Kodi (XBMC) - Guiden för filmälskare

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om Windows Store varianten av Kodi? Har bara testad den lite snabbt på min surfplatta men där rullade den på smidigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Vad tycker ni om Windows Store varianten av Kodi? Har bara testad den lite snabbt på min surfplatta men där rullade den på smidigt.

Aldrig testat på windows bara använt kodi på Linux och numera endast openelec

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem

Någon som kan hjälpa mig?
Kör kodi från min stationära dator med i7 6700k och r9 290x.
Kör med hdmi kabel till min förstärkare pioneer lx85 till tvn.
När jag kollar film eller serie så ser jag att bilden rycker/laggar till då o då. Hittar inte vad felet är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Någon som kan hjälpa mig?
Kör kodi från min stationära dator med i7 6700k och r9 290x.
Kör med hdmi kabel till min förstärkare pioneer lx85 till tvn.
När jag kollar film eller serie så ser jag att bilden rycker/laggar till då o då. Hittar inte vad felet är.

Kollat i inställningar om du synkar video till TV? Kommer inte ihåg exakt vad inställningen heter? Det brukar göra att filmer hackar

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Skrivet av Jonathanknet:

Någon som kan hjälpa mig?
Kör kodi från min stationära dator med i7 6700k och r9 290x.
Kör med hdmi kabel till min förstärkare pioneer lx85 till tvn.
När jag kollar film eller serie så ser jag att bilden rycker/laggar till då o då. Hittar inte vad felet är.

https://i.gyazo.com/0acef47ce67cfb66f6863acbe0e3f149.jpg

Permalänk
Medlem

Någon som lyckats få igång VPN med killswitch funktion på OpenELEC eller LibreELEC för transmission eller rtorrent? Jag har googlat en hel del och det verkar inte vara några problem att få igång VPN om man använder rätt leverantör (jag har ovpn just nu vilket inte verkar stödjas, är dock inte omöjlig på att byta till t.ex. PIA), men inte mycket nämns om killswitch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaleboobs:

Varför väljer man att ha Kodi på sin smartphone? Det finns inte mycket utrymme för ett bibliotek där?

Streama tvserier kanske, har provat det nån gång och det funkade lika bra som på datorn även genom vpn. Lite smidigare att ha en större mobil än en Laptop i sängen.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk

Kan jag koppla upp mig mot KODI när jag inte är hemma och kolla på filmerna i mitt bibliotek? Är det möjligt och hur gör jag det isf?

Visa signatur

Chassi Fractal Design Define R6|Moderkort Asus ROG x570f|CPU AMD Ryzen 9 3950x|CPU Kylning Noctua NH-U12S|GPU Gigabyte 2070 super|RAM Corsair 32GB 3200MHz CL16 Vengeance|Ljud Logitech Z906 5.1|Optisk ASUS Intern BW-16D1HT Blu-ray|SSD Corsair Force MP600 1TB|HDD 3st 3TB WD, 3st 4tb Seagate IronWolf |PSU Corsair RM 750w 80+ gold|Skärm Skantic B5512FHD 55"|OS Win 10|Plexpass|Fiber 1000/1000|

Permalänk
Medlem
Skrivet av HBKsweden:

Kan jag koppla upp mig mot KODI när jag inte är hemma och kolla på filmerna i mitt bibliotek? Är det möjligt och hur gör jag det isf?

Fullt möjligt, jag kör så fast då gäller det att ha wifi tillgängligt då kodi inte kan kompimera eller? (var ett tag sen jag kollade detta). Om du såklart inte har kanon 4g täckning och fri surf.

Permalänk
Skrivet av cosmo_k:

Fullt möjligt, jag kör så fast då gäller det att ha wifi tillgängligt då kodi inte kan kompimera eller? (var ett tag sen jag kollade detta). Om du såklart inte har kanon 4g täckning och fri surf.

Ja men hur? Finns det nån inställning i KODI?

