jag behöver hjälp med diskettenhet

Permalänk
Medlem

jag behöver hjälp med diskettenhet

Tjena,

Jag har ett litet pinsamt problem här. Jag plockade isär farsans dator (jag behövde lådan en stund), men nu när jag ska få igång den igen så funkar inte diskett enheten. Jag hade samma problem när jag fixade hans dator från början. Jag kommer dock inte ihåg hur jag gjorde.

Är det nån som vet vad det är för fel?

Jag har en hdd på primary master och en cd på sec master.

Permalänk
Medlem

Re: jag behöver hjälp med diskettenhet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nostrau
Tjena,

Jag har ett litet pinsamt problem här. Jag plockade isär farsans dator (jag behövde lådan en stund), men nu när jag ska få igång den igen så funkar inte diskett enheten. Jag hade samma problem när jag fixade hans dator från början. Jag kommer dock inte ihåg hur jag gjorde.

Är det nån som vet vad det är för fel?

Jag har en hdd på primary master och en cd på sec master.

Du kanske har satt floppy-sladden fel? Kontakten med två twistade sladdar ska in i själva floppyn medans den "vanliga" ska in i mobot.

(rätta mig om jag har fel )

Permalänk

Re: Re: jag behöver hjälp med diskettenhet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Graak

Du kanske har satt floppy-sladden fel? Kontakten med två twistade sladdar ska in i själva floppyn medans den "vanliga" ska in i mobot.

(rätta mig om jag har fel )

helt rätt och glöm inte att den röda sladden på floppykabeln ska vara riktad mot trömsladden till floppyn

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

» Hedersmedlem: Fd Ledarmoderator & Redaktör
» Läs reglerna
» Medlem på swec i över 10 år!

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: jag behöver hjälp med diskettenhet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snurrig_kille

helt rätt och glöm inte att den röda sladden på floppykabeln ska vara riktad mot trömsladden till floppyn

Det är olika på olika floppys. Men om man vänt fel märker man det ganska snabbt eftersom floppyn brukar lysa konstant då man gjort fel.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Har man vänt hela sladden fel så lyser inte lampan, diskettstationen funkar bara inte, hehe...