Ständiga BlueScreens och WoWErrors pga minnena?

Permalänk
Medlem

Ständiga BlueScreens och WoWErrors pga minnena?

Tjena!

Börjar bli riktigt trött på min dator nu. Allt har fungerar frid o fröjd men har börjat få bluescreens och wow errors i spelet world of warcraft.

Bluescreensen och errorsena tyder på att det skulle vara RAM minnena som är dåliga. Hade samma problem innan men löste det genom att byta ut 1 av Ram stickorna genom garantin. Kan det vara så att det andra har pajat?

Googlade runt lite på just de wow errors jag får och folk med samma problem säger att anledning är överhettade ram minnen eller att stickorna är dåliga.

Blue Screensen är allt ifrån 0x00000050 till 0x00000001 osv och dem kommer efter någon timmes spelande. Aldrig annars. Utan datorns sidodörr på förekommer Bluescreens inte lika ofta. Låter ju som att den blir överhettad på något sätt?
Grafikkortet ligger på 60 grader i Load
Moderkortet 40 grader

Mycket tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta.

Dator spec:

Chassi: Cooler Master Elite 334
Operativsystem: Windows 7 Ultimate x64
Processor: AMD Phenom2 X3 720 2.8Ghz, AM3
Moderkort: Gigabyte GA-MA770-UD3
Minne: 4GB (2x2GB) DDR2 PC6400 Corsair XMS2
Grafikkort: PowerColor Radeon HD4870 1GB
Hårddisk: 320GB Samsung SpinPoint T HD322HJ
Nätaggregat: 450W Corsair CMPSU-450VXEU
Dvd: Samsung SH-S223B 22X DVD±RW DL SATA

Kan även tillägga att bilden fryser till ibland medans man spelar. Ibland i 10 sekunder..

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Medlem

I windows 7 finns ett minnestest som heter windows minnesdiagnostik, du hittar det genom att bara sök minnen i startmenyn

Permalänk
Medlem

Minnestestet visar inga fel. Bluescreensen kommer efter att datorn blir varm men ser inga tecken på överhettning.

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Medlem

Kan väll vara att minnena blir för varma, alternativ köpa kylare. Men du har ökat busshastigheten och fått med minnena? Testa sänk volten då borde de heller inte bli lika varma men inte samma prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av mylife:

Kan väll vara att minnena blir för varma, alternativ köpa kylare. Men du har ökat busshastigheten och fått med minnena? Testa sänk volten då borde de heller inte bli lika varma men inte samma prestanda

Det med busshastigheten behövs nog förklaras lite bättre!
Volten ligger på standard men jag kan pröva att sänka den.
Konstigt att minnena plötsligt blivit varma? Har ju fungerat i över 1 år

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Hedersmedlem

1. Tanka ison till UBCD här: Ultimate Boot CD - Overview
2. Bränn ut på skiva
3. Boota från den
4. Kör memtest86+ (jag vet att du sagt att du kört windows mem diagnostics men det skadar inte att pröva) minst 20 omgångar (lämna det en natt på helst). Du ska ha NOLL fel :).
5. boota ubcdn igen, kör prime95 från den på samma sätt några timmar

Om du inte har några fel alls i #4 eller #5 kan vi gå till nästa steg
Om du kör burken oklockad och fortfarande får felen med öppet chassi så kan vi nog utesluta
värmeproblem sålänge du inte sitter i en bastu eller någon kylare sitter löst/utan pasta.

Nästa steg blir väl att köra orthos, memtest och 3dmark(loopande) samtidigt i windows och se vad som händer
Kan ju inte säga att mina tips är helt uppdaterade (jobbade med det här för 4 år sedan) men det är iaf en start.

Observera att inte några av dessa tester säger vilken komponent som är trasig (om någon är trasig). Testerna säger bara att "något är fel, försök lösa det", t.ex. kan minnesfel bero på inställningar, felanvända slots/moderkortsstrul, inkompatibilitet etc.

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Ovärderlig information, tackar så mycket!

Ska pröva detta och återkommer med svar.

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz