Liten bärbar, surf/film/programmering, 3-4000:-

Permalänk

Liten bärbar, surf/film/programmering, 3-4000:-

Hej!

Det är dags att införskaffa mig en liten bärbar dator. Jag har letat men känner att jag inte har någon koll på vad man bör köpa.

Pris: ~3-4000 kr
Användningsområde: Surf, film (Den behöver inte klara HD) och programmering (C, Matlab och dylikt).
Storlek: Liten, 10"+ (?) bör man gå upp i 11-13 för att hemsidor ska se bra ut etc?
Vikt: Lätt (1-2 kg?)

Vad tror ni jag bör köpa? Självklart vill jag ha det bästa jag kan få för det priset om det går. Är det rimliga krav för priset? Vad rekommenderar ni för storlek på en mindre bärbar?

All tips uppskattas!

Mvh.
Jocke

Permalänk

Eftersom du ska programera rekommenderar jag minst upplösningen 1366 X 768 för att få plats med så mycket kod som möjligt.

Produktjämförelse hos Prisjakt

Observera att dustinhome har 400kr cashback på thinkpaden så den kostar 4100 kr efter rabatten. Helt klart den mest prisvärda datorn just nu i den storleken för de pengarna. LENOVO THINKPAD EDGE C2D 1.3 2GB/250 13.3" W7HP BLACK - Ultraportabel dator i snygg design till kanonpris! - Produktinformation

Permalänk
Skrivet av Andy Mcdee:

Eftersom du ska programera rekommenderar jag minst upplösningen 1366 X 768 för att få plats med så mycket kod som möjligt.

Produktjämförelse hos Prisjakt

Observera att dustinhome har 400kr cashback på thinkpaden så den kostar 4100 kr efter rabatten. Helt klart den mest prisvärda datorn just nu i den storleken för de pengarna. LENOVO THINKPAD EDGE C2D 1.3 2GB/250 13.3" W7HP BLACK - Ultraportabel dator i snygg design till kanonpris! - Produktinformation

Tack så mycket för dina rekommendationer!

Då har jag ett bra alternativ i 4k-klassen, finns det något vettigt alternativ runt 3000 kr eller bör man slänga på en tusing för att inte rycka av sitt hår vid användning?

Permalänk
Medlem

Du ska ha högre upplösning än så.
1366x768 är den sämsta upplösningen du kan ha, förutom netbook upplösning då.

Minst 1280x800 eller mer, även 1280x800 är för litet.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Ju lägre budget ju mer prestanda får du spara, skillnader i bärbara skiljer rätt mycket också beroende på märke. Och runt 4000 för en bärbar är nog det lägsta man kan komma om man ska ha något vettigt. Lenovo är bra men titta även på Acers alternativ. Även om jag bara skulle tittat på film och surfat hade jag tittat efter ett dedikerat grafikkort från nVidia eller AMD.

Det jag läst och hört från kunniga bekanta är att AMD:s bärbara processorer blir väldigt varma, om detta stämmer eller inte ska jag inte uttala mig om. Men Intels i3 och i5 har fått bra kritik. i3:an är kanske inte omöjlig att nå om du kan lyfta din budget något.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

AMD P320 är en vanlig processor i billigare laptops.
Den är ganska bra och framförallt prisvärd, men blir som sagt väldigt varm och drar en hel del ström.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk

När ni säger att processorn blir varm - samma sak som att hela datorn blir varm?
Vet ni om detta även gäller AMD Phenom II X3 N830?

Permalänk
Skrivet av Josasp:

Du ska ha högre upplösning än så.
1366x768 är den sämsta upplösningen du kan ha, förutom netbook upplösning då.

Minst 1280x800 eller mer, även 1280x800 är för litet.

Kan jag verkligen få en bra bärbar med så hög upplösning för pengarna jag vill spendera? Ge gärna ett förslag!

Permalänk

Bärbara datorer - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

Tablet Hp:n verkar vara restnoterad och ideapaden har bara en atom processor. Annars får du öka din budget ganska rejält eller satsa på begagnat.