Hårddisk problem!Helt plötslligt (RAW)

Permalänk
Avstängd

Hårddisk problem!Helt plötslligt (RAW)

Okej jag har en hårddisk jag har en massa saker på som jag helst vill behålla.Dock när jag startade datorn så upptäckte jag att den hade ändrat volymbetäckning och gick ej att gå in på.
Den partitionen skall egentligen vara i NTFS och inte RAW
Går det att få tillbaks partitionen på ett lätt sätt?Utan att jag förlorar allt?
Här är en bild

Uploaded with ImageShack.us

Jag kör Windows vista x64 ultimate

//Robban

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem

Ojojoj. Det har jag råkat ut för några gånger på USB-stickor/hårddiskar. Själv har jag aldrig hittat någon annan lösning än att formatera om dem och hoppas att jag hade en backup någonstans.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk

Formatet kallas RAW när det inte känns igen av Windows.
Börja med att inte acceptera läget, utan koppla loss disken och sätt sedan in den igen i annat uttag.

Lika snabbt som felet kom kan det försvinna igen. Kör... sedan CMD och en CHKDSK E: /R /X för endast avläsning
och lägg sdenare till /F för försök till reparation.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Avstängd

Det är lungt.Kör ett program som heter Runtime - Getdataback

Kom på att jag haft detta problem på en annan burk för länge sen.Som tur är det NTFS verionen och inte FAT

Tack för all hjälp,vi får se hur det går!

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem

Skadad partitionstabell, hände mig en gång när en strömkabeln till en hårddisk var glapp. Tog en hex-editor, xvi32 gick in och skrev in koden för NTFS i partitionstabellen och vipps så fungerade den igen. Har tyvärr inte lyckats hitta den extremt noggranna steg-för-steg guiden jag då följde...

Liknade denna sida: Fugitive Thought - Properly Extending NTFS disks

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Avstängd

Puhhh!! lyckades kopiera hela disken med bla mina kamerabilder.Har iof backup på det mesta men 2 senaste månaderna har jag glömt!
Lyckades rädda allt på disken!

Ahh ok.Ja disken är det inget fel på och informationen ligger kvar så det måste ju vara nåt med NTFS tabellen

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk