Bose Companion 3 vs. Bose Companion 5

Permalänk

Bose Companion 3 vs. Bose Companion 5

Har gått ett tag nu i tankarna om Bose till datorn. Började först med att jag kollade Companion 2. Har därefter tänkt att jag troligen kommer sakna basen allt för mycket så började snegla på Companion 3 istället. När man ändå sneglar på 3orna så har det gått över lite till o se på Companion 5. Undrar nu om det är så mycket bättre ljud i 5orna eller om ljudet räcker gott och väl i 3orna. Vad är dom största skillnaderna mellan 3an och 5an?

Permalänk
Medlem

verkar som att 5:an har fejkat 5.1 ljud vilket inte 3:an har. har inte hört någon av dom så ska inte säga för mycket.

om du inte måste ha bose finns ju alltid SoundSticks II från Harman Kardon

Permalänk
Medlem

3:an kommer räcka, den basen är så jävla go du kommer inte bli besviken...

Permalänk
Skrivet av psoon:

3:an kommer räcka, den basen är så jävla go du kommer inte bli besviken...

Om vi säger att 5an hade varit närmare i pris till 3an, hade du ändå valt 3an i och med stereoljud eller hade du kört på 5an? Hörde på 5an idag, fy fan säger jag bara, vilket ljud!

Permalänk
Medlem

Jag har bara hört 3:an och haft den i 3-4 år kanske. men skulle tro att de är ungefär samma bas men jag är inte säker.
Dom är ju så små också för att ge sånt ljud!

Permalänk
Medlem

Varför just bose? Inte hört något bra alls om dem på de senaste åren, faktiskt bara hört skit om dem.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Skrivet av Breddas:

Varför just bose? Inte hört något bra alls om dem på de senaste åren, faktiskt bara hört skit om dem.

Har väl i så fall hört helt tvärtemot. E endast på internet som det klagas, jobbar i en butik där vi säljer till viss del BOSE och där har ingen klagat.

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med mina Companion 3

Visa signatur

| NZXT H9 Flow | MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI | i7 13700K | 32GB Kingston Fury Beast 6000 DDR5 | NZXT Kraken Z73 360mm | MSI Suprim X RTX 4080 | Seasonic Vertex GX 1200W | Mionix Naos 5000 | Corsair K70 | Epos GSP 370 | LG 38GN950B | LG 34GN850 |

Permalänk

Körde en liten test på dom idag, blir ett par Companion 5. Lika bra när man ska slå på stort.

Permalänk

Måste fråga. I och med att Companion 5 enbart har USB för inkoppling till datorn, kan jag fortfarande använda ett par Logitech G35 som också är med USB eller dom slår ut varandra så att man kanske är tvungen att koppla in och ut om man antingen ska lyssna på C5 eller G35?

Permalänk
Medlem

De lär väl dyka upp som ljudkort i windows ljudmixer, så det skulle väl bara vara att växla enhet i ljudpanelen.

Visa signatur

100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasO_:

Har väl i så fall hört helt tvärtemot. E endast på internet som det klagas, jobbar i en butik där vi säljer till viss del BOSE och där har ingen klagat.

Men Bose säljs på ett sådant sätt också. Aldrig har jag sett Bose demats med andra produkter, utan de har liksom alltid haft en egen vägg. Enligt mina källor är det för att de omöjligt skulle kunna säljas annars.

Visa signatur

100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Men Bose säljs på ett sådant sätt också. Aldrig har jag sett Bose demats med andra produkter, utan de har liksom alltid haft en egen vägg. Enligt mina källor är det för att de omöjligt skulle kunna säljas annars.

Bose är som Lamborghini (inte till samma nivå), de har sina kunder men har svårt att nå ut till massan. Tyvärr brukar detta resultera i att de har högre pris än vad de är värda pga sin lilla "prestige" stämpel och du får betala en stor del av priset enbart för just bose loggan. Dock så måste jag säga att de gör bra små högtalare som låter större än vad de är och bra detaljer i ljudet men konkurrenter slår dem på fingrarna för 70% av priset med större högtalare som hänger med hela vägen upp istället för bose där basen brukar svika rätt tidigt.

Prioriterar du minimal storlek och prestige stämpel köp bose, älskar du bra ljud, skiter i viss mån storleken och är prismedveten köp annat!

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk

Blev ett par Companion 5. Spelar skiten ut allt vad jag tidigare hört inom datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasO_:

Blev ett par Companion 5. Spelar skiten ut allt vad jag tidigare hört inom datorhögtalare.

vad har du hört då, soundstick II, M-audio studio eller kanske bara x-530?
Skriv gärna en liten recension eller liknande för att visa att bose faktiskt är en bra högtalare istället för att typ skriva "dessa rockar fett bara så ni vet".

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hellre bra ljud än design helt klart^^ dvs få bättre grejjer till billigare peng

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Skrivet av Andyah:

hellre bra ljud än design helt klart^^ dvs få bättre grejjer till billigare peng

Fick dom för 2500 så kan inte klaga på priset.

Permalänk
Skrivet av sinned89:

vad har du hört då, soundstick II, M-audio studio eller kanske bara x-530?
Skriv gärna en liten recension eller liknande för att visa att bose faktiskt är en bra högtalare istället för att typ skriva "dessa rockar fett bara så ni vet".

Ok, har då lyssnat på en hel del högtalarsystem innan. Har själv säkert haft 5-6 olika paket. Bland annat har jag haft Logitech Z-4, Logitech Z-2300, Edifier S330, Creativ Gigaworks T20 Series 2 och även en OPI T-Amp förstärkare där jag först hade ett par Dynavoice Challenger S-6 och därefter ett par Dynavoice Dynamite S-61. Har även fått en bra stund hos ett par polare med Logitech Z-5500 och ett par HK Soundsticks II. Så kan väl säga att jag testat en del.

Var ska man börja med Bose Companion 5. Finns faktiskt inte mycket att klaga på. En nackdel som även är en fördel är väl att det inte är vanlig 3,5mm anslutning utan USB.
Dåligt iom att ända sättet att koppla in en mp3-spelare är genom ingången på volymknappen. Bra iom att man slipper köpa ett ljudkort. När det gäller musik så har den grym klarhet i ljudet även basen är rapp och har ett jävla tryck.
Till spel klarar den sig väldigt bra. Man kanske inte får samma inlevelse som Logitech Z-5500 men väldigt mycket bättre än alla de högtalare jag testat.
Till film är det dessa högtalare sticker ut. Fy fan säger jag bara. Den inlevelsen med 2 högtalare och 1 bas har jag aldrig varit med om i ett par datorhögtalare. Detta hittar man bara i fullfjädrade hemmabio system. Om dom ska komma till sin rätt ska det helst vara krigsfilmer eller actionfilmer där det händer mycket och där e mycket bas. Då är dessa outstanding.

Detta är min uppfattning om högtalarna iaf, kan säkert skilja sig från vad andra tycker men så är det väl med allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasO_:

Detta är min uppfattning om högtalarna iaf, kan säkert skilja sig från vad andra tycker men så är det väl med allt.

Bra skrivet, testat hög volym än vilket de flesta verkar klaga på då basen inte klarar hela vägen upp utan ger upp/dristar?

Visa signatur