Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Deadmau5
Registrerad
Sep 2009

Klocka min AMD dator!

Herrar

Jag tänkte göra ett första försök att klocka min dator, har googlat guider och letat runt i forumet som en idiot utan att bli mycket klokare. Mitt mål är att klocka samtliga delar i datorn så mycket det går utan att bränna något, (fattig studerande har inte råd med nya delar). Jag vet inte alls, det kanske inte går att göra något utan extra kylutrusting och högre expertis?

Well, är det någon som kan, och är villig att hjälpa mig lite på vägen så borde jag kunna ordna allt själv, jag är bra på att följa instruktioner och att tänka själv, men är inte tillräckligt påläst inom ämnet...

Mina data specs finns i signaturen, f.ö. så använder jag standardfläktar, inte lagt ner en cent på någon extra kylning!

/Jonathan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Löddeköpinge
Registrerad
Nov 2010

min athlon 64 X2 blev väldigt var i original hastigheten så med original kylaren skulle jag inte våga klocka. köpe en Cooler Master Hyper 212 Plus för 253 kr och kör cpun i 3.4 ghz. Original hastigheten var 3 ghz.

Speldatorn: Threadripper 1950X | GTX 1070 | ASUS ROG STRIX X399-E GAMING |3000 mhz 32GB RAM | 8 tb hd, 250 ssd + 16 tb NAS |Sound blaster ZxR |Windows 10 | Corsair AX860 860W
Skärm: Shimian 1440p | Samsung UE40KU6179 | HTC Vive

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Deadmau5
Registrerad
Sep 2009

Lite mer detaljerad information hade varit till stor hjälp, ni får utgå ifrån att jag aldrig gjort det här tidigare... Men tack ändå..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Jan 2010

kolla först hur varm delarna blir under belastning, typ prime95 eller liknande (furmark för graffe) och klarar de en bra temp med orginal kylning kan du klocka dem lite och kolla temp igen och upprepa. brukar vara under 65C man strävar efter när de kommer till cpu temp, gpu klarar sig upp till 100C

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Löddeköpinge
Registrerad
Nov 2010

pajjar processorn så kan du alltid få en ny bättre för 750:-

Speldatorn: Threadripper 1950X | GTX 1070 | ASUS ROG STRIX X399-E GAMING |3000 mhz 32GB RAM | 8 tb hd, 250 ssd + 16 tb NAS |Sound blaster ZxR |Windows 10 | Corsair AX860 860W
Skärm: Shimian 1440p | Samsung UE40KU6179 | HTC Vive

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Deadmau5
Registrerad
Sep 2009

allright, ska tanka båda programen och prova... uppdaterar snart igen med resultat

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Deadmau5
Registrerad
Sep 2009

prime95 var ännu en sak att sätta sig in i, finns flera olika typer av testar..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Eobola:

prime95 var ännu en sak att sätta sig in i, finns flera olika typer av testar..

Jag gillar att köra OCCT. Det har även test för GFX och minne vilket inte är fy skam. Dessutom är det väldigt enkelt att använda och förstå sig på.

Datorer: Vattenkyld Shinobi XL | Passiv HTPC med aktiv kylning
Dysphorian Breed (musikprojekt): http://dysphorian.com/
Raspberry PI webbserver/blogg: http://hraffe.se/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Deadmau5
Registrerad
Sep 2009

har redan lärt mig lite snabbt hur man ska använda prime95, fick upp processoranvändingen på 99% och körde i en dryg kvart och det var inga problem... nu ska jag mäta värmen på alla delarna och testa grafikkortet aswell... Vart mäter jag tempen utan att gå in i bios, vilket skulle göra att jag inte kan köra programmen sammtidigt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Nov 2010

CoreTemp fungerar bra för det mesta.

Datorer: Vattenkyld Shinobi XL | Passiv HTPC med aktiv kylning
Dysphorian Breed (musikprojekt): http://dysphorian.com/
Raspberry PI webbserver/blogg: http://hraffe.se/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008

Kör OCCT. Med Prime 95 måste man sitta och kolla hela tiden vilket är lite jobbigt.

Dell XPS 13 9370 | i5-8250U | 8 GB RAM | Intel HD 620 | 256 GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Deadmau5
Registrerad
Sep 2009

Okey, nu har jag lite resultat här!

Mätt med Core Temp, med belastning av primus95 torture test "In-place large FFts (maximum heat, power consumption, some RAM tested)" i drygt 15 minuter, såhär ser det ut:

Processor #0 Temperature Readings

Core #0 Low: 27C High: 52C Load: 100%
Core #1 Low: 36C High: 57C Load: 100%

Uppdatering:

Testade temperaturen på grafikkortet nu...

79C blev maxtempen när jag körde 3DMark06!

Hur ser det ut, kan jag kräma ur lite till ur datorn, och isåfall hur?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Avesta
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av Eobola:

Okey, nu har jag lite resultat här!

Mätt med Core Temp, med belastning av primus95 i drygt 5 minuter, såhär ser det ut:

Processor #0 Temperature Readings

Core #0 Low: 27C High: 53C Load: 100%
Core #1 Low: 36C High: 58C Load: 100%

jag skulle vilja påstå att du inte har något som helst utrymme för överklockning..
58C efter 5 min är inte bra, du behöver en effektivare kylning om du ska klocka prollen.

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.7 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU MSI GeForce GTX 1080 Ti LIGHTNING Z | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Crucial MX 500Gb | Chassi Phantek P400s TG BW | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Inet fraktfritt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Deadmau5
Registrerad
Sep 2009
Skrivet av p_stman:

jag skulle vilja påstå att du inte har något som helst utrymme för överklockning..
58C efter 5 min är inte bra, du behöver en effektivare kylning om du ska klocka prollen.

Allright, vad beror det på att det skiljer så mycket mellan de två kärnorna i temp? Är det typ kylpastan som är applicerad på ett felaktigt sätt eller nått?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Deadmau5
Registrerad
Sep 2009

Jag har fortfarande inte fått nån hjälp typ med hur jag ska göra :S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Eobola:

3 tips
1
Börja med att skaffa bättre kylare du behöver inget dyrt Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 - Inet.se den räcker gott om du inte tänkt klocka supermycket. Kör med en sådan själv och den kunde få ner min 8750 x3 klockad till 3ghz till 56c max last. Inte värt att försöka med den kylning du har nu specielt med tanke på temperaturen.
2
http://www.sweclockers.com/artikel/6162-overklocka-phenom-ii/... läs denna tills du är säker på¨vad du gör OBS inte exakt samma som med den processor och det moderkort du har men du borde förstå vad det gör och hur det fungerar efteråt:)
3
håll dig under 60c i full fart och volten på just din cpu vet jag ej men gå ej över 1,5v för att vara säker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av Eobola:

Lite hjälp på traven:

Investigations into Socket 939 Athlon 64 Overclocking - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News
A64 Overclocking (Socket 754, 939) Intro Icrontic Tech
AMD K8 Overclocking Guide | techPowerUp
[M] AMD Athlon 64 General Overclocking Guide

~Pelle~

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Deadmau5
Registrerad
Sep 2009

tack som fan, ska beställa den fläkten, sen köra... tack för länkarna WT