Visa signatur

Chassi Fractal Design Define R6|Moderkort Asus ROG x570f|CPU AMD Ryzen 9 3950x|CPU Kylning Noctua NH-U12S|GPU Gigabyte 2070 super|RAM Corsair 32GB 3200MHz CL16 Vengeance|Ljud Logitech Z906 5.1|Optisk ASUS Intern BW-16D1HT Blu-ray|SSD Corsair Force MP600 1TB|HDD 3st 3TB WD, 3st 4tb Seagate IronWolf |PSU Corsair RM 750w 80+ gold|Skärm Skantic B5512FHD 55"|OS Win 10|Plexpass|Fiber 1000/1000|

Permalänk

Undvik vissa tillägg

Det är värt att undvika vissa add-ons om man kör xbmc. Dels för att de suger, sen läste jag en varning någonstans om att inte öppna brandväggen för sånt man inte vet är säkert. Men i övrigt är den riktigt nice.

Är väl rätt lätt att kolla en youtubeguide, både på hur du sätter upp addons, och hur du får tillgång till egna biblioteket ;).

Permalänk
Medlem
Skrivet av HBKsweden:

Ja men hur? Finns det nån inställning i KODI?

för vad? anslut dig till hemmets vpn via telefonen, starta sedan kodi i telefonen, klart.

Permalänk
Medlem

Kan man streama från sin Kodi-server vart man än befinner sig eller fungerar det endast att streama om man befinner sig hemma?

och hur gör man för att streama till sin lokala enhet(surfplatta) ? Jag får det inte att fungera med Yatse. Finns det någon annan app där kan man streama till sin lokala mobil/surfplatta? Tips ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexdale:

Kan man streama från sin Kodi-server vart man än befinner sig eller fungerar det endast att streama om man befinner sig hemma?

och hur gör man för att streama till sin lokala enhet(surfplatta) ? Jag får det inte att fungera med Yatse. Tips ?

#1
Korta svaret är att det endast fungerar hemma. Vill du ha det så skulle jag hellre rekommendera Plex eller Emby. Orkar inte skriva mer utförligt, googla för mer info om Plex och Emby

#2
Enklast är väl att lägga in Kodi på plattan? Finns på Playstore.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

@Aeqvist:

Emby har jag testat som hastigast vad skulle du rekomendera mellan Emby och Kodi?

Och är Emby helt fristående? eller arbetar det tillsammans med Kodi?
jag installerade Emby repository inuti Kodi men jag fick det inte att fungera riktigt tror jag? Eftersom när jag går in och spelar film via Emby så ser det inte ett dugg ut som Kodi

Plex verkar bra, men det kostar varje månad va? därför gick det alternativet bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexdale:

Jag kör Emby + Kodi hemma då jag tycker Kodi har absolut bäst gränsnitt. Tycker det fungerar bra, sen får man fördelarna med Emby om man vill se nån serie om man inte är hemma tex.

Emby är fristående men som du säger kan man installera Emby-addon i Kodi så får man Kodis gränsnitt och Embys bibliotek, bästa av två världar. Emby bör man dock ha på en server, eller iaf en dator som man kan ha igång hela tiden och som orkar med att transcoda om det behövs.

Plex går att använda gratis men du får inte alla funktioner, men ska du bara använda det själv så går det bra.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk

Sitter man på en bra lina så kan man gott sätta upp SSH/SFTP och strömma över WAN. Innan jag skaffade Plexserver som tillägg hade jag en linuxburk som körde SSH/SFTP med mitt videobibliotek monterad. Fungerade hur bra som helst. Kör dock Plex idag som komplement. Perfekt på resande fot då den klarar av "transcoding on the fly". Antingen direkt till laptop eller Android och chromecast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielsan123:

Sitter man på en bra lina så kan man gott sätta upp SSH/SFTP och strömma över WAN. Innan jag skaffade Plexserver som tillägg hade jag en linuxburk som körde SSH/SFTP med mitt videobibliotek monterad. Fungerade hur bra som helst. Kör dock Plex idag som komplement. Perfekt på resande fot då den klarar av "transcoding on the fly". Antingen direkt till laptop eller Android och chromecast.

Låter bra, jag installerade Plex en kort sväng på en VM-dator och provade som hastigast. Men jag gav upp när det verkade som att det skulle kosta månadsavgift, eller missförstod jag detta och att det endast är appen som kostar att köpa?(en gångsbelopp)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

#1
Korta svaret är att det endast fungerar hemma. Vill du ha det så skulle jag hellre rekommendera Plex eller Emby. Orkar inte skriva mer utförligt, googla för mer info om Plex och Emby

#2
Enklast är väl att lägga in Kodi på plattan? Finns på Playstore.

