Bygga miniserver

Permalänk
Medlem

Bygga miniserver

Hola alla.
Har använt sökfunktionen men inte riktigt hittat det jag letar efter.

Det jag är ute efter är att sätta upp en miniserver hemma. Jag har läst sweclockers guide på: http://www.sweclockers.com/artikel/6229-bygg-din-egen-miniser... och något sådant verkar ju nice. Den skall kunna köra VNC, streama till min mediaspelare samt ta backup och andra vanliga serverfunktioner som FTP osv. Eventuellt kan det bil aktuellt med squeezebox osv framöver.

Min fråga är om sweclockers lösning från början av 2010 är fortfarande det som gäller, hårdvarumässigt då dvs. Jag kan tänka mig att lägga runt 3k.

INTEL D945GSEJT ATOM N270 MINI-ITX BULK - Mini-ITX moderkort med intregrerad Atom N270 processor - Specifikationer - moderkort
SO-DIMM 2GB DDR2 PC2-6400 800MHZ KINGSTON - Prisvärt 2GB notebook minne med en hastighet på 800 MHz (PC6400) - Specifikationer - minne
WESTERN DIGITAL CAVIAR GREEN 2TB SATA/300 64MB - Ny generation strömsnåla hårddiskar med låg ljudnivå och värmeutveckling - Produktinformation - diskar 2 * 2TB

Jag tar gärna emot förslag på vettiga billiga chassin (från Dustin).
Är det något mer jag behöver inhandla till servern som faller under "bra att ha grejer". Fler SATAportar?

Tack på förhand!

Permalänk
Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem

Den är fin men vill så gärna kunna köra RDP (VNC) för att tanka när jag är på jobbet (kör Usenet) osv. Jag antar att det inte går på en sådan NAS? Går det verkar det ju vara en riktigt fin burk!

Permalänk
Medlem

Om jag skulle vara i din situation skulle jag satsa på en nyare och gärna dubbel-kärnig atom processor. Eftersom det ger dig mycket mera processorkraft att arbeta med i framtiden. Framför allt som det verkar som du gärna vill dedikera flere uppgifter åt den efter hand, kan det vara gött med cpu kraft. I övrigt är väll delarna helt ok.

Permalänk
Medlem

Warzo jag har funderat på det också. Skulle detta kunna vara något: ASUS AT5IONT-I ATOM D525 ION2 MINI-ITX DVI/HDMI - Specifikationer ?
Annars får du gärna länka till något som du tror på. Känner mig helt lost bland miniITX-grejer. Är det alltid integrerad prolle dem?

Permalänk
Medlem

När du skall välja mini-ITX kort beror det helt på vad du är ute efter. Skall du använda den som HTPC, dvs. spela upp 1080p, så tar man en dyrare variant med ION.

Men som jag förstår det så är extra lulllull helt onödigt, utan den skall köra rena servertjänster?

Då rekommenderar jag hellre Intel D510MO Atom D510 - Inet.se som är en Atom dualcore 1,66GHz. Både billigare och bättre än den du valt nackdel är endast 2-sata portar men det beror på hur mycket du behöver. En systemdisk och en 2TB lagring brukar täcka de flesta behov, eller 2x 2TB med os på en egen partition. Har detta kort själv och det är riktigt stabilt, onödigt att lätta ut mer pengar på dyrare kort med fler finesser om de ändå inte kommer användas.

+ Corsair 2GB (2x1024MB) XMS2 - Inet.se

så landar du på runt tusenlappen.

Annars så funkar https://www.inet.se/artikel/1901752/zotac-ion-itx-a-330-mini-... bra om du vill kombinera med HTPC.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

En atom D520 låter helt ok tycker jag. Har inte sett några tester eller själv testat den, men tror nog att den bär mycket längre än atom N270

Permalänk
Medlem

Våldgästar tråden med en fråga, skulle en sån server klara av tex:
1. webserver
2. filserver för nätverket
3. dedikerad spelserver (CS + killing floor)
Allt samtidigt då, eller räcker inte prestandan till då?

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arkebuzer:

Våldgästar tråden med en fråga, skulle en sån server klara av tex:
1. webserver
2. filserver för nätverket
3. dedikerad spelserver (CS + killing floor)
Allt samtidigt då, eller räcker inte prestandan till då?

Absolut, fast ändå inte det beror på.

Hur mycket trafik kommer webservern hantera? Är det stora databaser inkluderat etc. etc.?
Kommer filservern köra krypterat?
Kommer spelservern endast köra 1x hlds? hur många slottar hade du tänkt dig? Vill du ha stabilt 1000fps~?

Sålänge det inte är något extremt så kommer det fungera kalas. Lite osäker på cs servern, var ett tag sedan jag hostade. När man körde en 5on5 server så var det i princip krav att den skulle ligga på runt 1000fps (server side) hela tiden och då krävdes det lite mer kräm. Men tror ändå att Atomen fixar det på ena kärnan i alla fall.

I mitt tidigare inlägg postade jag ett Intel D510MO som jag själv kör. Ligger rätt stabilt på 70MB/s~ vid FTP överföring med ett Intel PRO1000GT i PCI slotten.

Jag rekommenderar nog att du stoppar upp någon dator du har stående med liknande / sämre prestanda än 1,6GHz dual core och provar så får vi se om det möter dina mål.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Jag körde i tiderna Call of duty UO och Call of duty 2 dedikrad server på en P3 600Mhz, med upp till 16 spelare. Så länge spelen är något sånär optimerade för att minimera onödigt data-trafik, så skall det nog inte belasta servern allt för mycket.

Permalänk
Medlem

Ah okej, tack för det utförliga svaret. Det är inga tunga databaser eller liknande, och ingen kryptering, så då låter det ju som att det kommer funka bra
Lockande tanke att ha en liten strömsnål server som ändå klarar rätt mycket

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz