Permalänk
Medlem

Asus G73JW - i5 460M eller 740QM?

Rubriken säger väl allt?

Jag står i startgroparna och ska köpa en Asus G73JW. Härom råder inget tvivel om det inte magiskt dyker upp något betydligt bättre den närmsta månaden.

Det är dock processorn jag inte kan bestämma mig om. Vad är bäst i verkligheten? Jag vet att QC kan vara bra i framtiden, men så kan man ju säga om allt. Jag hade en stationär dator med Q9550 CPU, och den var ju riktigt pigg, men går det att jämföra med en laptop? Är QC snabbare än DC i t.ex vanliga Windows-applikationer? Rippa musik/film, surfa, titta på film/lyssna på musik etc?

Maskinen ska framför allt spelas på, typ nyare spel. Ingen grafisk behandling eller så.

Det är inte prisskillnaden mellan de båda som avgör, utan jag vill bara bli nöjd med mitt slutliga val. Lutar åt QC, men det är inte baserat på något relevant utan mest för att det låter bäst.

Så himla villrådig. Kan någon ge lite råd?

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Ska själv köpa mig en G73JW med Quad (om den kan finnas tillgänglig någon gång!). Du får ju inte bara två kärnor extra, utan även 2 Gb extra RAM och Full HD-upplösning. Helt klart värt de där två extra tusenlapparna, om du frågar mig.

Permalänk
Medlem

Vet ni hur det ligger till med minnet i denna burk, kan man trycka i 16 GB? sett vissa ställen som säljer den med 16 men enl spec så kan den inte köra det.

Visa signatur

Asus G73SW-TZ134V + ett antal andra burkar :)
Systemvetare

Permalänk
Medlem

Det finns 4 minnesplatser varav en är "dold" i chassit. Det sitter 2GB-stickor i vad jag vet, så för att uppnå 16GB måste du öppna chassit för att byta ut en 2:a mot en 4:a. Standardutförande verkar vara 3x2GB med en tom minnesplats så att man lätt ska kunna ha 8GB. Detta enligt vad jag läst mig till på diverse testsidor och forum.

Vad ska du ha 16GB till förresten?

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

G73JW

Hej!

Jag fick min G73JW-TZ130V igår, köpte den hos CDON och är mycket nöjd med datorn och CDON, blev lite förvånad att dom sålde datorer.
Kört en del spel på max som crysis och Bad company 2 och det funkar bra, Arma 2 OA va lite tyngre att köra på max.
Tror inte det är super stor skillnad på I5/I7 i spel, lite synd bara att inte I5 modellen kommer med 1080P skärm.
Jag spelar mest på min 2 år gamla i7 920 med dual 280 GTX men det är alltid trevligt med bärbart till LAN m.m.
Ny väntar jag bara på att jag ska få HDD-racket så man kan installera mina 2st intel 160G ssd gen2.

Ska testa att köra lite film m.m i kväll på batteriet, men batteriet räcker nog inte så länge skulle jag gissa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

Det finns 4 minnesplatser varav en är "dold" i chassit. Det sitter 2GB-stickor i vad jag vet, så för att uppnå 16GB måste du öppna chassit för att byta ut en 2:a mot en 4:a. Standardutförande verkar vara 3x2GB med en tom minnesplats så att man lätt ska kunna ha 8GB. Detta enligt vad jag läst mig till på diverse testsidor och forum.

Vad ska du ha 16GB till förresten?

8 har jag läst mig till med. Men varför
1 jag vill ha möjligheten
2 16 GB, det är ju tufft, så för att jag kan

Visa signatur

Asus G73SW-TZ134V + ett antal andra burkar :)
Systemvetare

Permalänk
Medlem
Skrivet av klerkan:

Hej!

Jag fick min G73JW-TZ130V igår, köpte den hos CDON och är mycket nöjd med datorn och CDON, blev lite förvånad att dom sålde datorer.
Kört en del spel på max som crysis och Bad company 2 och det funkar bra, Arma 2 OA va lite tyngre att köra på max.
Tror inte det är super stor skillnad på I5/I7 i spel, lite synd bara att inte I5 modellen kommer med 1080P skärm.
Jag spelar mest på min 2 år gamla i7 920 med dual 280 GTX men det är alltid trevligt med bärbart till LAN m.m.
Ny väntar jag bara på att jag ska få HDD-racket så man kan installera mina 2st intel 160G ssd gen2.

