WD 3TB diskar - undvika problem

Permalänk

WD 3TB diskar - undvika problem

Är det någon som byggt en lagringsburk/NAS med Western Digitals 3TB diskar (WD30EZRSDTL)? Jag vill använda dessa för RAIDad storage för lagring av foton, video m.m.

Jag försöker hitta en lämplig CONTROLLER samt MODERKORT. Vad jag läst så är det problem med >2.19TB diskar i vissa miljöer. Enligt uppgift så fixar UEFI-moderkort detta eventuella problem.

Vad tror ni om följande?

- Controller: RocketRAID 2720 8-kanals controller. Körs i RAID50 dvs 2st 4-diskars RAID5, borde ge 18TB logisk yta.
- OS-disk: nån Corsair Force
- Storage: 8 x 3TB WD30EZRSDTL
- Moderkort: UEFI-kompatibelt - vilket? Gärna ett med dubbla gig-NIC så man kan köra channel-bonding.
- Box: Fractal Design Define R3, ser bra ut + 8 st 3.5" platser
- CPU/grafikkort/minne: spelar mig mindre roll, jag tänker primärt använda burken för lagring

Vidare, är det värt att köra annan block-size än standard 512 byte? Jag tänker mig 4K eller 64K istället. Foton och video är ju knappast en massa småfiler, utan i stort sett sekventiell read/write i gig-storlek.

En variant är att köra en Synology-burk, men det är ju så tråkigt

Tacksam för input!

Permalänk
Medlem

Jag tror inte grund problemet(2.2TB) löses med ett moderkort som stödjer UEFI utan problemet är att MBR:en (Master Boot Record:en) på hårddisken inte klarar partitioner över 2.2TB. Antingen får du göra flera RAID-partitioner på max 2.2TB eller en stor partition men då använda GPT istället för MBR. Värt att notera då är att så vida du inte använder ett moderkort med UEFI så kommer du inte kunna boota ett OS från den disken.
Men på en NAS föredrar man kanske andra operativsystem före windows

Här är en länk som förklarar vad GPT är och vad det har för fördelar mot MBR: GUID Partition Table - Wikipedia, the free encyclopedia

Permalänk

Okej så om man kör GPT så är det inga problem att köra 3TB-diskar som icke-bootdisk?

Jag tänkte köra en 120G Corsair Force SSD som bootdisk/OS och 3TB-diskarna som lagring.

Vad jag förstår så gäller följande om man vill använda en hårddisk större än 2.2TB under Windows/Linux:

- Som bootdisk: kräver 64-bit OS + GPT + UEFI (för att kunna boota på GPT-disk)
- Som icke-bootdisk: kräver bara GPT, inte 64-bit OS eller UEFI

Edit: tabell
Permalänk
Medlem

Yes, korrekt uppfattat, det betyder också att du inte behöver använda ett moderkort som stödjer UEFI, vilket kanske kan sänka utgifterna på hårdvara en aning.

Permalänk

OK tack för svar!

(vet inte om du svarade före eller efter jag la till de tre sista raderna i min edit ovan men det spelar mindre roll)

Permalänk
Medlem

Det låter som ett maffigt bygge! Posta gärna vidare hur det går för dig. Om du ska köpa en 120gb SSD också kan det vara värt att titta på ZFS och då köra SSDn som L2ARC, lär ge helt galen prestanda.
L2ARC

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk

Intressant förslag med ZFS och L2ARC! Ska kolla närmare på saken.

Allmänt: är det probs med drivers för Solaris? Tänker primärt på RocketRAID-controller och moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dsfd8jddsf5:

Intressant förslag med ZFS och L2ARC! Ska kolla närmare på saken.

Allmänt: är det probs med drivers för Solaris? Tänker primärt på RocketRAID-controller och moderkort.

Vet inte hur det är med Solaris drivturiner, svårt att tänka mig att det skulle saknas, men kom ihåg att zfs rullar bra på FreeBSD också!

Om burken bara ska stå som lagring hade jag nog inte köpt en hårdvaru raidkontroller utan istället kört på raidZ. Processorn kommer ändå stå och idla mest och en raidZ lär vara lätt att flytta om någonting pajjar, svårare om du kör en hårdvaru femma och kontrollerkortet pajjar. Jag kör själv inte ZFS, har ingen passande burk att köra det på (:P) men det är vääldigt mycket snack om det vart man än vänder sig på lagrings-forum.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Avstängd

Jag har MBR på mina arrayer om 16TB styck, inga bekymmer. Bootar förstås inte från dem.

Permalänk
Medlem

Angående ZFS och FreeBSD så behövs inte UEFI för att boota på GPT. Däremot gillar inte ZFS diskar med 4k-sektorer som emulerar 512 byte-sektorer såsom WD 3TB diskarna gör. Visst, det fungerar men prestandan blir inte bra. En av anledningerna till detta är att ZFS justerar block size automatiskt upp till 128 kB och tror datorn att sektorerna är 512 byte stora så finns risk att det kan bli så små block någonstans i filsystemen vilket kan sabba "alignment" mot sektorerna. Finns väl tricks som kanske kan lösa problemet men jag vet inte hur bra dessa funkar och det känns riskabelt att chansa.

Finns info här: Testing ZFS RAID-Z performance with 4K sector drives - [H]ard|Forum

EDIT: Här finns mera info: ZFS write performance issues with WD20EARS - The FreeBSD Forums
Så det verkar som att man kan lura till det så att det funkar men att man bör se till att använda rätt antal hårddiskar och dessutom applicera en patch.

Permalänk
Medlem

tänker du spara bilder på en raid0?

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem

lagra foton på 18TB

Permalänk
Skrivet av Pathway:

lagra foton på 18TB

24TB till och med

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk

Lagra lite annat oxo

Velar nu ... Synology (färdigpaketerat, men begränsat) eller bygga eget.