Ny bärbar för vårterminen. Programmering och surf.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2003

Ny bärbar för vårterminen. Programmering och surf.

Hej!

Nu har jag tröttnat på min gamla tunga släpbara laptop och vill ha något smidigare att ta med till skolan dagligen.

Den kommer främst att användas till programmering i C och java samt en del matlab. Det kommer att bli en del crunching så en snabb processor är fördelaktigt. Smidighet är viktigt för mig då jag kommer ha den i min väska och cykla varje dag. Max 2kg och gärna nedåt 1,5kg.

Jag kommer inte spela på den, förrutom kanske några gamla rpgs och eve, så grafiken bryr jag mig inte mycket om.

Hade tänkt mig något i 5k-7k kronors klassen, med absolut tak på 8,5k. Men då ska datorn vara riktigt smidig och snabb och passa perfekt för mina behov.

De datorer jag har kollat på är:
Asus U35JC-RX040V
Asus U35JC-RX040V - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer
eller den billigare och smidigare Asus UL30A-QX386V
Asus UL30A-QX386V - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Båda verkar prisvärda.

Tar tacksamt emot alla förslag och råd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
hemma
Registrerad
Maj 2006

Har själv kollat u35jc ett tag nu och den verkar som ett bra köp. Just vikten och batteritiden är prioritet även för mig.
Den har sjunkit mkt i pris nu senaste månaden så jag slår nog till på den i mellandagarna.