Asus G51JX-SZ396V - VS - Asus N43JF-VX033V

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2010

Asus G51JX-SZ396V - VS - Asus N43JF-VX033V

Jag funderar nu på att köpa en ny bärbar och behöver ingen stor,
14 eller 15,6 blir det ,
Sen vill jag ha bra prestanda och bra grafik.
En snabb dator med bra batteri tid om det är möjligt.

Datorn ska användas till bildredigering och vardagligt användande.

Då undrar jag om det är någon som kan hjälpa mig säga vilken som är bättre ?
Eller är det någon som har bättre råd tips?

Prisklass runt 10 000 -11 000
helst vill man ju ha en i 7 a men då får man inte grafiken för priset jag satt.

är tacksam för all hjälp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Haninge
Registrerad
Okt 2010

MSI GX740?

Core iFemma och HD 5870

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2004

det brukar vara svårt att kombinera bra spel prestanda med batteritid, frågan är om du vill kunna spela de nyaste spelen i medium eller high inställningar?

medium med bra batteri: kolla in acers timelineX serie 4820tg eller 5820tg alternativt Asus U41JF eller A42JA. U41JF finns inte ännu på prisjakt, men de andra ser du nedan:
Produktjämförelse hos Prisjakt

High-end: Asus och Msi har bra garantier och verkar vara omtyckta här på Sweclockers. Dock vet jag inte hur pass lång batteritid du kommer kunna få i strömsparläge med dessa: Produktjämförelse hos Prisjakt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av sc2sv4nt3:

MSI GX740?

Core iFemma och HD 5870

Han ville ju ha en mindre dator.

Om du vill ha fräsiga grafikkort så kan MSI GX660 - Inet.se kan vara ett alternativ, men den kostar 700 kr mer än vad du satte upp som budget. Den har dessutom plats för en extra hårddisk även om det inte syns i specifikationen. Då kan du slänga in en SSD i framtiden om du vill.

MEN, 5870-kortet som jag tycker är såååå bra är faktiskt inte särskilt intressant för ditt användningsområde. Eftersom du sysslar med bildredigering så behöver du faktiskt inte värsta gaming-grafikkortet. Visst, programmen har börjat använda gpu-accelerering men det krävs inga kraftiga grejjor för att använda de funktionerna. Spontant hade jag tagit 14-tummaren eftersom den är smidig att ha med sig. Köp en extern 24" skärm att koppla in datorn till när du är hemma så blir bildredigeringen behagligare. Då kvittar det att upplösningen på 14-tummaren är 1366x768.
Tyvärr får du inte så bra batteritid på någon av de där datorerna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2010

Tack för era svar o tips!

Jag förstår att batteritiden inte kommer vara värst bra på nån av dom.
Jag gillar MSI´n också ,, har kollat lite på dom, men fastnat mest för asus , jag vet inte varför men dom känns säkra,,
Sen behöver jag ju inte värsta gameing datorn,, men jag förstår ju också att det jag söker går hand i hand med en sådan,
Jag tackar ödmjukt, och har ni fler förslag får ni gärna komma med dom,, jag är just nu sugen på 14 tummaren,, och kanske fixa en extern skärm till.. men samtidigt så vill man ju om det går att få en bättre upplösning på någon liknande dator med samma egenskaper,..

Det är upplösningen jag är fundersam över.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Mar 2010

Det blir rätt svårt att få en riktigt bra upplösning på en 14tummare tyvärr.
... så då kan du ta MSI:n iallafall eftersom den bara är ett nummer större, har 1920x1080, mördarprestanda och allt lull lull

Men ja, Asus ÄR säkra: Laptop reliability survey: ASUS and Toshiba win, HP fails -- Engadget

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2004

U41JF ska enligt spec ha 10 timmars batteritid. Vad gäller upplösningen så tycker jag att man bör se det i förhållande till storleken på skärmen. 15.6 tum och 1366x768 ser inte vackert ut, men på 14 borde det nog gå bra. Ska du syssla med bildredigering så är en extern skärm nästan ett måste eftersom bärbara skärmar sällan har särskilt bra kontrast eller uppfyller en stor del av färgspektrat. U41JF har dessutom matt skärm om du tänker använda den utomhus.