det inte vart stabilt, så klockade jag processorn till 3.6 och satte vcore på 1.52 Cpu'n går inte över 60 grader utan ligger mellan 50-58. och detta gav mig en rejäl boost i bfbc2 från 30-40 till 50-65!. klockade även grafikkortet en aning 950/1100 numera. Funkat helt okej såhär långt. Med dessa settings. High på allt 4AA 16AF,

Du måste ha fått en riktigt dåligt exemplar eftersom min 720 BE @ X4 3600Mhz kräver ca 1.425 typ.

Visa signatur

Surface Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Det kan det vara. bc2 är ganska cpu intensivt. Jag märkte skillnad när jag klockade upp processorn i sign till 3.4ghz (stock 2.6ghz). Jag kör på medium low nu för att få 60fps online.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Skrivet av Ragin Pig:

Det kan det vara. bc2 är ganska cpu intensivt. Jag märkte skillnad när jag klockade upp processorn i sign till 3.4ghz (stock 2.6ghz). Jag kör på medium low nu för att få 60fps online.

Såpass, Får nog bli och uppgradera datorn, men väntar nog på sandy bridge/Bulldozer och se hur de presterar.

EDIT: Testade precis 3dmark vantage körde bara cpu test och fick en score på 9108 är det bra eller dåligt för min processor? körde även alla test nu, och fick allt som allt 13253. Förövrigt så var det performance testerna kördes i.