ASUS M4A78LT-M LE 760G - ACC - Låsa upp kärnor?

Permalänk
Medlem

ASUS M4A78LT-M LE 760G - ACC - Låsa upp kärnor?

Hej,

Vet någon om mobot: ASUS M4A78LT-M LE 760G -> https://www.dustinhome.se/pd_5010364671.aspx har ACC och klarar av att låsa upp kärnor?

MVH
Alexander

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja, dock inget garanterat att det kommer fungera beroende på processorn.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Har i dagsläget beställt en Athlon X2 255 3GHZ AM3 som jag får imorgon, servern kraschade och behövde något nytt och billigt.

Men kanske kan vara värt 300kr extra för en Phenom 555? Vad är sannolikheten att det funkar? 50/50?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Man kan inte låsa upp en Athlon II X2 255 eftersom den är bara tillverkad som två-kärnig. Däremot funkar kanske Athlon II X3 eller Phenom II X2.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Tack för era svar.

Jo på tal om Athlonen jag beställt vet jag att den inte går att låsa upp därför är jag i valet å kvalet om ja ska lämna tillbaka den för att köpa en Phenom X2 555 för att försöka låsa upp. Vad tycker ni värt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Byt till en AMD Athlon2 X3 445 3,1GHz - Inet.se så får du en kärna extra. Phenom II X2 ser jag mer som spelprocessor, men du skulle ju ha den till servern.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Tack för svaret, köper den imorgon och hoppas kunna låsa upp den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du kunde tänka dig en Phenom II 555 så kanske du lika gärna kan tänka dig en Athlon II X4 640 så får du garanterat 4 kärnor. Jag vet inte hur stor chans man har att låsa upp X3 till X4. Risken är att man lyckas låsa upp men att den upplåsta kärnan är ostabil och en server vill man ju ha stabil. Å andra sidan kan man ju i så fall låsa den igen (4:e kärnan blir en möjlig bonus på köpet liksom).