Samt, hur gjorde du för att kunna streama från Emby server till plats utanför hemmet? Dvs hur gjorde du port forwardingen på routern? jag gjorde att försök att öppna/rikta om port 8096 till serverIP men det fungerade inte.

Permalänk
Skrivet av Lexdale:

Låter bra, jag installerade Plex en kort sväng på en VM-dator och provade som hastigast. Men jag gav upp när det verkade som att det skulle kosta månadsavgift, eller missförstod jag detta och att det endast är appen som kostar att köpa?(en gångsbelopp)

Plex Pass kostar. Inget jag använder eller anser mig behöva. För Plex Pass-användare är appen gratis. Annars kostade appen då runt 30 kr (engångsköp). Till Xbox1 och PS3 bl.a är den gratis. Klienten till PC är också gratis. Utan Plex Pass är det egentligen bara app för IOS och Android som kostar att skaffa.

Tycker Plex kompletterar KODI bra. Bägge har sina fördelar och nackdelar och tillsammans fungerar det kanon, speciellt för mig som har många klienter (KODI på fyra rPI och tre datorer. Plex-klienter på 4 plattor, 4 telefoner, 2 PS3, XBOX1, tre datorer)

Permalänk
Medlem

Någon som använder Shield TV med Kodi?

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Någon som använder Shield TV med Kodi?

Ja. Men finns även SPMC som är speciellt kompilerad för Shield TV.
http://spmc.semperpax.com/

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

@Subzero299: funkar de med refresh rate? Min vägrar att spela upp filmer i 24hz, fungerande bra förut men har slutat att fungera nu. Vet inte om det beror på Shield Tv då uppdatering kom.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

@Subzero299: funkar de med refresh rate? Min vägrar att spela upp filmer i 24hz, fungerande bra förut men har slutat att fungera nu. Vet inte om det beror på Shield Tv då uppdatering kom.

Jag har inte haft några problem med 24hz.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Det jag har problem med shielden är att det slås över från ycbr till RGB när det är 24hz filmer, skitirreterande! Så använder gamle boxeen tills dom bukt på det... om dom nu nånsin får ddet... vill har rätt hz OCH rätt färgrymd när jag kollar på film! :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Jag har inte haft några problem med 24hz.

Ska genast testa

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Det jag har problem med shielden är att det slås över från ycbr till RGB när det är 24hz filmer, skitirreterande! Så använder gamle boxeen tills dom bukt på det... om dom nu nånsin får ddet... vill har rätt hz OCH rätt färgrymd när jag kollar på film! :S

Har du provat med SPMC? Löser många problem som orginal Kodi har i android.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexdale:

Samt, hur gjorde du för att kunna streama från Emby server till plats utanför hemmet? Dvs hur gjorde du port forwardingen på routern? jag gjorde att försök att öppna/rikta om port 8096 till serverIP men det fungerade inte.

Precis det som behöver göras, fast 8096 är väl https? 8090 tror jag standard är för http. Kanske där du har felet? Sen om du kör något serverOS lär du behöva öppna upp även i den brandväggen.

Brukar använda denna sida för att kolla om porten verkligen är öppen, är den det har du något annat problem. Är den inte det har du inte lyckats få upp porten.
http://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Har du provat med SPMC? Löser många problem som orginal Kodi har i android.

Ja, spelar ingen roll vilket program man använder, ändras till rgb så fort en 23.976 film spelas upp... är en känd bugg som alla bild/filmnördar som tex jag irriterar sig på som äger shield... jag spelar upp/streamar film genom boxee box eller en samsung uhd spelare med plex så länge, shielden står och samlar damm tills dom löst detta... eller så säljer jag den

Permalänk
Medlem

LibreELEC (Krypton) v7.90.010 ALPHA
Changes in v7.90.010 include:

Fix power-on function for the WeTek Hub remote
Fix CEC support on WeTek Play and WeTek Core
Fix screensaver activation when Bluetooth devices are connected
Update to Linux 4.9.0 kernel for Generic and Raspberry Pi
Update to Linux support patches for Raspberry Pi
Updates to Linux 3.14 kernel for Amlogic aarch64 projects
Update to LibreELEC settings 0.8.6
Update to Kodi v17-beta7
Add overlayfs support to Amlogic 3.14 kernel
Add aarch64 support to docker components
Add synaptic touchpad driver to Xorg
Add script for Intel/nVidia EDID capture and setup
Remove virtualbox support from Virtual project
View detailed changes on GitHub

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.