Strul med ny dator. Behöver hjälp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004

Strul med ny dator. Behöver hjälp!

Nu är jag helt slut på saker jag kan komma på att testa så jag vänder mig till er.
Det är så att jag nyligen(ca2 månader sen) köpte en ny dator

Mobo: GA-870a-UD3 Testat alla BIOS ver
Propp: 955BE
Ram: Corsair 2x2GB 1333 XM3 9-9-9-24 ver3.13 (TW3X4G1333C9A)
GFX: Gigabyte 460 1GB
HDD: Samsung F3 1TB (använder min gammla WD 640 fortfarande med)

Iallafall..plockade ihop datorn allt fungerade hur bra som helt dom första 2-3 veckorna inga problem eller nått sånt. Sen började jag få helt random BC av olika anledninga. Kunnde hända när jag satt och spela, surfa eller om datorn bara idlade. Så jag började att tänka vafan aja formaterar väl om den igen då se om det blir bättre, men dom fortsatte att komma. BC kom i gick som dom ville då jag verkligen har försökt allt jag kan komma på så jag började googla lite o fick syn på en kille på ett forum som hade samma problem som jag med likadanna minnen/mobo så tänkte att det är väl dom som strular då. Så jag gick och köpte mig ett par OCZ Platinum 2x2 1333 7-7-7-24(OCZ3P1333LV4GK) o hoppades på att det skulle bli bättre, men icke.

jag har testat det mesta jag kan komma på höja volt till minnerna 1.65 är OCZ specade för har kört dom i 1.7, kört dom i 10-10-10-30, flyttat runt på alla stickor osv men det fungerar ALDRIG med 2 stickor samtidigt men har jag 1 sticka i funkar det felfritt. Tex kör jag med 2 st i går det inte att packa upp saker i WINRAR får CRC error volym corrupt. Kör jag med 1 noll errors.

Så nu vädjar jag till eran kunskap ihopp om att kunna lösa detta.

Kanske är värt att lägga till allt går oklockat temp är aldrig över 50 på cpu, 50-60 på GFX .

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åstorp
Registrerad
Okt 2008

Hittar du C1E i bios stäng av det, se om de hjälper. Jag hade samma problem ett tag, men sedan C1E är avstängt så har jag inga problem alls.

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004

Den är avstängd. har börjat funderar på om det är moderkortet som strular eftersom jag inte kan ha 2 stickor i Dual eller singel. Vetifan hur man ska kunna ta reda på vad det är för fel till 100% så man kan lösa det.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Sep 2009

Hmm testa alla minen varförsig i Memtest, verkar som det är dina minnen det är fel på.

MVH

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004

Har som sagt 4 st minnen x2 Corsair XMS3 och x2 OCZ och det har varit samma fel med båda, tycker det vore högst olikligt att det skulle vara fel på båda paren. Corsair köpte jag med dator och OCZ köpte jag i fredags.