Kodi (XBMC) - Guiden för filmälskare

Permalänk
Medlem

Satt och tittade på film med en kompis igår och blev grymt irriterad på XBMC; med ojämna mellanrum, säg 4-12 minuter, så minimerades XBMC och windows-skrivbordet visades medan filmen fortsatte spelas i bakgrunden (ljudet hördes). Första gången det hände trodde jag det var någon windows-uppdatering eller adobe-skit som tyckte det var ett bra tillfälle att dra igång men när det hade hänt flera gånger på en halvtimme utan att någon ballong hade visats i statusfältet blev jag lite misstänksam. Jag har använt XBMC en del för att titta på film tidigare men aldrig varit med om detta. Det enda jag kan komma på är att det nog var den första 24p-rullen jag tittade på (men jag har slagit på 24p-utjämningen i XBMC-inställningarna).

Är det någon som har varit med om detta och vet vad det beror på?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Hur installerar man något av alla Aeon-skins i nya versionen av XBMC (dharma)? Det var lätt som en plätt i äldre versioner med att bara lägga mappen i skin-mappen, men hur går jag tillväga nu? De teman som finns i "Add-Ons" är hysteriskt fula!

Edit: Det är både Win7 och OSX det handlar om!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

?

http://xbmc.org/download/

Finns till nästan alla operativsystem

Ja, men nu pratar jag ju inte om XBMC, jag pratar om EMM (Ember Media Manager).

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxdalax:

Hur installerar man något av alla Aeon-skins i nya versionen av XBMC (dharma)? Det var lätt som en plätt i äldre versioner med att bara lägga mappen i skin-mappen, men hur går jag tillväga nu? De teman som finns i "Add-Ons" är hysteriskt fula!

Edit: Det är både Win7 och OSX det handlar om!

Du tankar ner zip-filen, sen går du in på addons och väljer "add from zip file" och letar upp din zip, sen är det bara att gå in i settings/interface och aktivera (om xbmc inte frågar dig om du vill aktivera direkt, kommer inte ihåg på rak arm).

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Satt och tittade på film med en kompis igår och blev grymt irriterad på XBMC; med ojämna mellanrum, säg 4-12 minuter, så minimerades XBMC och windows-skrivbordet visades medan filmen fortsatte spelas i bakgrunden (ljudet hördes). Första gången det hände trodde jag det var någon windows-uppdatering eller adobe-skit som tyckte det var ett bra tillfälle att dra igång men när det hade hänt flera gånger på en halvtimme utan att någon ballong hade visats i statusfältet blev jag lite misstänksam. Jag har använt XBMC en del för att titta på film tidigare men aldrig varit med om detta. Det enda jag kan komma på är att det nog var den första 24p-rullen jag tittade på (men jag har slagit på 24p-utjämningen i XBMC-inställningarna).

Är det någon som har varit med om detta och vet vad det beror på?

Låter väldigt konstigt! Testat ändra ifrån false fullscreen till true och vise versa? Ominstallerat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Låter väldigt konstigt! Testat ändra ifrån false fullscreen till true och vise versa? Ominstallerat?

Nej, får ta och testa ikväll. Märkte dock inget igår kväll när jag tittade på ett par tv-serieavsnitt, tror åtminstone ett av dem var 24p.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Kanske lite dum fråga men hur gör man för att uppdatera mappen som man har filmerna i? För att få in alla nya filmer man skaffar

Permalänk
Medlem
Skrivet av fidde150:

Kanske lite dum fråga men hur gör man för att uppdatera mappen som man har filmerna i? För att få in alla nya filmer man skaffar

Startar om XBMC? Eller tryck "C" och välj "Update library" eller vad det nu heter.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fidde150:

Kanske lite dum fråga men hur gör man för att uppdatera mappen som man har filmerna i? För att få in alla nya filmer man skaffar

Personligen kör jag automatiska uppdateringar varje gång XBMC startas. Väldigt smidigt!

Finns under punkt 1.2 i topic;
http://www.sweclockers.com/forum/102-htpc-och-mediaspelare/97...

Skrivet av zarkov:

Nej, får ta och testa ikväll. Märkte dock inget igår kväll när jag tittade på ett par tv-serieavsnitt, tror åtminstone ett av dem var 24p.

Samma fenomen hände mig igår faktiskt, detta efter att jag har uppdaterat windows. Även om inget ballongmeddelande kom upp så vet jag vad den försöker säga åt mig :- )

Permalänk
Medlem

Jag lyckas få massvis med dubbletter i mitt bibliotek, någon som har samma problem?

Tack på för en mycket givande guide stn1337

Permalänk
Medlem
Skrivet av fidde150:

Jag lyckas få massvis med dubbletter i mitt bibliotek, någon som har samma problem?

Tack på för en mycket givande guide stn1337

Varsågod

Har du samples liggandes i varje mapp? (det kan bugga, men händer mig sällan)
Redan har filmer unzippade i mappen? Isåfall skapas alltid en dublett.
Eller råkat ange samma källa två gånger? (Ett långskott, vet inte om det har med saken att göra)

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fidde150:

Jag lyckas få massvis med dubbletter i mitt bibliotek, någon som har samma problem?

Tack på för en mycket givande guide stn1337

Har du flyttat filmerna? De gamla sparas då och blir en länk till ett filmklipp som inte finns. Tryck på båda kopiorna och se om den i ena fallet varnar om att filen saknas ("Filen hittas inte, ta bort från bibliotek?").

Permalänk
Medlem
Skrivet av fidde150:

Jag lyckas få massvis med dubbletter i mitt bibliotek, någon som har samma problem?

Tack på för en mycket givande guide stn1337

Skrivet av Massy:

Har du flyttat filmerna? De gamla sparas då och blir en länk till ett filmklipp som inte finns. Tryck på båda kopiorna och se om den i ena fallet varnar om att filen saknas ("Filen hittas inte, ta bort från bibliotek?").

Precis! Det kan vara precis som Massy säger, det har hänt mig med.

Om du har massor av dubletter så rensa biblioteket och sök igenom på nytt, det är enklast

Permalänk
Skrivet av stn1337:

Precis! Det kan vara precis som Massy säger, det har hänt mig med.

Om du har massor av dubletter så rensa biblioteket och sök igenom på nytt, det är enklast

Alternativt gå in på settings och leta upp "Clean Library" så tas filmer bort som inte längre finns kvar på datorn!

Jag har ett jobbigt problem, XBMC har börjat att bete sig kosntigt när jag ska starta en film, vilken som helst inne på "Movies" så fryser XBMC fast och det blir "Not responding". Men går jag in på "Videos" och startar filmen så fungerar det bra. Otroligt irriterande med tanke på att biblioteket "Movies" är den snyggaste. På "Videos" så ser man ju filnamn o hela köret.
Någon som vet vad detta felet är? Help me.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusDazE:

Alternativt gå in på settings och leta upp "Clean Library" så tas filmer bort som inte längre finns kvar på datorn!

Jag har ett jobbigt problem, XBMC har börjat att bete sig kosntigt när jag ska starta en film, vilken som helst inne på "Movies" så fryser XBMC fast och det blir "Not responding". Men går jag in på "Videos" och startar filmen så fungerar det bra. Otroligt irriterande med tanke på att biblioteket "Movies" är den snyggaste. På "Videos" så ser man ju filnamn o hela köret.
Någon som vet vad detta felet är? Help me.

Kanske något tillägg som körs eller liknande. Har haft många tillägg som lyckats krascha hela XBMC. Om det inte hjälper att stänga av dessa så skulle jag installera om och se om det hjälper.

Permalänk
Skrivet av Massy:

Kanske något tillägg som körs eller liknande. Har haft många tillägg som lyckats krascha hela XBMC. Om det inte hjälper att stänga av dessa så skulle jag installera om och se om det hjälper.

Redan gjort :/ Fast när jag provade nyss så fungerade det som det skulle :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusDazE:

Redan gjort :/ Fast när jag provade nyss så fungerade det som det skulle :S

Samma problem för mig dök upp i helgen efter att jag formaterat om datorn.

Först så ominstallerade jag XBMC bara, men problemet kvarstod. När jag sedan avinstallerade allting, inklusive profilen så fungerade det sen efter nästa installation.

Lite bökigt att installera om allting, men det hjälpte iaf

Permalänk
Medlem

Har ett problem som har dykt upp nu i veckan. Alla filmer rycker till varannan sekund, som att en bildruta fastnar. Detta bara i XBMC, har nog inte ändrat något på datorn. Alla andra program funkar fint och CPU-användingen är låg. Har prövat att installera om och installera om och ta bort profiler.

Något jag kommer ihåg från första gången det hände var att XBMC subtitles hade uppdaterat sig. Prövade självklart att köra utan, utan resultat. Kan ha varit ett sammanträffande bara.

Vet inte riktigt vad jag ska hitta på nu, några ideer?

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tofupunk:

Har ett problem som har dykt upp nu i veckan. Alla filmer rycker till varannan sekund, som att en bildruta fastnar. Detta bara i XBMC, har nog inte ändrat något på datorn. Alla andra program funkar fint och CPU-användingen är låg. Har prövat att installera om och installera om och ta bort profiler.

Något jag kommer ihåg från första gången det hände var att XBMC subtitles hade uppdaterat sig. Prövade självklart att köra utan, utan resultat. Kan ha varit ett sammanträffande bara.

Vet inte riktigt vad jag ska hitta på nu, några ideer?

Oj, låter verkligen hur skumt som helst.

Vad händer om du trixar lite med videoinställningar? Ändrar hardware-acc osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Oj, låter verkligen hur skumt som helst.

Vad händer om du trixar lite med videoinställningar? Ändrar hardware-acc osv

Funkar inte oavsett. CPU-användningen ökar lite som förväntat, men inget annat.

Grymt att du håller koll och hjälper till lite i din tråd

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tofupunk:

Funkar inte oavsett. CPU-användningen ökar lite som förväntat, men inget annat.

Grymt att du håller koll och hjälper till lite i din tråd

Gör så gott jag kan

Det som är konstigt är att det fungerar klockrent med andra video-uppspelare. XBMC använder codecsen som finns på datorn så det ska inte vara något annorlunda.

Gör true / false fullscreen någon skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Gör så gott jag kan

Det som är konstigt är att det fungerar klockrent med andra video-uppspelare. XBMC använder codecsen som finns på datorn så det ska inte vara något annorlunda.

Gör true / false fullscreen någon skillnad?

Nepp, det har jag testat, ingen skillnad

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

WIFI bara: klicka i denna ruta.
EventServer port: 9777

Låt resterande fält vara kvar

Nu till några sista stegen

1. Gå till router, på min d-link router går jag till http://192.168.0.1 men för dig kan det vara annorlunda

2. Nästa gå till Port Forwarding / och klicka på [B] lägga till egna tjänster [/ B] och ange följande inställningar

Service Name: något
typ av tjänst: UDP / TCP
början och slut port: 8080
serverns IP-adress: Gå till CMD och skriv ipconfig, nu se IPv4-adress? Ange att adressen i IP-adress rutan (samma ipadress som förut)

Nu öppnar XBMC och även öppna XBMC Remote Control på telefon, på telefon klickar du på Försök igen i kontakt om du måste

Hej

Varför öppna upp brandvägen? om du bara ska använda den när du är hemma finns det väl ingen anledning?

och vad gör wifi only ?

Tack för en grym Guide!

Visa signatur

Win10 | i7 6700k 4.5 ghz | Msi krait gaming x3 | 16GB 3200 mhz| Asus 1080 strix oc | Ocz 480GB / Samsung F1 1T

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om ett bra skin, en variant av Aeon som heter showmix Evolution.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Är det någon som kör DSplayer-branchen? Lite sugen på att testa XBMC med externa codecs (främst CoreAVC). Läste på Wiki-sidan (http://wiki.xbmc.org/?title=HOW-TO:_Using_DSPlayer ) att man skulle ladda ned det här - http://dsplayer.passion-xbmc.org/

Men verkar som om man behöver lösenord, hur reggar man sig? Någon som vet?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Win10 | i7 6700k 4.5 ghz | Msi krait gaming x3 | 16GB 3200 mhz| Asus 1080 strix oc | Ocz 480GB / Samsung F1 1T

Permalänk
Medlem

Om någon är intresserad så fixade jag mitt problem med att rutor fryser. Det visade sig att XBMC inte gillade min klockning. Konstigt, datorn klarade alla stabilitetstest. Aja, återställde klockningen och allt är bra igen.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljunki:

Hej

Varför öppna upp brandvägen? om du bara ska använda den när du är hemma finns det väl ingen anledning?

och vad gör wifi only ?

Tack för en grym Guide!

Öppnar inte brandväggen utan öppnar en port för att kunna kort och gott kunna skicka och ta emot trafik genom den porten.

Wifi only gör att du endast kan använda det trådlösa nätverket i hemmet.

Tack

Skrivet av P-NILZ:

Kan tipsa om ett bra skin, en variant av Aeon som heter showmix Evolution.

Finns den att ladda hem under skins eller får man göra det manuellt? Får testa det ikväll hursomhelst!

Skrivet av tofupunk:

Om någon är intresserad så fixade jag mitt problem med att rutor fryser. Det visade sig att XBMC inte gillade min klockning. Konstigt, datorn klarade alla stabilitetstest. Aja, återställde klockningen och allt är bra igen.

Wow, väldigt intressant faktiskt Verkligen något att ta med sig för framtida problem.

Riktigt bra, slänger upp den under topic sen, tack för tipset

Permalänk
Medlem

Aeon skinnen får man dra hem manuellt. Ligger på runt 150mb Kör med Aeon65 själv, det är väldigt snyggt tycker jag

Visa signatur
Permalänk

Jag har ett problem med att när jag startar en film/serie så försvinner ljudet. Allt annat fungerar, detta oavsätt om jag använder tangentbordet eller telen för manöverering. Har ställt in ljudinställning på att spela genom min Marantz SR5005 genom HDMI. När jag kör VLC & Itunes går det utan några som helst problem men i detta fallet så verkar det inte fungera. Anledningen att jag vill köra med XBMC är att det är snyggt & jag ser inte tv:n från datorn. (ca 12 m HDMI i golvkanal).

Tips på hur jag kan få ljudet att fungera? Jag har det i menyerna. Kör ljudet genom inbyggda i mobot.

EDIT: NVM Jag som inte hade haft tid nog att kolla inställningarna, hade det på 7.1 istället för 5.1...