Ska testa att köra lite film m.m i kväll på batteriet, men batteriet räcker nog inte så länge skulle jag gissa.

Trevligt, trevligt. Vad tycker du om design, fläktljud, högtalare osv?

Skrivet av H8R3D:

8 har jag läst mig till med. Men varför
1 jag vill ha möjligheten
2 16 GB, det är ju tufft, så för att jag kan

Som att ha en bil med 500+ hästar när maxhastigheten är 120... jaja du gör som du vill. Jag tror att det rent allmänt går att ha 16GB, men det är ju lite meck att ta isär dumburken.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

Trevligt, trevligt. Vad tycker du om design, fläktljud, högtalare osv?.

Design'en är mycket bra! hadde varit grymt coolt om den va byggd i svart aluminium, inte dummt med lite lum lum
Ljudet från fläktarna hör jag knappt, klart stänger man av ljudet så hör man att det susar lite,
men inget man stör sig på.
Min gamla Dell Studio 15 med i7 och ati 4570 kortet låter mycket mera, så kylnigen på G73'an är kalas.
Sen Ljudet från högtalarna och den lilla subwoofern är bra, inget att klaga på, men jag kör med G930 nu, så det är de som gäller.

Permalänk
Medlem

Jag tänker fortfarande vänta tills mellandagsrean, men det lär bli en sån här trevlig maskin. Jag siktar på Asus G73JW-TZ186V, bara på grund av Bluetooth 3.0.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Muyfa666:

Jag tänker fortfarande vänta tills mellandagsrean, men det lär bli en sån här trevlig maskin. Jag siktar på Asus G73JW-TZ186V, bara på grund av Bluetooth 3.0.

vet du om de finns någon klar fördel med BT 3.0 ?

Permalänk
Medlem

Nej, det kan jag inte påstå att jag gör. I dagsläget känner jag inte ens till något användningsområde. Men eftersom jag tänker vänta i vilket fall som helst och de kostar lika så varför inte köra på G73JW-TZ186V? Så enkelt är det för mig.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Hej!
Ska precis bestämma mig för vilken G73jw/G53jw jag ska ha. G73JW-TZ130 eller 186 ligger närmast om jag nu vågar steget att ge mig på 17"s monstret
MSI var en kandidat också i början men den föll ifrån efter en del grävande på forum.
Ser också att jag redan kört ASUS moderkort i flera år i min duktiga d4895 HP Pavillon.

Filmredigering och tunga spel gäller här så den kommer få jobba och då verkar ju i7 vara alternativet.
Synd med Glare bara. Har aldrig haft det men verkar vara en onödig pryl med nackdelar.

Någon som kan kommentera mer på skillnaden i upplevelse 1600x900 och 1920x1080?

Tiill saken: ville bara göra inlägget att 186 med BT3.0 antagligen inte är av BT3.0HS (High Speed) i detta fallet (någon som vet mer om BT-chipet på denna 186?) och isåfall behöver man inte gå i spagat för att leta efter 186 utan kan lugnt glädja sig över 130. Var mer orad att USB3 saknas på 130 men så verkar inte vara fallet.

Ref till bra artikel i ämnet om BT3.0
http://www.gsmarena.com/wireless_n_bluetooth_3_speed_test-rev...

Suveränt forum, tack.

Mvh

Visa signatur

ASUS G73JW-TZ186V

Permalänk
Medlem

Tycker det är viktigt att minnas att det blir bättre spelprestanda på 1600x900 än 1920x1080. Hög upplösning är inte alltid av godo

Permalänk
Medlem

Kloka ord!
Nu blev det en G73JW-TZ186V iallafall (Alina, U-sala) eftersom jag beslutade mig för den med i7 på då den borde ge bättre stöd till videoredigeringen än i5. Så jag fick HD på köpet...

Funkat bra hittills allting, återstår att lägga på lite tyngre applikationer. Lägger på WoW till att börja med åt 14-åringen
Egna videoredigeringsprogrammet måste jag kolla om det stöds av W7 först.

Visa signatur

ASUS G73JW-TZ186V

Permalänk
Medlem

Trevligt, trevligt. Jag försöker nog vänta ut G73SW som kanske kommer nu till våren, men jag är riktigt sugen på en G73JW.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC