Acer Aspire 5943G - Prisvärd?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skene
Registrerad
Feb 2008

Acer Aspire 5943G - Prisvärd?

Har tänkt ha denna dator till lite allt möjligt, arbete, surfning och eventuellt lite små spelande med (LoL, WoW och kanske något annat liknande i framtiden)

Tycker den verkar bra för pengarna, det ända "dåliga" är väl att den är Dual-core, finns en storebror för ~3000:- mer som är quad core men bara 1.7ghz eller så, är det verkligen värt skillnaden i detta fall?

Tipsa gärna om andra datorer runt 10000:- om de är bättre Vill helst ha mindre än 16" då de annars börjar bli lite för stort och bökigt.

Tackar i förhand.

Dator i7 5820k@4ghz, 16gb ram, EVGA GTX 980Ti
Bild & Ljud: Samsung KS8005, Denon Dra-F109, Wharfedale Diamond 9.1
Konsoler: Playstation 3, Xbox 360, Playstation 4 Pro, Wii U, N3DS XL, Nintendo Switch, Xbox One

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby
Registrerad
Apr 2009

Jag har själv en laptop med samma processorm, fast med grafikkortet 5650. Den fungerar alldeles utmärkt till WoW och andra spel (kör på high settings med hög fps) och datorn kostade mig endast 6700kr. datorn du kollar på kommer att kunna köra wow på Ultra settings med hög fps och processorn kommer att vara riktigt snabbt på de områden du tänker använda den inom (den kör hyper-threading som gör att den fungerar näst intill som en quad core). när det komemr till prisvärdhet tycker jag att priset ligger precis rätt för de komponenter den innehåller. det är upp till dig ifall du vill lägga ut så mycket för den eller inte.

Här kan du jämföra processorn prestanda med andra hos bärbara datorer:
Mobile Processors - Benchmarklist - Notebookcheck.net Tech

jämför grafikkortet:
Mobile Graphics Cards - Benchmark List - Notebookcheck.net Tech

lycka till med ditt köp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skene
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av sutekidayo:

Jag har själv en laptop med samma processorm, fast med grafikkortet 5650. Den fungerar alldeles utmärkt till WoW och andra spel (kör på high settings med hög fps) och datorn kostade mig endast 6700kr. datorn du kollar på kommer att kunna köra wow på Ultra settings med hög fps och processorn kommer att vara riktigt snabbt på de områden du tänker använda den inom (den kör hyper-threading som gör att den fungerar näst intill som en quad core). när det komemr till prisvärdhet tycker jag att priset ligger precis rätt för de komponenter den innehåller. det är upp till dig ifall du vill lägga ut så mycket för den eller inte.

Här kan du jämföra processorn prestanda med andra hos bärbara datorer:
Mobile Processors - Benchmarklist - Notebookcheck.net Tech

jämför grafikkortet:
Mobile Graphics Cards - Benchmark List - Notebookcheck.net Tech

lycka till med ditt köp!

Tackar Ditt svar gjorde det hela mycket lättare Tycker att eftersom den ända märkvärda skillnaden mellan denna modell och den dyrare är processorn som det inte skiljer sig så mycket alls är den inte värd 3000:- extra i mitt tycke

Om allt går vägen blir det väl en Acer Aspire 5943G med dual core då Faktiskt rätt så mycket för pengarna, dual core 2.4ghz, mobility 5850,4gb ram och 500gb hdd. Kan enkelt maxa Starcraft 2 och klarar WoW samt flera andra spel med

Tänkte ta den med 3 års garanti och olycksfallsförsäkring för extra 990:- sedan lite tillbehör som väska,mus och hörlurar. Allt som allt blir det runt 10500:- vilket jag anser slå allt annat i prisklassen! Men om jag missat något så får någon gärna ge andra rekommendationer som är värda att tänka på

Konsoler: Playstation 3, Xbox 360, Playstation 4 Pro, Wii U, N3DS XL, Nintendo Switch, Xbox One

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Nov 2005

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skene
Registrerad
Feb 2008

Den där var fasen otroligt lockande 1920x1080 samma upplösning som min stationära Blir det dock inte lite småttigt på en 15.6tum med så hög upplösning?

Enda lite smått "störande" är väl allt bling bling på den

Utseende mässigt så krossar Acer den enligt mitt tycke, i detta fallet rätt så rejält synd nog :/ Vet ej.. Är ju en rätt stor skillnad prestanda mässigt emellan dom för endast 2000:- men då är den också långt ifrån lika stilren som Acern är.

i 3dmark Vantage skiljer sig grafikkorten ca 2000 poäng, det är ju en viss skillnad men samtidigt är MSI'n inte lika stilren, låter mer (enligt vad jag hittat källor på) samt gissar jag på mindre batteritid, vissa klagade också på att skärmen blänker hyffsat lätt också vilket är bland det mest störande som finns

Får tänka över detta dock, den är ju onekligen snabbare, men ser för "bling bling" ut för min del samt att den ser väldigt plastig ut, Acern har ju iaf en del Aluminium. Sedan så är Acern också mycket mer slimmad i designen.