Permalänk

HTPC dator med tema "miljö"

Målet med datorn är att den ska vara miljövänlig, dvs energisnål i det här fallet. Chassit kommer att vara byggt av trä, men just nu är det bara komponenterna som saknas, och då behövs ett energisnålt moderkort, litet, troligen ett ITX. Gigabyte har ett, men Zotac har också ett som ser fint ut. Någon som har erfarenhet inom energisnåla datorsystem?

Det som behövs vara energisnålt är då
*moderkort
*hårddisk (ssd antagligen pga av energiförbrukning)
*grafikkort
*ram
*nätagg

Permalänk
Hedersmedlem

Hårddisken blev ju en väldigt kostsam historia. Går att ta lite billigare såklart...
Men, ja. En HTPC med liten hårddisk är ju inte så kul.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det finns en möjlighet för dig att göra lådan grön utan att egentligen kompromissa, det beror helt enkelt på vad du eftersträvar. Vid låg energi förbrukning kommer du tvingas köpa moderna komponenter vars utveckling inte avskrivits i samma grad som äldre beprövade alternativt begagnade.
Energisnålhet är subjektivt

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Men, ja. En HTPC med liten hårddisk är ju inte så kul.

beror ju såklart vad du kopplar htpc'n till... server nas osv

/Daniel

Permalänk
Medlem

Här har du ett paket som jag plockade ihop lite fort.. inte jätteblodig prislapp heller för det du får
Säg till om du har några undringar.

http://data.fuskbugg.se/dipdip/456456456.png

Visa signatur

Stationära Primära: Intel 3570K, STRIX GTX 1070 8gb, Maximus V Gene,Samsung 820 250gb, Intel 520 120gb, 16gb ram, CM Silent Pro 600w, WDGreen 1,5TB, WDGreen 3TB, SS TJ08B-E
Övrigt/Kringutrustning: Zowie FK1, Logitech G240 , AudioTechnica ATH-m50x , SS 6gv2, OnePlus 2

Permalänk

För att öka "miljö-feelingen" ska den vara tyst också, dvs, helst fläktlös, däremot kommer luftflödet vara ganska kasst, eftersom att den bara kommer ha >max< två fläktar intake och outtake, men som sagt helst fläktlöst.

Permalänk
Entusiast

En 2,5" HDD drar inte så mycket mer än en SSD och en hårddisk drar inte så mycket från början så det är nog inte där man ska börja jaga energi. Du lär tjäna mer på att köra med Atom istället för i3. En ion-plattform borde inte dra så himla mycket och borde räcka för en HTPC.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Hårddisken blev ju en väldigt kostsam historia. Går att ta lite billigare såklart...
Men, ja. En HTPC med liten hårddisk är ju inte så kul.

http://oi52.tinypic.com/wbc8yd.jpg

Skrivet av niddan:

Här har du ett paket som jag plockade ihop lite fort.. inte jätteblodig prislapp heller för det du får
Säg till om du har några undringar.

http://data.fuskbugg.se/dipdip/456456456.png

Alla länkar till Zotac-boards. De är gamla och har inte ens ddr3. De har väl ett h67... tror jag.

Länk till något annat bra kort? någon?

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/artikel/1901752/zotac-ion-itx-a-330-mini-i...
Rumskamraten min har en sådan bräda, med en 40gigs X-25a, blev tydligen jävligt strömsnålt. Tänk på att ha ett effektivt nätagg, tror jag är viktigt i alla fall (alla moderna kanske är mer eller mindre lika effektiva?)....
Körde den som en HTPC ett tag, streamade från alla andra datorer i nätverket som ändå var på mer eller mindre 24/7, funkade utmärkt. Den brädan plus en disk och ram, sen behövs inte mycket mer, klarar 1080 också. Som någon sa kan en 2.5" mekanisk disk inte vara fy skam heller, billigare än ssd och drar ju inte mycket ström och tar inte mycket plats.

Sen tror jag att begagnade delar är bättre för miljön. Elektroniktillverkningen är allt annat än miljö- och människovänlig. Äldre prylar som funkar, och annars går till spillo kan vara värt fundera över. En s478-rigg med något enkelt AGP-kort duger till mer än man anar, och såna prylar slängs ju gärna annars. Inte så strömsnålt dock, men kan lätt kylas passivt.

EDIT: Kom på att laptopar är duktiga på det här med strömsnålhet. Min Eee PC kan ligga på 9W enligt Ubuntus batteritjoff-program. Med skärm (låg ljusstyrka såklart) och utan WLAN/Bluetooth/etc. Nu klarar ju få netbooks 1080 galant, men en begagnad laptop kan ju vara något att fundera på. Man får ju sjukt mycket med i en laptop, nätagg och hela köret.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail