Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungby
Registrerad
Dec 2010

MSI GTX 285

Hej!

Kort om mig:
Mitt namn är André. Jag är 20 år och jobbar heltid. Jag har en egen 3a som jag bor i.

Jag köpte min första dator när jag var ca 14 år och har sedan dess plockat ihop egna datorer x-antal gånger.
Saken är den att jag har aldrig haft en bärbar dator som jag använt mig av utanför skolområdet.
Däremot har jag jobbat som reparatör av HP-Laptops och skall inte förneka att jag efter alla dessa reparationer är lite skeptisk emot Laptops... Då de onekligen hade en tendens att bli överhettade eller att moderkortet la av.

Visst händer detta på stationära med. Dock är det ju betydligt enklare att åtgärda och lokalisera.

I vilket fall, jag bor och jobbar numera i Ljungby men har levt i Växjö 16 år. Det var endast 2 månader sedan jag gav upp det eviga buss-pendlandet och skaffade mig ett boende här i Ljungby. Helgerna spenderas fortfarande i Växjö med kamraterna, men mycket spelande blir det inte på fredag och lördag däremot en bra stund på söndagarna.

Vad jag använder datorn till:
Jag har datorn på ett flertal timmar dagligen då den oftast står och spelar musik samt är inloggad på skype och msn.
Jag spelar lite datorspel (inte så mycket numera) men ibland kan det bli några timmar på en kväll.
vid vissa tillfällen åker jag på lan hos kamraterna. detta inträffar 1gång i kvartalet kanske.
De spel jag spelar och vill kunna spela (helst på bästa grafiken och lagfree) är förljande: Starcraft 2, World of Warcraft, CoDMW2, HoN, L4D2, Och möjligtvis trillar Black Ops in bland samlingen (då jag hört att predator missile är borta :DD)

Krav på datorn:
Jag vill ju självklart inte att datorn skall ha problem med överhettining (dock verkar detta vara ett problem hos vissa av de datorer med radeon 5870 korten jag kollat på) och inte heller att MB ska lägga ner efter en vecka.
Givetvis går komponenter sönder tids nog. men om det är ett vanligt fel hos datorn så, Nej tack.

Anledningen att jag vill köpa en laptop är pga mitt eviga resande mellan Ljungby och Växjö (6,5mil från hem till hem).

Hårdvarukrav:
här är jag öppen för förslag, är sugen på att testa en i5/i7 CPU då detta inte blivit gjort hittills
GFX spelar inte heller någon roll om det är ATI eller Nvidia... Hade bekymmer med mitt 5770, Men mitt gamla trogna 9600 gainward gt funkar otroligt bra och har alltid gjort.
HDD går bra med 5400 eller helst 7200 320-500 gb, mer är bara slöseri i min mening (tillägger att ext. hdd finns i hemmet)

Prisklass kanske kan vara bra att nämna. Jag har planerat att spendera runt 13 000kr på detta köp. Dessa siffror kan ändras vid behov

Men kort och gott

jag vill ha en bra stabil maskin som klarar av de flesta av dagens spel.

Datorer jag har kikat på är följande:
MSI GT660 GTX 285 - Inet.se (i högsta grad intressant)
https://www.inet.se/artikel/1969757/msi-gx660 (lika så den här)
F Serien : Vaio och tillbehör : Sony
WEBHALLEN.com - Asus G73JH-TY171V - Core i5 450M / 4GB / 500GB / 17.3" LED / ATI HD5870 / DVD±RW / Win 7 HP
Komplett.se - Toshiba Satellite L650-18C 15.6" HD (bra pris, men uppfyller kanske inte alla krav, eller slutar upp med att jag blir missnöjkd med mitt köp för att jag inte la till ett par 1000 mer och fick något bättre...)

Detta är några av de datorer jag har kollat på, men har ni andra eller bättre förslag/rekommendationer så hör gärna av er!

Om jag missat något så bara fråga

Tack på förhand
André

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2005

Jag skulle nog säga msi 660 utav dom du radat upp alternativt om du nu är tveksam till ati korten så kanske msi´n med 460 kortet.
MSI GT663 GTX 460 - Inet.se

Problemet med överhettning är nog inte så mycket komponentarnas fel dock utan mest dåligt utformad kylning och chassi. Känns som att fler och fler "spel" laptops börjar göra större luftintag och luftutblås samt att dom flyttar utblåsen bak till skillnad från tidigare laptops som ofta satt på sidan. Själv har jag en alienware (enligt många överpriss skit) Jag är super nöjd och den blir aldrig såpass varm att jag inte klarar ha den i knäet även utan tjocka byxor eller underlag emellan. Personligen känner jag att nvidia alternativen kostar lite mer och tycker då att ati är bättre val för då kan man lägga den skillnaden på en ssd disk istället och få ännu mer prestanda.

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungby
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Don_W:

Jag skulle nog säga msi 660 utav dom du radat upp alternativt om du nu är tveksam till ati korten så kanske msi´n med 460 kortet.
MSI GT663 GTX 460 - Inet.se

Problemet med överhettning är nog inte så mycket komponentarnas fel dock utan mest dåligt utformad kylning och chassi. Känns som att fler och fler "spel" laptops börjar göra större luftintag och luftutblås samt att dom flyttar utblåsen bak till skillnad från tidigare laptops som ofta satt på sidan. Själv har jag en alienware (enligt många överpriss skit) Jag är super nöjd och den blir aldrig såpass varm att jag inte klarar ha den i knäet även utan tjocka byxor eller underlag emellan. Personligen känner jag att nvidia alternativen kostar lite mer och tycker då att ati är bättre val för då kan man lägga den skillnaden på en ssd disk istället och få ännu mer prestanda.

Jo det är korrekt. Jag uttryckte mig nog lite otydligt jag menar ju att kylningen på/till komponenterna är halvkass (i många fall)

Jag kikade lite på alienware med såg bra ut tyckte jag men är mer sugen på en MSI tror jag

Lutar i nuläget mot en MSI gx660, lite lockande med usb3.0 med

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av Chametz:

Jo det är korrekt. Jag uttryckte mig nog lite otydligt jag menar ju att kylningen på/till komponenterna är halvkass (i många fall)

Jag kikade lite på alienware med såg bra ut tyckte jag men är mer sugen på en MSI tror jag

Lutar i nuläget mot en MSI gx660, lite lockande med usb3.0 med

Ja usb 3.0 är väl trevligt. Har det inte på min veterligen men gör inte så mycket för min del. Största anledningen för att jag köpte min förutom design och prestanda var att jag ville handla av ett stort bolag då vi beställde den så att jag har en dator i jobbet. Msi är mer värd prestanda vs krona och säkerligen ett bra val.

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
örebro
Registrerad
Jul 2010

Tycker du ska köpa kylplatta och försäkring.
Försäkringen skulle vara bra för dom flesta laptops lägger av efter 2-3 år och en kylplatta så den inte bli för varm

CPU: Amd Phenom 955 4.1 ghz | MODERKORT: ASrock 970 | Chassi: Corsair Carbide 500R |
GFX MSI 280X 1200/6400 | RAM Corsair och Adata 8GB | Nätagg Corsair TX 850 |

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2247296