Opera 11 redo för nedladdning

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

det finns ett adblock tillägg numera. Fungerar suveränt på bla youtube

Ja, är inte det NoAds? Jag får den inte att blockera någonting per automatik.

Permalänk
Medlem

Chrome i datorn men opera i mobilen ! Får se när dom uppdaterar den till 11 med..:)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Utseendemässigt ser det ut som Chrome och IE9 har fått barn...

Har aldrig testat opera, men nån gång ska väl vara den första.

Chrome och IE har blivit inspirerade av Opera, inte tvärtom. Föräldrarna är lika lika barnen som barnen är lika föräldrarna, sägs det ju
Sen går ju informationsmaskinen varm om vilken browser som egentligen var först och om det t.o.m. är taget annanstans ifrån osv.

Skrivet av Milky Way:

Måste varit någon skit i min profil för efter att jag tog bort allt som hade med Opera att göra under AppData så fungerar den. Dock måste det ju vara drygt för de som kör Opera som primär webläsare att göra en sådan grej för allt försvinner ju (bookmarks, passwords, inställningar etc).

Men Opera Link ska mycket av det där aldrig vara något problem. Inställningar går lätt att spara med exportfunktionen. Finns minst ett tillägg som exporterar åt en automatiskt. Inställningar finns dessutom att spara som ini på extern plats. Lösenord vette fasen dock.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Skrivet av Alakai:

Lösenord vette fasen dock.

Lastpass appen? Jag vet att detta var anledningen till att min bror inte bytte till Opera - han hade blivit beroende av Lastpass.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

Är det bara jag eller har den exakt samma design som FF4?

Permalänk

Aldrig provat på opera till datorn förr, men förr i tiden när man använde sony ericsson så hade man ju opera-appen och körde internet på som gick mycket snabbare!
Sitter med opera nu och pillar, har kommit så långt att jag utforskat "Opera Unite", och hur bra är inte det? Snabbt och användarvänligt, precis som det ska vara

Men nu ser jag att det blir ett rött streck under varje ord jag skriver här, precis som den försöker rättstava det jag skriver? Hur tusan får man bort det?

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntiSmidig:

Men nu ser jag att det blir ett rött streck under varje ord jag skriver här, precis som den försöker rättstava det jag skriver? Hur tusan får man bort det?

Det du kan göra är att högerklicka på ett valfritt ord och avmarkera [v]Kontroll av stavning.
Annars kan du byta till svenskordlista så har du ett godkänt rättstavningsprogram.

Skrivet av 2takt:

Ja, är inte det NoAds? Jag får den inte att blockera någonting per automatik.

Just ja. tack för rättelsen

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Opera, webbläsaren som försöker vara allt för alla... 2 problem:
- För mkt flexibilitet, med det menar jag att gränsnittet känns ihopklistrat av moduler och inte solitt... Varför finns google searchbar standard, när man kan söka google direkt i adressfältet?

- Urusel "omrendereringsprestanda" (?).... Prova det här: Öppna en ruta med Sweclockers, en i chrome och en i Opera... dra o ändra storlek lite spontant i vardera och se Operafönstret hacka och rita om betydligt mer..

- Fula rulllister som renderereras osv... känns som något från en gammal linuxdist...

Aja, jag vill verkligen gilla Opera... och har alltid velat. Känns dock alltid som att de är ständigt "runt hörnet"... Och så har de kännts alltid genom senaste årens versioner.

Permalänk
Medlem

Efter att ha installerat den senaste versionen i Debian var den enda riktiga skillnaden att mouse gestures hade slutat fungera. Det kunde dock enkelt åtgärdas genom att inaktivera och sedan aktivera dem igen (fungerar inte alltid än men kanske kräver omstart).

EDIT: Omstart räckte inte. Fungerar bara ibland av någon anledning.

EDIT 2: Märkte att vissa saker inte fungerar som jag är van vid så blir ett byte tillbaka till 10.63 igen.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClAyMan:

Herre min jävlar vilken skillnad i laddhastighet av sidor. Förut var den snabb, men det här är ju löjligt. Den liksom laddar allting på ett annorlunda sätt, i faser utan att vänta på att det tidigare laddat klart. Är detta en ny feature, eller är det bara jag som drömmer? Känns ungefär som att alla sidor är skriven i perfekt kod. Har inte hunnit hårdköra, men inga problem än så länge. Och då har jag igång det mesta per default i Opera (feeds, mail, unite..).

Nu ska här lekas!

Testa aftonbladet med load plugin on demand. Helt otroligt vad skönt det blir. I stället för helvetes seg sida går det faktiskt vara där (inte att man vill det men var utmärkt sida för att visa hur man kan gå överstyr med flash )

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Testa aftonbladet med load plugin on demand.

Tack för tipset. Kanon och slippa all rörlig reklam.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av mixim:

Opera, webbläsaren som försöker vara allt för alla... 2 problem:
- För mkt flexibilitet, med det menar jag att gränsnittet känns ihopklistrat av moduler och inte solitt... Varför finns google searchbar standard, när man kan söka google direkt i adressfältet?

- Urusel "omrendereringsprestanda" (?).... Prova det här: Öppna en ruta med Sweclockers, en i chrome och en i Opera... dra o ändra storlek lite spontant i vardera och se Operafönstret hacka och rita om betydligt mer..

- Fula rulllister som renderereras osv... känns som något från en gammal linuxdist...

Aja, jag vill verkligen gilla Opera... och har alltid velat. Känns dock alltid som att de är ständigt "runt hörnet"... Och så har de kännts alltid genom senaste årens versioner.

Det kanske är för bra för dig bara
För att besvara din Google Searchbar: Antagligen för folk är vana vid den och vill ha den. Själv har jag tagit bort den bara. Söker bara i samma fält där jag skriver övriga adresser.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Gigant och gigant? Med 150 miljoner användare sitter de väl inte på mer än ett par procents marknadsandel.

Citat:

Giganterna på webbläsarmarknaden fortsätter att lansera nya versioner för att vinna användarnas gunst. Senast ut är norska Opera Software med version 11 av populära webbläsaren Opera.

150 million Opera users worldwide

Usage share of web browsers

Permalänk

Har provat Opera 11.0 lite lätt och den verkar grym! Det är nästan löjligt vad få användare en så pass kvalitativ webbläsare har egentligen, så man får nästan lite dåligt samvete som använder Firefox. Opera är hur som helst riktigt snabb, det kan man inte säga annat om.

Kommer ihåg när Opera var en betalwebbläsare som var full med reklam. Blir lite lätt nostalgisk.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Det jag saknar är att kunna placera bokmärken under adressfältet så som i FF och Chrome.

Permalänk
Medlem

Jag tycker Opera är den bästa browsern av dom alla, tyvärr var jag tvungen att byta då dom inte har stöd från vare sig Handelsbanken eller Skandiabanken. Kan inte logga in på någon av sidorna och det känns jobbigt att byta browser bara för att logga in på banken.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eroish:

Det jag saknar är att kunna placera bokmärken under adressfältet så som i FF och Chrome.

Hade samma problem, hittade en lösning: Högerklicka på adress-fältet, Customize, Appearance... och klicka i Bookmarks Bar

Visa signatur

"Vi har vattenklosetten här som ju nu för tiden är en given del i det svenska folkhemmet. Förr så gjorde man det utomhus men nu i dessa dagar med våra verandor och campingbord så vill vi gärna äta ute och bajsa inne." - Bertil Svensson

Permalänk

Jasså det säger du!

Skrivet av lektroo:

Jag tycker Opera är den bästa browsern av dom alla, tyvärr var jag tvungen att byta då dom inte har stöd från vare sig Handelsbanken eller Skandiabanken. Kan inte logga in på någon av sidorna och det känns jobbigt att byta browser bara för att logga in på banken.

Men jag har då inga problem alls att logga in på Handelsbanken.se och har aldrig haft.
Använde engångstider förut och nu dosa med kort och pinkod. [utan sladd]

Problemet du gissningsvis har är att använda den usla programvaran som bankerna använder sig av som heter Agent bla bla någonting. Men tänk efter, det är väl inte så jävla konstigt att de som säljer det där programmet till banker etc endast har utvecklat den för webbläsare som har mer än 10-20% marknadsandelar. Använder du en icke-populär men ändå den bästa webbläsaren så får du make do with what you have - eller klaga högljutt på att det ej fungerar.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Ni som börjar köra Opera, glöm inte fylla i alla information som ständigt ska fyllas i hela tiden, som adress, namn telefonnummer mail osv. Det mesta brukar vara ifyllt direkt när man ska beställa eller registrera sig där man tidigare aldrig varit. För det som inte blir ifyllt räcker första tecknet så finns det i en lista. Spar tid - Använd Opera!

Meny -> inställningar -> inställningar -> formulär

Eller

Ctrl + F12 -> forumlär

---

Jag har aldrig några krashproblem, på vissa burkar fungerar det bara inte bra, vet inte varför.

Edit: Gillar att det nya Opera ser ut som det gamla i höjd för mig, mitt är ungefär en rad lägre än på sweclockers bild. Min menyknapp får plats på samma rad som flikarna. Var rädd att jag skulle förlora det utrymmet.

Edit2: Verkar visst bero på om läsaren är maximerad eller inte.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem

jag har använt opera sedan version 3 och testat ff ie crome mm Opera förblirt totalt den bästa läsaren
Kör den på Debian 64 bit och den fungerar perfekt.
Den kan anpassas på otaliga sätt

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk
Medlem

Jag har givit Opera några helhjärtade försök, men har alltid återvänt till Firefox. Varför? Bristen på addons är en anledning (nu har dem addons men inte i närheten av lika många och av samma kvalitet som många Firefox addons... än iaf), men framförallt är det pga att så många sidor fungerar halvt som halvt i Opera. Kört Opera hela dagen idag och stött på ett flertal sidor där länkar helt plötsligt slutar fungera av någon outgrundlig anledning t.ex, riktigt synd är det, för annars hade jag definitivt sett Opera som en konkurrent till i striden om mitt personliga val av webbläsare. Riktigt snygg, snabb, stabil, bra implementerade funktioner, allt är bra i övrigt, faktiskt är det den bästa webbläsaren borträknat addons och kompatibilitet, dock så var ju dessa två parametrar ganska så viktiga, den sista kanske t.o.m den viktigaste.

Permalänk
Skrivet av Cerd Moyen:

Gigant och gigant? Med 150 miljoner användare sitter de väl inte på mer än ett par procents marknadsandel.

150 million Opera users worldwide

Usage share of web browsers

Jösses ... med giganterna menar de alltså "alla de stora såsom Firefox, Google, IE osv". Senast ut är norska Opera skriver de ju t.o.m efter detta, hur kan du ta det som att de menar att Opera är giganten i sammanhanget?

Permalänk
Medlem

Nja hoppar nog denna, ser däremot fram emot lanseringen av FF4, verkar ju dra ut på tiden. Var ju sagt Q4 2010 men nu ser det väl ut som om det ska ut 3 st beta vesioner till och sen en RC på det.
https://wiki.mozilla.org/Releases

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Äntigen! Hade endel problem med 10.60, bland annat krashade webläsaren när man körde Sl.Se å blocket..men nu verkar allt stabilt, och grymmt snabbt!

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Men jag har då inga problem alls att logga in på Handelsbanken.se och har aldrig haft.
Använde engångstider förut och nu dosa med kort och pinkod. [utan sladd]

Problemet du gissningsvis har är att använda den usla programvaran som bankerna använder sig av som heter Agent bla bla någonting. Men tänk efter, det är väl inte så jävla konstigt att de som säljer det där programmet till banker etc endast har utvecklat den för webbläsare som har mer än 10-20% marknadsandelar. Använder du en icke-populär men ändå den bästa webbläsaren så får du make do with what you have - eller klaga högljutt på att det ej fungerar.

Just nu kör jag bara BankId med dosa och sladd. Hatar det systemet då det är många irriterande steg för att ens komma in på sidan. Dock så älskar jag deras iPhone-applikation.
Jag vet iallafall att det är problem med Skandiabanken och där går det inte alls med Opera. Jävligt trist.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk

Jag har kört dom 5 stora. Bäst - sämst:
Opera
Internet Explorer
Chrome
Safari
FireFox

Ni som gillar FF kan ju ställa in Opera Turbo på max så blir det exakt lika usel kvalité OCH snabbare.

Visa signatur

AMD, valet för dig som är fattig.

Permalänk
Medlem

För oss som ändå kör opera kan jag rekommendera detta skin: My Opera - Opera Skins by evilcokemachine, väldigt stilrent.

Någon som frågade om stavningskontrollen, det är bara att högerklicka i textrutan och klicka på "Check spelling" så stängs funktionen av/på.

Visa signatur

Gigabyte GA-P55A-UD3 | Core i5 760, 2,8GHz | 1TB Samsung Spinpoint F3, 2 TB Seagate Barracuda Green
Corsair 8 GB DDR3 1600MHz CL8 | GF GTX 760 | Corsair VX 550w | Win 10 64-bit
laptop: Samsung 730U3E

Permalänk
Medlem

Opera 11 är ju en fröjd!

Visa signatur

EP45-DS3P | Quad 6600 @ 3.0 GHz | 4gb DDR2 | HD4850 512mb | Thermalright Ultra-120 Extreme | 1,5TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 16:9:

Opera 11 är ju en fröjd!

Njae, skulle jag säga.

Det finns ett i mitt tycke stort fel som driver mig smått till vansinne. De har tagit överlägsna musgester och gjort dem underlägsna plugins som finns till FF bara för att lägga in den muppiga instruktionsbilden som dyker upp. Nu har de blivit jäkligt noga med att man drar ner till startpunkten vid omladdning av sidan t ex. Detta eftersom det krävs för att bilden ska fungera. Råkar man dra lite snett så fattar den inte heller för den låser sig i att man har råkat dra åt vänster istället för att notera att man drar nedåt.

Jag gillar Opera och har använt det i säkert ett decennium snart, men just detta är jäkligt typiskt också. Det är ofta de ska "förbättra" något och sedan blir det antingen sämre för vana användare eller också introducerar de en idiotisk bugg.

En annan fin "feature" som kom för några versioner sedan är att om man säger åt den att tömma cachen vid avslut så visar den inte vilka länkar man klickat på nästa gång man startar webbläsaren. Detta trots att dessa finns lagrade om man söker i historiken. I samma läge skiter Opera också i vilken storlek man ställt in på cachen, något som varit läääääääääääääääääääääänge. Har man webbläsaren öppen länge och surfar mycket kan det ta evigheter att tömma cachen sedan. Just det senare felet vet jag inte om det kvarstår i 11.0, men det fanns fortfarande i 10.63 åtminstone. Jag skulle dock vara mycket förvånad om de fixat det.

Edit: Det verkar som om det ska fixa musgesterna till nästa version. Låter ju bra, men jag tror det när jag ser det... De andra nämnda "funktionerna" är ju inte något världen går under för, men musgesterna är verkligen redigt irriterande.

Permalänk
Skrivet av this:

Nja hoppar nog denna, ser däremot fram emot lanseringen av FF4, verkar ju dra ut på tiden. Var ju sagt Q4 2010 men nu ser det väl ut som om det ska ut 3 st beta vesioner till och sen en RC på det.
https://wiki.mozilla.org/Releases

Skrivet av Anonymoose:

FireFox

Ni som gillar FF kan ju ställa in Opera Turbo på max så blir det exakt lika usel kvalité OCH snabbare.

Det heter Firefox och den korrekta förkortningen är Fx.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|