Köpa aluminium block eller plattor, var?

Permalänk
Medlem

Köpa aluminium block eller plattor, var?

Tjo

Vad kan man få tag på plattpor 2-3mm x 300mm x 300mm
Ev tjockare så som 25-30mm tjocka (svarva ur dem)

Gärna länkar till butiker så jag kan beställa online.

Tack på förhand
// Uibi

Permalänk
Medlem

Aluminium

Tjena!

Ang de tunna på 2-3mm så förslår jag att du besöker ett byggnadsplåtslageri, mekanisk verkstad med plåtinriktning alt nån bilplåtslagare på din hemort. Du kan på plats som regel få utklippt exakt önskade mått medan du väntar, och detta till ett pris klart under vanligt butikspris.
Ang de tjocka så känns det värre med tips, möjligen hos en mekanisk verkstad med plåtinriktning. Skulle dock tro att så tjocka kostar skjortan, du kan inte ex vis ta 2 st 300*300 som är 2-3 mm tjocka och limma nån distans av önskad tjocklek mellan dom? Formplyfa, plywood etc?

Fridens
P-V

Skrivet av Uibi:

Tjo

Vad kan man få tag på plattpor 2-3mm x 300mm x 300mm
Ev tjockare så som 25-30mm tjocka (svarva ur dem)

Gärna länkar till butiker så jag kan beställa online.

Tack på förhand
// Uibi

Permalänk
Medlem

Den tjocka plattan hade jag tänkt svarva ur för att kunna göra ett helt skal. tex macbook. ska bygga om skalet till min EeePC men det låter som att jag får ta och böja till plåtarna. Ev får jag fråga en av mina gammla svetsar vänner om han kan svetsa aluminium till mig då han gjort det i ca 5 år, innan han gick i pension. Tror att om jag försöker själv kommer jag sitta med en sönderbrännd plåt.

Men då kollar jag plåtslageri istället. och börjar med HDPCn innan jag går på det bärbara.

Tack för tipsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uibi:

Den tjocka plattan hade jag tänkt svarva ur för att kunna göra ett helt skal. tex macbook. ska bygga om skalet till min EeePC men det låter som att jag får ta och böja till plåtarna. Ev får jag fråga en av mina gammla svetsar vänner om han kan svetsa aluminium till mig då han gjort det i ca 5 år, innan han gick i pension. Tror att om jag försöker själv kommer jag sitta med en sönderbrännd plåt.

Men då kollar jag plåtslageri istället. och börjar med HDPCn innan jag går på det bärbara.

Tack för tipsen

Du behöver nog inte skaffa 30mm, det fixar antagligen firman du anlitar för att fräsa kalaset. Det samma gäller det tunna plåtarna, fixa ritningar så du får dem skurna ordentligt så blir det lättare att svetsa ihop. Antagligen går det att be samma företag som fräser att skaffa fram skurna detaljer.
Lycka till och glöm inte ett galleri...

Permalänk
Medlem

För det första så överväger du nog att fräsa ut biten till laptopen. Ska du göra det med någon vidare precision behöver du nog öva lite, alternativt köpa tjänsten av en firma med CNC fräs, då får du börja med att ta fram en CAD modell.

En svetsad lösning leder till ganska mycket deformationer i uppvärmningen, vill du dessutom ha god sprickbeständighet så se till att normalisera plåten i efterhand.

Att börja med enkla skruvade konstruktioner med plåt kring en ram är nog att föredra, lycka till!

Permalänk
Medlem

Hej!

Skrivet av Uibi:

Den tjocka plattan hade jag tänkt svarva ur för att kunna göra ett helt skal. tex macbook. ska bygga om skalet till min EeePC men det låter som att jag får ta och böja till plåtarna. Ev får jag fråga en av mina gammla svetsar vänner om han kan svetsa aluminium till mig då han gjort det i ca 5 år, innan han gick i pension. Tror att om jag försöker själv kommer jag sitta med en sönderbrännd plåt.

Men då kollar jag plåtslageri istället. och börjar med HDPCn innan jag går på det bärbara.

Tack för tipsen

Frågan ställde sig i en annan dager nu när du berättat om ditt projekt..
Håller med slackr, men kom på en enkel ide som ev kan funka. Hos välsorterade järnhandlare brukar man kunna få tag i sk dynamitgubbar! Ja det är inte så brutalt som det verkar, keramisk metall kallas så men liknar i sin förpackning en dynamitgubbe. Det är en form av 2 komponents limm med metall i, man skär av önskad längd och knådar det som trög lera, värmen och rörelsen aktiverar den ingjutna härdaren. Borde kanske kunna gå att anv detta och typ gjuta in din eee. Tänker mig en tunn plåt med 4 uppvikta kanter i önskad höjd, bockade i 90". Om du i lådan sen succesivt bygger upp ditt chassi till eeen som lera elr kanske tom testar att gjuta av den med typ plastfolie som skydd emellan. Du behöver inte svetsa hörnorna med limmet i, forma till hörnen snyggt med limmet ist, går ju bra att spraymåla sen, anv du alu så tänk på att det är en sk fet metall, innebärande att den måste tvättas av med lösningsmedel och grundmålas med fästgrund. Tänk på att limmet härdar rätt snabbt så man kan inte söla, som genomhärdat blir det så starkt att man kan borra hål och göra en gänga av hålet med mkt stark hållfasthet. Vet däremot inte hur det är som värmeavledande material...
Mkt på en gång..

Lycka till
P-V

Permalänk
Medlem

Tack! jag börjar med det först i feb, blir lite mycket just nu med flytten till huset (där jag har utrymmet jag behöver) och sen en baby som kommer ta lite tid. men lovar ett galleri när jag drar igång.

Permalänk
Medlem

Funderat på att forma plåten med hammare/klubba? Bör ju gå att göra en (positiv) form av hårt trä å sen lägga en aluplåt över den å sen hamra med gummiklubba. Finns säkert massa info om hur man bankar plåt på olika sätt på nätet... på youtube tex.

Om du formar plåten på ett sätt som ger "öppna hörn", så kan du alltid "hårdlöda" (rent tekniskt kallas det egentligen inte att hårdlöda eftersom temperaturen är för låg, eller nått sånt) dessa hörn med tex Alutite / Durafix. Finns att köpa på Jula, eller som snubben i en av videorna nedan föreslår, billigare på ebay. Det går att slipa och polera lödfogen så att den blir (i princip helt) osynlig, men du bör skydda lödfogen mot oxidering eftersom den annars kan mörkna med tiden (gjorde den för mig i alla fall).

Exempel på lödning med alutite/durafix:
http://www.youtube.com/watch?v=-0VuOQKWeMY
http://www.youtube.com/watch?v=jijW310xvp4

Har testat löda alutite med en butangasbrännare från Classe, och det är tok-enkelt om man gör rätt. Tricket är att värma upp det man ska löda lagom mycket. För lite och det funkar inte, för mycket å du smälter materialet. Jag kom på att temperaturen var lagom när såg att dom studsande flammorna började skifta i orange.

Lycka till med moddningen!