Permalänk
Medlem

Overkill nätagg...

Hello!

Jag sitter med planer på en helt ny dator. Den skall ha Sandy Brigde i5 2500K, Corsair SSD Force 60GB.
Mer än så vet jag inte. Däremot har jag funderat mycket på nätagg och funderar nu på ett Corsair AX750.

Jag vet att det är overkill men såhär tänker jag:

1) Bättre med ett för kraftigt än för klent.
2) Bra med 7 års garanti, jag vill absolut inte köpa ett nytt på många många år.
3) Modulärt är ett krav! (Avskyr kablar av alla de slag)
4) Jag vill att nätagget skall vara så effektivt som bara möjligt samt att de skall hålla så länge som möjligt.
5) 80 plus Gold är ett stort plus.

Permalänk
Medlem

Vad är det du vill veta?

Agget är ett toppagg, enda nackdelen är eventuellt ljudnivåer om du är extremt känslig för sådant, inte för att det är högljut, utan för att det finns tystare agg än detta.
Är du okänslig för fläktljudet, så köp. Det kommer klara allt vad framtiden kommer med väldigt länge, även dubbla gfxkort.

Permalänk
Medlem

Kanske ska läggas till att fläkten i AX750 och övriga AX står normalt still vid låg belastning dvs idle samt windows jobb bara = knäpptyst

Har för övrigt inhandlat ett sånt nyss för lite uppgraderingar närmaste dagarna, ok skulle kunna ha lite lägre än 750w men finns ju inget sånt i AX serien och just att det är svalt, guldcertifierat och nämnda fläkt som slipper snurra jämt gör att det är ett kanon agg.

Permalänk
Medlem

Tycker då inte AX750W är overkill direkt. AX1200W är overkill, men på det bra sättet.

Permalänk
Medlem

Tack för alla snabba svar, jag ville ha lite moraliskt stöd, det är ju inte det billigaste nätagget. Men förhoppningsvis så slipper jag köpa ett nytt på väldigt väldigt länge.

Jag hade gärna sett ett AX550 agg för runt 1200 kr men då tar det kanske säljandelar från HX650.
Corsair har säkert koll på sånt.

Att fläkten står stilla vid låg belastning är ett plus. Kommer bland annat att använda datorn till tunga (RAW) bildfiler i Photoshop och då sparkas säkert fläkten igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dsa1979:

Tack för alla snabba svar, jag ville ha lite moraliskt stöd, det är ju inte det billigaste nätagget. Men förhoppningsvis så slipper jag köpa ett nytt på väldigt väldigt länge.

Jag hade gärna sett ett AX550 agg för runt 1200 kr men då tar det kanske säljandelar från HX650.
Corsair har säkert koll på sånt.

Att fläkten står stilla vid låg belastning är ett plus. Kommer bland annat att använda datorn till tunga (RAW) bildfiler i Photoshop och då sparkas säkert fläkten igång.

Vad har du för grafikkort eller tänkt dig köpa? Beroende på vilket grafikkort du tänker ha så kanske inte 750W alls är så speciellt overklill. Om du som du säger, inte vill byta på väldigt länge så bör du ha minst 850W men helst 1000W eller mer.

Om du vill ha en riktigt overkill PC med t.ex. 2st GTX580 så räcker inte 750W.

Permalänk

Finns inget som är overkill inom nätaggregat imo.

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

Jag köpte iaf ett HX850W, overkill för min setup men som dig vill jag ha ett agg jag kan ha länge samt kunna klara ett extra kort i Crossfire och överklockning.

Som kurdpopcorn säger tycker jag att de e värt att slänga ut en extra slant på ett kraftigare nätagg, för man vet aldrig när man blir sugen på att byta till ett kraftigare grafikkort // crossfire.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dsa1979:

Hello!

Jag sitter med planer på en helt ny dator. Den skall ha Sandy Brigde i5 2500K, Corsair SSD Force 60GB.
Mer än så vet jag inte. Däremot har jag funderat mycket på nätagg och funderar nu på ett Corsair AX750.

Jag vet att det är overkill men såhär tänker jag:

1) Bättre med ett för kraftigt än för klent.
2) Bra med 7 års garanti, jag vill absolut inte köpa ett nytt på många många år.
3) Modulärt är ett krav! (Avskyr kablar av alla de slag)
4) Jag vill att nätagget skall vara så effektivt som bara möjligt samt att de skall hålla så länge som möjligt.
5) 80 plus Gold är ett stort plus.

jag tycker du ska ha ett AX1200

då börjar du närma dig overkill-- 750 så grejara du dig precis.

Permalänk

Jag rekommenderar NZXT 750 watt nätagget som var allmänt tystast i Sweclockers Gold 80+ test.

Det är snyggt, det är 80+ Gold, det är modulärt, billigt och tyst av egen erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akarr:

jag tycker du ska ha ett AX1200

då börjar du närma dig overkill-- 750 så grejara du dig precis.

Precis? Till vad...?

Han har inte ens talat om vilket grafikkort han tänker använda...

Overkill är väl ett relativt begrepp. Tänker han köra t.ex ett HD 6850 på ett AX 1200, så är inte det overkill, utan ren idioti, 1st 6850 på 750w är däremot overkill!

Permalänk
Medlem

Grejen är den att jag som sagt inte har bestämt mig för hur datorn skall se ut. Detta blir min första dator som jag bygger själv. Anledningen till att jag vill bygga en dator själv är:

1) Det är kul och utvecklande samt att man lär sig mycket.
2) Man får väldigt fina grejor för mindre pengar än att köpa en färdigbyggd.
3) Man vet exakt vad som finns i sin dator och det blir lättare att uppgradera delarna.

Jag spelar inte så mycket spel men redigerar mycket bilder tagna med en 18 MP Systemkamera så jag håller på mycket i Photoshop. Jag tror inte att jag någonsin kommer att behöva två grafikort så jag
antar jag klarar mig bra med ett 750W.

Jag vill kunna byta ut de mesta ur burken utan just nätagget i framtiden om jag så får lust. Men nu har jag bestämt mig det blir ett AX750. Jag har fastnat för Corsiar, bland annat för den långa garantin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dsa1979:

Grejen är den att jag som sagt inte har bestämt mig för hur datorn skall se ut. Detta blir min första dator som jag bygger själv. Jag spelar inte så mycket spel men redigerar mycket bilder tagna med en 18 MP Systemkamera så jag håller på mycket i Photoshop. Jag kommer inte att behöva två grafikort (såvida inte framtidens kameror har 50 megapixel?) så jag tror som sagt att jag klarar mig mycket bra med ett 750W.

Jag vill kunna byta ut de mesta ur burken utan just nätagget i framtiden om jag så får lust. Men nu har jag bestämt mig det blir ett AX750. Jag har fastnat för Corsiar, bland annat för den långa garantin.

Då ska du väl ändå ha en i7? Redigerar du film också?

Permalänk
Medlem

Nix jag redigerar inte film (i nuläget iaf) min nuvarade dator grejar inte det haha!

Får se hur priserna blir på i7 2600K...

Permalänk
Medlem

Men dessa har väl "bara" 5 års garanti?

Permalänk
Avstängd

Better safe then sorry thats my 2cents

Permalänk
Medlem
Skrivet av dsa1979:

Men dessa har väl "bara" 5 års garanti?

Yep.

Men det är samma nätagg. Seasonic tillverkar Corsairs AX serie för Corsair, Corsair sätter dock 7års garanti på dem, medans Seasonic snålar med 5år på samma nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mercy1:

Yep.

Men det är samma nätagg. Seasonic tillverkar Corsairs AX serie för Corsair, Corsair sätter dock 7års garanti på dem, medans Seasonic snålar med 5år på samma nätagg.

Då har jag förstått saken rätt. Tack