Permalänk
Medlem

Chassi med fönster, farligt?

Är det så mycket mer strålning som sänds ut med ett öppet chassi eller med fönster än ett vanligt chassi? Är det farligt?

Visa signatur

AMD Phenom2 X6 1055T l Asus Crosshair IV Formula l XFX Radeon HD6870 l Corsair 2x 2GB 1600MHz XMS3 l Samsung SH-S223C l Seagate 2x 320GB, Samsung HD204UI 2x RAID 1 HDD's l Corsair HX 850W l Cooler Master HAF 922

Permalänk
Medlem

om de skulle vara farligt så skulle man inte ha fönster på datorer, du behöver inte vara orolig.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk

Om man är alergisk mot elektrisk strålning så kanske det är det, men vad hade du tänkt dig annars?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Om man är alergisk mot elektrisk strålning så kanske det är det, men vad hade du tänkt dig annars?

Det var en som jag känner som pratade om att det var farligt

Visa signatur

AMD Phenom2 X6 1055T l Asus Crosshair IV Formula l XFX Radeon HD6870 l Corsair 2x 2GB 1600MHz XMS3 l Samsung SH-S223C l Seagate 2x 320GB, Samsung HD204UI 2x RAID 1 HDD's l Corsair HX 850W l Cooler Master HAF 922

Permalänk
Medlem

Japp, det är tomtetider och han verkar vara helt inne på tomtelinjen.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Om man är alergisk mot elektrisk strålning så kanske det är det, men vad hade du tänkt dig annars?

Da hade han val varit FUBAR med eller utan fonster?

Permalänk
Skrivet av v2:

Det var en som jag känner som pratade om att det var farligt

Mmm, man får cancer av egentligen allting tydligen nuförtiden så det är upp till var och en vad man vill noja över. Men att datorn själv skulle vara en farlig strålningskälla kan jag inte tänka mig, sen kan man ju undra om du bara försöker trolla?

Skrivet av Karazhan:

Da hade han val varit FUBAR med eller utan fonster?

Ungefär så jag tänkte med

Permalänk
Medlem

Du får i dig mer strålning när du sitter i tunnelbanan än om du bor INNE i en dator. Absolut inte vara orolig för strålning från datorer.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Avstängd

Jag vet att elsäkerhetsverket för ett antal år sedan underkände plexichassin för att dom inte klarade gränsvärdet för strålning. Så att dom strålar mer än en låda som är helt i plåt är nog ingen hemlighet.

Men att det skulle vara farligt har jag svårt att tänka mig. Att hålla en mobiltelefon två cm från hjärnan samtidigt som man går på en tågperong 4 meter från en högspänningsledning är nog bra mycket farligare...

Permalänk
Medlem

Du får mer strålning av att spela fallout new vegas då du är i ett vault

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk

Problemet är inte att strålningen skadar människor (och elallergiker existerar inte, men det kan vi ta i en annan tråd!) utan att otillräckligt skärmad elektrisk utrustning orsakar elektromagnetiska störningar. Ett exempel på detta är det karaktäristiska ljudet som en GSM-telefon orsakar i oskärmade högtalare.
Därför måste elektriska apparater vara godkända så att de dels inte stör annan utrustning, dels så att de har en viss tålighet mot störningar.

En normal datorlåda fungerar som en Faraday-bur eftersom den omsluts av ett elektriskt ledande skal. Ett plexifönster utgör ett hål i detta skal som släpper ut strålning, vilket kan leda till störningar om annan elektriskt utrustning i närheten inte är tillräckligt skärmad. Eftersom det finns massvis med lådor med fönster som används tycks detta inte orsaka problem, men du bör nog inte använda en sådan låda på sjukhuset.

Permalänk
Medlem

tack för alla svar då snackar han vel skit

Visa signatur

AMD Phenom2 X6 1055T l Asus Crosshair IV Formula l XFX Radeon HD6870 l Corsair 2x 2GB 1600MHz XMS3 l Samsung SH-S223C l Seagate 2x 320GB, Samsung HD204UI 2x RAID 1 HDD's l Corsair HX 850W l Cooler Master HAF 922

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så finns det ingen direkt forskning på hur elektriska/magnetiska fält påverkar människor under lång tid (vill vi veta?). Däremot vet jag ett företag som håller på väldigt mycket med antenner många av dom äldre ingenjörerna utvecklade gråstarr vid äldre ålder. Dom trodde att anledningen till detta var att dom ofta var innan runt antennerna medan dom var igång och utsattes därmed för väldigt koncentrerade fält.

Deras förklaring var att antennerna fungerade ungefär som en mikrovågsugn och förstörde därmed proteinerna i ögonen, tänk kokta ägg.
Tyvärr har jag inte kvar källan till detta men om någon har en länk så skicka den gärna.

Annars kan jag säga att goblindojo har rätt angående skärmningen som ren skyddsåtgärd och det är största anledningen till att man inte vill ha fönster eftersom störningar kommer både in och ut. För att CE märka en produkt måste den klara vissa gränser och detta är inte helt lätt för tillverkarna eftersom den monterade datorn ska klara kraven, lösa delar är en annan sak...
Vilket betyder att moderkortet kanske bara klarar gränsen om det sitter i en korrekt skärmad dator och ifall du sätter in ett stort fönster så kan den ta emot externa störningar och få problem.

Kul kommentar, det som spelar roll är längsta springan och inte storleken på hålet. Så ett runt hål på 5cm är bättre ur EMC synpunkt än en smal springa på 7cm. Detta är även den stora anledningen till att dom flesta fläktgallren är stansade ur chassiet och inte bara skruvade eftersom det skulle inte gå att få samma typ av elektrisk kontakt hela vägen runt då.

Permalänk
Medlem

Det är då farligare att ha mobiltelefonen i fickan hela dagarna som man brukar ha.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av goblindojo:

Problemet är inte att strålningen skadar människor (och elallergiker existerar inte, men det kan vi ta i en annan tråd!) utan att otillräckligt skärmad elektrisk utrustning orsakar elektromagnetiska störningar. Ett exempel på detta är det karaktäristiska ljudet som en GSM-telefon orsakar i oskärmade högtalare.
Därför måste elektriska apparater vara godkända så att de dels inte stör annan utrustning, dels så att de har en viss tålighet mot störningar.

En normal datorlåda fungerar som en Faraday-bur eftersom den omsluts av ett elektriskt ledande skal. Ett plexifönster utgör ett hål i detta skal som släpper ut strålning, vilket kan leda till störningar om annan elektriskt utrustning i närheten inte är tillräckligt skärmad. Eftersom det finns massvis med lådor med fönster som används tycks detta inte orsaka problem, men du bör nog inte använda en sådan låda på sjukhuset.

Klart att elallergiker existerar, hypokondriker kallas de

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Nejdå, det är inte farligt alls - emissionen ligger långt under den nivån som anses vara farlig och dessutom så håller du knappast huvudet emot glaset under någon längre tid. Microvågsugnen läcker mer (men i ett smalare band) och det läckaget ligger närmare gränsen där det börjar finnas medicinska risker - ingen fara med en hel lucka, men låt ändå bli att hålla huvudet precis vid skarven under längre tid då ugnen kör. Däremot så kan man skada mottagen i mobiltelefon om man har den nära luckan och den inte är helt perfekt tät - det finns ett antal exempel på det, men flytta bort den 30-40 cm så är den risken nästan noll.

Problemet med plastlådorna är däremot EMI. De är inte tillåtna att bygga CE-godkända datorer med för att de strålar på tok för mycket för att ens vara i närheten av ett godkännande. De stör - och de stör mycket. Har man själv ingen stötkänslig utrustning och bor i hus på landet så kvittar det väl trots att det inte är tillåtet, men det är ingen bra idé och dessutom så har plåten en annan bra effekt och det är att om det blir elektronikbrand (det händer - inte ofta, men moderkort och nätdelar börjar brinna ibland) och då kyler plåten lågorna bra och förhindrar oftast att datorn tänder eld på något annat.

Det GÅR ha fönster med nät bakom så får man både EMC skärm och genomsinnlighet. Eller så sätter man en USB-kamera i datorn istället

Jag arbetade för ett antal år sedan som lärare och då hade vi en vattenkyld plexiglasdator som server till ett närverk, men det strålade så hemskt att den störde mätningar i ett rum åtskilliga meter bort. Det går kanske leva med, men innebar att datorn inte gick att använda rent praktiskt.

Permalänk
Medlem

Det enda "farliga" med fönster på datorn är att man ständigt vill förbättra/förfina kabeldragning/vattenkylningen då man ständigt ser den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Vad jag vet så finns det ingen direkt forskning på hur elektriska/magnetiska fält påverkar människor under lång tid (vill vi veta?). Däremot vet jag ett företag som håller på väldigt mycket med antenner många av dom äldre ingenjörerna utvecklade gråstarr vid äldre ålder. Dom trodde att anledningen till detta var att dom ofta var innan runt antennerna medan dom var igång och utsattes därmed för väldigt koncentrerade fält.

Deras förklaring var att antennerna fungerade ungefär som en mikrovågsugn och förstörde därmed proteinerna i ögonen, tänk kokta ägg.
Tyvärr har jag inte kvar källan till detta men om någon har en länk så skicka den gärna.

Annars kan jag säga att goblindojo har rätt angående skärmningen som ren skyddsåtgärd och det är största anledningen till att man inte vill ha fönster eftersom störningar kommer både in och ut. För att CE märka en produkt måste den klara vissa gränser och detta är inte helt lätt för tillverkarna eftersom den monterade datorn ska klara kraven, lösa delar är en annan sak...
Vilket betyder att moderkortet kanske bara klarar gränsen om det sitter i en korrekt skärmad dator och ifall du sätter in ett stort fönster så kan den ta emot externa störningar och få problem.

Kul kommentar, det som spelar roll är längsta springan och inte storleken på hålet. Så ett runt hål på 5cm är bättre ur EMC synpunkt än en smal springa på 7cm. Detta är även den stora anledningen till att dom flesta fläktgallren är stansade ur chassiet och inte bara skruvade eftersom det skulle inte gå att få samma typ av elektrisk kontakt hela vägen runt då.

Det finns forskning på elektromagnetiska fält i samband med MR.
Dock finns det INGEN dokumenterad effekt upp till 8T, som förövrigt är SJUUUUUKT mkt.
Som järmförelse kan man ta jordens magnetfält som har en fältstyrka på 30µT

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk

Skulle inte tro att det är farligt överhuvudtaget.

Den som går på denna bullshit med att elektromagnetisk strålning är farlig kan vara snäll att kontakta mig... det finns inga fall där någon dött, skadats eller påverkats på något sätt av det.

Joniserad strålning ska du passa dig för dock, för den ger dig cancer det garanterar jag.

Visa signatur

MB: MSI K9A2 CF CPU: AMD Phenom II x4 965 @ 3,7 Ghz RAM: Corsair 4 GB Grafik: 2x XFX 5770 1 GB @ GPU 900 Mhz Mem 5600 Mhz CrossfireX Kylning: Frontinsug och utblås på grafikkorten eller radiatorn. CPU-kylning: Corsair H50 Ljud: Creative Fatal1ty Titanium X-Fi ansluten till Roccat Kave HID: Logitech G5 och Razer Lycosa

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipper9118:

Joniserad strålning ska du passa dig för dock, för den ger dig cancer det garanterar jag.

Jo, joniserande strålning är ju inte så hälsosamt. Men det krävs väl något radioaktivt för det om jag minns rätt

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Du får mer strålning av att spela fallout new vegas då du är i ett vault

HAHAH +1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mögel:

Det enda "farliga" med fönster på datorn är att man ständigt vill förbättra/förfina kabeldragning/vattenkylningen då man ständigt ser den.

Kan inget annat än att ge dig ett +!

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipper9118:

Skulle inte tro att det är farligt överhuvudtaget.

Den som går på denna bullshit med att elektromagnetisk strålning är farlig kan vara snäll att kontakta mig... det finns inga fall där någon dött, skadats eller påverkats på något sätt av det.

Joniserad strålning ska du passa dig för dock, för den ger dig cancer det garanterar jag.

Visst finns det exempel på människor som skadats och även dödats av EM-strålning. Det är väl dokumenterat och finns ganska många fall där människor blivit både blinda och sterila av exponering av EM-strålning. Dock så är de som blivit skadade här nästan uteslutande människor som arbetat med högeffekts radar (primärt militära anläggningar), stora TV-sändare och liknande anläggningar med medeleffekter på väl över 1 kW.

AFS 1987:2 är bra läsning och reglerar hur man skall förhålla sig till och vilka medicinska riskerna är med starka EM-fält.

http://www.av.se/dokument/afs/AFS1987_02.pdf

Nu är strålningseffekten utifrån en dator inte i paritet med effekten ifrån en dedikerad sändare, men att påstå att att det inte är farligt eller att ingen har skadats är inget annat än direkt felaktigt.

För detaljerad information om dokumenterade skadeeffekter kan denna vara intressant:

http://www.ncrppublications.org/Reports/086