Permalänk

Funkar SLI??

Hey
Tänkte kolla lite om det är någon som kan berätta för mig om det går att köra SLI på ASUS Crosshair IV Formula AM3 ATX, eller om det bara går att köra Crossfire.
Och en sak till, vad är skillnaden mellan SLI och Crossfire?

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geforce9500gt:

Hey
Tänkte kolla lite om det är någon som kan berätta för mig om det går att köra SLI på ASUS Crosshair IV Formula AM3 ATX, eller om det bara går att köra Crossfire.
Och en sak till, vad är skillnaden mellan SLI och Crossfire?

Det klarar av Cross fire, ej SLI vad det står. (kanske stödjer SLI, tror dock inte de)

SLI är när man har 2 Nvidia grafikkort.

Crossfire är när man har 2 ati grafikkort.

Visa signatur

Gaming Rigg: Cooler Master HAF X - Asus P8P67 PRO - Corsair 4gb 1333mhz - Intel Core i5 2500k - Sapphire radeon 6950 2GB - 1tb spinpoint f3 HDD - XFX Black edition 750w
KringRustning: Mus: Logitech G500 - Tangentbord: Logitech G110 - Headset: Ace Edge SX500

Permalänk
Skrivet av Jezpur:

Det klarar av Cross fire, ej SLI vad det står. (kanske stödjer SLI, tror dock inte de)

SLI är när man har 2 Nvidia grafikkort.

Crossfire är när man har 2 ati grafikkort.

Jo det har jag med förstått Men vad är själva skillnaden? Som jag har förstått så är SLI när alla grafikkort går lika mycket, Och Crossfire är att ett går hela tiden, och det andra hoppar bara in då och då när det behövs. Tror ändå att jag inte har fattat det hela rätt. Men så förklarade i alla fall en polare för mig.

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk
Medlem

SLI
CF

SLIPatch
Så det går bara man vill

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Skrivet av Geforce9500gt:

Jo det har jag med förstått Men vad är själva skillnaden? Som jag har förstått så är SLI när alla grafikkort går lika mycket, Och Crossfire är att ett går hela tiden, och det andra hoppar bara in då och då när det behövs. Tror ändå att jag inte har fattat det hela rätt. Men så förklarade i alla fall en polare för mig.

Tekniskt sett funkar SLI och CF likadant, största skillnaden är just att i ena fallet är det två AMD/ATI-kort som körs och i andra fallet två Nvidia-kort.

Som redan nämnts, så funkar inte SLI normalt på detta moderkort (tekniskt sett funkar det, men funktionen är avslagen pga att tekniken inte licensierats av Nvidia), men man kan komma förbi detta med en patch (det är ett hack, så det är inget som stöds officiellt).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av WrongTarget:

Tekniskt sett funkar SLI och CF likadant, största skillnaden är just att i ena fallet är det två AMD/ATI-kort som körs och i andra fallet två Nvidia-kort.

Som redan nämnts, så funkar inte SLI normalt på detta moderkort (tekniskt sett funkar det, men funktionen är avslagen pga att tekniken inte licensierats av Nvidia), men man kan komma förbi detta med en patch (det är ett hack, så det är inget som stöds officiellt).

Då kommer jag till nästa fråga. Kan den patchen på något sätt försämra eller till och med förstöra moderkortet?? Gör inget så länge jag inte är 100% säker

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk
Skrivet av Geforce9500gt:

Då kommer jag till nästa fråga. Kan den patchen på något sätt försämra eller till och med förstöra moderkortet?? Gör inget så länge jag inte är 100% säker

Som jag förstår det så ändrar patchen på drivern och registret i Windows, så moderkortet skall inte påverkas (det är bara om BIOS hade modifierats som risk för moderkortet skulle ha funnits). Däremot finns det risk att man kan få problem med Windowsinstallationen om man har otur, så backa upp saker du vill spara från systemdisken för säkerhets skull.
Sedan gäller väl patchen bara en viss driverversion, så om du uppdaterar drivern finns väl risk att fixen inte funkar längre.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Nepp slipatch 0.7 ska fungera med alla upp till 258 driverna iaf sen vet jag inte

finns några äldre moddade drivare som om du updaterar inte längre fungerar... det säger sig självt.

men slipatchen går hur bra som helst att updatera drivarna med körde den ett tag innan ja köpte ett gtx460 med mina 8800gts men inte testat efter 258 drivaren

läste lite nu och du ska ha v 0.9 nu om du ska köra med 260.xx drivare då dom lagt till skydd mot moddad kernel efter 258.xx nåntin (slutade nog använda det innan versionen som spärrade då rätt säker på att ja körde 258.96 då ja t.om har drivaren kvar på datorn i mitt drivrutin bibliotek..)

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows