Kodi (XBMC) - Guiden för filmälskare

Permalänk
Medlem

16.1 Stable ute nu.
Fixes done in 16.1
• Never cache addons directories
• Fix typo when calculating forced ratio size
• AndroidStorageProvider: Ignore /mnt/runtime and don’t call Exists all the way every some 500 ms as this will affect performance
• Set of fixes for DirectX rendering
• Fixed crash under JSON-RPC on iOS/OSX
• 20% performance gain on opening EPG guide window
• Add missing libgif.so to the Android package
• Fix Kodi freezing if no ADSP add-on is present
• EventServer security fix by only allowing localhost
• Fix possible lockup when entering EPG grid
• Fix possible problems with rendering on Windows
• Fix possible non working key presses after a key long press
• Don’t do a video chapter skip if there’s only one chapter
• Fix possible lock up by increasing timeout to let screensavers properly exit
• Fix render capture (bookmark images) on certain hardware with DXVA on Windows
• Fix problem in ZeroConfBrowser that could cause problems on exit
• Fix crash one OSX 10.7 when trying to resolve HDD names
• Fix possible crashes when using VAAPI and DXVA video rendering
• Fix song reported on playback of songs from cuesheet

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

"Stable" Ja... det kanske det hade vart om det startade! Faen att jag skulle lägga in denna nya... omstarta av htpc, funkar... stänger jag av Kodi, och trycker på genvägen igen: Startar ej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

"Stable" Ja... det kanske det hade vart om det startade! Faen att jag skulle lägga in denna nya... omstarta av htpc, funkar... stänger jag av Kodi, och trycker på genvägen igen: Startar ej!

Jag hade samma problem med någon release. Det jag var tvungen att göra var att öppna Aktivitetshanteraren och stänga av Kodi där. Det ville inte riktigt stängas ned alla gånger.

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

Löste sig med en ominstallation och radera allt vad profiler och allt annat... nu ligger dock filmerna i "ny osedd film" huller om buller... dock funkar det nu

Permalänk

Vad gör ni för text storlek på undertexten och vart är den placerad?

TV: 46tum
Text storlek: 30
Placering: botten under video
Fet,normal, finstilt: Normal

Ser jag tex på batman dark knight och det blir svarta ränder, så är texten precis under bilden i mitten.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Skrivet av Kevlarheart:

Vad gör ni för text storlek på undertexten och vart är den placerad?

TV: 46tum
Text storlek: 30
Placering: botten under video
Fet,normal, finstilt: Normal

Ser jag tex på batman dark knight och det blir svarta ränder, så är texten precis under bilden i mitten.

Har inte brytt mig om att ändra det Men går ju ändra vart den ska hamna mitt i en film om man vill (om jag inte har fel).

Sitter mitten i själva filmen underkant (standardplacering helt enkelt).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Någon mer än jag som inte kan se på Tv4 play med retrospect tillägget? får bara upp meddelandet "det valda objeketet har ingn video" oavsett vad man väljer. Kollade på tv4 play för 1 vecka sen och allt fungerade fint, några funderingar? För SVT play fungerar hur bra som helst.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Någon mer än jag som inte kan se på Tv4 play med retrospect tillägget? får bara upp meddelandet "det finns ingen video att spela upp". Kollade på tv4 play för 1 vecka sen och allt fungerade fint, några funderingar? För SVT play fungerar hur bra som helst.

Kollade just på ett avsnitt finaste familjen därifrån, dock installerade jag om det tidigare idag från Repositoryn då det inte funkade för mig heller. Hade tydligen nån äldre version installerad tidigare.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk

Gjorde som du , en re-install, och programmen på Tv4 play hittas nu, dock så små laggar det, hoppar några sekunder.. Har testat ställt in lägre bitrate till ex 4000kbs och 2000kbs.. men blir ingen skillnad, blir galen. Och kör inte med någon VPN heller. @Aeqvist:

EDIT: Tydligen så uppstår lagget/laggningarna när AVG är aktiverat. verkar vara "web shielden" som gör att just tv4 play laggar, vf vet jag inte. Har gjort exp för kodi, men gav ingen större effekt..

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Vad ska hända nu med dessa plattor, när intel lagt ner Atom?

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

@Sweex: Vilka plattor?
Eventuellt stöd för Atom och dess funktioner i Kodi försvinner ju inte bara för att det inte kommer någon ny generation av Atom.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Sweex: Vilka plattor?
Eventuellt stöd för Atom och dess funktioner i Kodi försvinner ju inte bara för att det inte kommer någon ny generation av Atom.

Oj, haha! det blev skrivit i fel tråd haha. skulle skriva i kina-plattor tråden!

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Ser ju att tråden inte varit aktiv på länge, men testar ändå.
Är Kodi något av det förgångna. Har en HTPC med Kodi via linux och har tidigare vart supernöjd. Kombinerat med min NAS har det funkar perfekt till mina enkla behov i form av filmer, serier och ibland nått streamat.
Senaste månaderna funkar dock mindre och mindre. Youtube funkar inte alls, streama torrents funkar inte, fåtal av playtjänsterna funkar, airplay får jag bara ljud på.

Bör jag överge KODI eller är det något jag missat helt?

Har uppdaterat men upplever ingen skillnad alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batrapo:

Ser ju att tråden inte varit aktiv på länge, men testar ändå.
Är Kodi något av det förgångna. Har en HTPC med Kodi via linux och har tidigare vart supernöjd. Kombinerat med min NAS har det funkar perfekt till mina enkla behov i form av filmer, serier och ibland nått streamat.
Senaste månaderna funkar dock mindre och mindre. Youtube funkar inte alls, streama torrents funkar inte, fåtal av playtjänsterna funkar, airplay får jag bara ljud på.

Bör jag överge KODI eller är det något jag missat helt?

Har uppdaterat men upplever ingen skillnad alls.

Dra in ett skin om du inte redan har det, blir ett rejält lyft typ aeon mq 5 eller 6

Permalänk
Medlem

@albin967: tack, ska testa. Men det kommer nog inte göra fler funktioner fungerande. Använder du nått av det som ej funkar för mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batrapo:

airplay får jag bara ljud på

Tyvärr har Apple gjort det omöjligt (det ser fortfarande ut så i alla fall) att få något annat än bara ljud utan metadata i nyare versioner av iOS.

Permalänk
Medlem

Ok, tack för svar. Lutar åt att lägga in Windows också. Har ju dock skönt att ha den helt "ren"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hallå filmälskare

Har inte varit så aktiv här men tänkte göra ett försök att uppdatera guiden lite, är det någon som känner sig väldigt motiverad att göra om den helt så ger jag er credit i huvudposten?

Permalänk
Medlem

Hej, är det någon inställning jag missar i Kodi?
För att komma åt mina tvserier så måste jag klicka på "Videor"->"Filer"->"Tv-serier"
Vill gärna ha det så att jag bara behöver klicka en gång på startsidan på en knapp typ "Tv-serier" som man gör med filmer

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Hej, är det någon inställning jag missar i Kodi?
För att komma åt mina tvserier så måste jag klicka på "Videor"->"Filer"->"Tv-serier"
Vill gärna ha det så att jag bara behöver klicka en gång på startsidan på en knapp typ "Tv-serier" som man gör med filmer

Beroende på vilket skin du använder så kan du ju fixa egna genvägar på startsidan. Skinet Titan är ett av de mest populära och väldigt formbart.

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

Tycker de är helt magiskt att ha bytt till en Samsung S7 edge från Iphone. magiskt att ha Kodi i telefonen smidigt när man ligger i sängen och ska slö kolla lite.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk

hej, har märkt att under kategorin "nyligen tillagda filmer" så försvinner dom som alternativ att välja på när jag kollat på dom. Går detta att ändra eller är det bara så det är?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Hej, är det någon inställning jag missar i Kodi?
För att komma åt mina tvserier så måste jag klicka på "Videor"->"Filer"->"Tv-serier"
Vill gärna ha det så att jag bara behöver klicka en gång på startsidan på en knapp typ "Tv-serier" som man gör med filmer

Ställt in scraper och att det är serier i biblioteket?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

@MatteN: Tack för tipset, jag är inte hemma på ett par veckor men ska prova när jag kommer hem!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Skrivet av Kevlarheart:

hej, har märkt att under kategorin "nyligen tillagda filmer" så försvinner dom som alternativ att välja på när jag kollat på dom. Går detta att ändra eller är det bara så det är?

Citerar mig själv.

Löste felet genom att ta bort undermenyn "nyligen tillagda" och lägga till den igen.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

nm. missade att det postas redan

Permalänk

Varför väljer man att ha Kodi på sin smartphone? Det finns inte mycket utrymme för ett bibliotek där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaleboobs:

Varför väljer man att ha Kodi på sin smartphone? Det finns inte mycket utrymme för ett bibliotek där?

Man kan synka sitt bibliotek så det räcker med att ha det på ett ställe, men å andra sidan beror det på hur utrymme man på sin lur men oavsett så klassas de nog som "onödig plats" på en mobil.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

@MatteN: Tack för tipset, jag är inte hemma på ett par veckor men ska prova när jag kommer hem!

Gå in under System, Utseende, Kategorier, Dölj kategorier och sen väljer Du att ta bort att TV-serier döljs.
Så har jag fått göra iaf, med Rapier som skin.

Nu kanske det inte är EXAKT den ordningen men någorlunda nära iaf

Någon som förövrigt har bra tips på ett skin där man kan ha en riktigt clean WALL förutom just Rapier?
Vill ha en heltäckande vägg så man enkelt kan se alla filmer man har.

Liknande detta:

Visa signatur

Intel Core i9 10850K @ 5Ghz.
64GB DDR4 3200Mhz.
1TB NVMe M2, 1TB SSD.
Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition.
ASUS 3080 Strix OC

Permalänk
Medlem

@Stacks
Jag brukar köra på minic som är ett ganska cleant skin med wall, sen har du även refocus som har enskild wall för varje film ser rätt snyggt ut tycker jag.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc