Nån som vet när nästa generations konsoler dyker upp?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bofors
Registrerad
Dec 2010

Nån som vet när nästa generations konsoler dyker upp?

Tjenare

Har googlat runt lite, men har bara fått en massaförvirrande svar. Vissa säger att nästa generations konsoler kommer nästa eller ännu nästa år, medan andra säger om 5 år.
Så då frågar jag er om ni vet någon sida eller om ni vet själva när på ett ungefär de nya konsolerna kommer släppas?

Undrar detta, då jag hade tänkt investera i en Xbox 360, som dock skulle kännas lite onödigt om det bara dröjer något år till nästa generation.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2009

Skulle tänka mig om några år ,mer än 2. Kinect och PSMove osv har ju kommit ut nu så de borde inte lägga ut en ny konsol det närmaste året.

i7 860 @ 2.80 GHz | H50 PnP | XFX 5770 | XMS3 4 GB | FD R3
Fraktfritt Inet https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Sep 2010

De räknar med att en konsol ska hålla i 10 år, i praktiken kortare. Ps2 höll i 6 år innan den ersattes av ps3. Men spel släpps ju fortfarande till den, även om det kanske inte är de bästa spelen. Problemet är ju att ingen har sagt att dom arbetar på nästa generation, ännu mindre när den släpps.

Sony har ju dock sökt patent på en extern cpu (halv-facepalm), så vi får se vad som händer.

*EDIT Generationerna brukar komma ungefär samtidigt därför använde jag ps3.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bofors
Registrerad
Dec 2010

Så, det är inte för stor risk om man köper ett 360 nu. Är det lugnt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Fixtool:

Så, det är inte för stor risk om man köper ett 360 nu. Är det lugnt?

Det e lugnt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Aug 2009

Har iallafall hört att den nästa generationens konsol som Microsoft planerar ska släppas 2012.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2004

Det finns inga officiella uppgifter, och inga vettiga rykten heller. Så sluta spekulera och ge ett rakt svar; ingen vet. Men det lär dröja X år innan dess, då de lär försöka hajpa sina nya konsoller så mycket det bara går långt innan lanseringen.

---

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Höganäs
Registrerad
Aug 2002

Jag är mer fundersam på hur pass kompatibla nuvarande spel kommer vara med framtidens konsoler, om ens överhuvudtaget.

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS4 (4TB, Nyko Data Bank) | iPhone SE 32GB Black | Huawei T3 MediaPad 10" | New 3DS XL + KatsuKity's Capture Card | PS Vita 32GB | pfSense PC 2x1Gbit + 16-port 1Gbit Switch + D-Link 868L (som AP) | Ryzen 1700, 16GB DDR4 3000Mhz, 240GBx2 SSD, GTX 980, 3TB, A320M-DS2 | Windows 10 Home 64-bit | Apple Macbook Pro 13" Mid-2013

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nynäshamn
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av 037180:

Jag är mer fundersam på hur pass kompatibla nuvarande spel kommer vara med framtidens konsoler, om ens överhuvudtaget.

Med tanke på hur bristande bakåtkompabiliteten har varit på 360/ps3 så skulle jag nog inte ha alltför stora förhoppningar.

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av Twiggeh:

Med tanke på hur bristande bakåtkompabiliteten har varit på 360/ps3 så skulle jag nog inte ha alltför stora förhoppningar.

Xbox 360 har väl ganska bra bakåtkompabilitet? Alla mina Xbox orignalspel fungerar finfint på 360n!

| CPU: Intel 6700K@4.6GHz | GPU: EVGA GTX 1080 SC | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair LPX 16GB@2133MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12P SE2 | Primär SSD: Samsung 840 EVO 250GB | Sekundär SSD 1: Samsung 850 EVO 500GB | Sekundär SSD 2: Intel 320 120GB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM750x Chassi: Fractal Design R4 | Kringutrustning: Dell U2515H, Dell U2412M, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G900, Sennheiser HD650

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2010

Det har ju ryktat mycket om att det kanske ska komma Xbox 720 o Wii 2 och kanske tillochmed PS4, men jag tror inte riktigt på det

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nynäshamn
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av Jeddan:

Xbox 360 har väl ganska bra bakåtkompabilitet? Alla mina Xbox orignalspel fungerar finfint på 360n!

Jaså? Då är det mitt minne som är skevt, jag hade för mig att man var tvungen att ha sitt gamla xbox separat pga att spelen hängde sig stup i kvarten...

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av Twiggeh:

Jaså? Då är det mitt minne som är skevt, jag hade för mig att man var tvungen att ha sitt gamla xbox separat pga att spelen hängde sig stup i kvarten...

Kan ju vara så att detta är en sak som har förbättrats över tid, i början när 360n släpptes fanns det knappt något stöd för det alls så vitt jag vet.

| CPU: Intel 6700K@4.6GHz | GPU: EVGA GTX 1080 SC | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair LPX 16GB@2133MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12P SE2 | Primär SSD: Samsung 840 EVO 250GB | Sekundär SSD 1: Samsung 850 EVO 500GB | Sekundär SSD 2: Intel 320 120GB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM750x Chassi: Fractal Design R4 | Kringutrustning: Dell U2515H, Dell U2412M, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G900, Sennheiser HD650