Svenska bredbandsuppkopplingar bland de snabbaste i världen

Permalänk
Melding Plague

Svenska bredbandsuppkopplingar bland de snabbaste i världen

Svenskar är lyckligt lottade när det kommer till bredband. I en rapport framkommer det att få länder kan mäta sig med det svenska bredbandsnätet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tyckte synd om amerikaner, väldigt lågt de har det.

Det är därför de ligger alltid efter när det gäller ''World first'' i Word of Warcraft''

Visa signatur

| Lenovo Legion Y520 | i7 8700K | ASUS Rog Strix Z370-F GAMING | Corsair CL15 Vengeance 3000Mhz | Acer 27" Predator XB271HU | Fractal Design Meshify C | EVGA CLC 280 WaterCooling | Samsung 860 Evo 1Tb/850 Evo 512 Gb| RTX Strix Asus 2070 | EVGA 650W GQ | Steelseries Rival | Logitech G105 | Playstation 4 Pro

Permalänk
Medlem

Hmm, imponerande

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Bara jag som finner det lustigt att Rumänien ligger så pass högt upp?

Visa signatur

AMD 955 BE | Corsair 1600 MHz XMS3 |Gigabyte 890GPA-UD3H | HD5850 PCS+ | Fractal Design Tesla 550 Watt | Fractal Design Define R2 | Samsung Spinpoint F3 1TB

Permalänk
Medlem

finns det någon om hur mobilmottagningen är också?
USA har rätt dålig vet jag

Visa signatur

Bildskärm: Acer 27" WQHD 170Hz 2560x1440
Datorsystem: AMD Ryzen 3600 @4.0GHz - Nvidia RTX 3060 - ASUS TUF GAMING X570-PLUS - NZXT H440 Blue
Övrigt: Corsair K95 RGB - Corsair Scimitar - Corsair VOID Wireless

Permalänk
Medlem

Väntar/längtar efter "Framtidens bredband" här hemma, April säger man.
Ska bli förbannat skönt!

Permalänk
Medlem

Kul att se att vi ligger väldigt bra till fortfarande, speciellt om man tar hänsyn till våran geografi. Dock är det många som tar vårat bredband för givet och klagar över att allt är så dåligt i Sverige utan att reflektera hur det är i resten av världen.

Permalänk

Jag är nöjd med min lina, bortsett från att Comhems support är riktigt kass.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

Finns det nån utförligare lista där man ser fler länder och hur dom ligger till?

Permalänk
Medlem

själv sitter man på 12/1 genom telejacket
särkskillt stabilt verkar det inte heller :/

Visa signatur

ASRock p67 extreme 4 | OCZ 240gb SSD + 320GB WDC + 1TB WDC GP | Intel Core i7 2600k | Nvidia Geforce GTX970 | 16gb Crucial Ballistix | Antec HC pro 1200w | Fractal define R2

Permalänk
Medlem

Länken till Pdf dokumentet fungerar ej. Har ni någon annan länk att tillhandahålla?

Permalänk
Medlem

Där ser man.

Klart usa halkar efter. Där är det bara företag som skall stå för hela kostnaden direkt och därmed kunderna och lönsamhet måste komma snabbt eftersom långsiktighet inte är intressant för de flesta företag i usa (inte i Sverige heller för den delen) så då är det klart de hamnar efter eftersom kostnaden för kunden skulle bli för hög på den korta tid företagen kan tänka sig att ligga ute med pengar för investeringen.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

jag är med och försöker höja vårt snitt har en 25mbits uppkoppling, ligger på stabila 24.9

edit: nu kan jag förresten få tillgång till 250mbit men vad ska man egentligen ha det till mer än höja snittet för oss?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Skrivet av Meega:

Länken till Pdf dokumentet fungerar ej. Har ni någon annan länk att tillhandahålla?

Den fungerar visst, det tog "bara" cirka 1-2 minuter för mig att läsa in.. och 68 sidor är den på också..

Permalänk
Medlem

Speedtest.net gav bra mer verklighetsförankrade resultat än vad Bredbandskollen gör, i alla fall för mig. Speedtest gav i alla fall dubbla hastigheten jämförelse.

För övrigt inte helt oväntat att USA ligger så långt efter. Det må vara (ha varit) ett rikt land men de brukar inte prioritera sådana här saker.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Skrivet av Kuufukuji:

Speedtest.net gav bra mer verklighetsförankrade resultat än vad Bredbandskollen gör, i alla fall för mig. Speedtest gav i alla fall dubbla hastigheten jämförelse.

För övrigt inte helt oväntat att USA ligger så långt efter. Det må vara (ha varit) ett rikt land men de brukar inte prioritera sådana här saker.

Sen är det ett jävla stort land att bygga ut igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TofZ:

jag är med och försöker höja vårt snitt har en 25mbits uppkoppling, ligger på stabila 24.9

edit: nu kan jag förresten få tillgång till 250mbit men vad ska man egentligen ha det till mer än höja snittet för oss?

Samma här, kom upp i 44.92

Permalänk

Stackars dom som bor i Zambia som har i snitt 0.28 Mb/s ned- och 0.03 Mb/s upphastighet. Platts 185 och längst ner på listan på speedtest

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ParanoiaX:

Sen är det ett jävla stort land att bygga ut igenom.

Plus att de ligger och kör på mycket uråldrig infrastruktur.
Det är ju inte bara storleken som är ett problem utan upplägget. Tittar man på deras mobilnät så var det ju så upphackat att det var en operatör per stad mer eller mindre i början. De har fortfarande inte ett vettigt heltäckande mobilnät på grund av konkurenslagstiftning och inkompetens. Elnätet är också en ren katastrof av samma anledning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Inte dåligt. Är det nån som vet hur det kommer bli med responstiden med 4G mobilt bredband? Kommer det fortfarande vara 100 ms eller har dom kommit på nåt bra sätt att komma runt det där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuufukuji:

Speedtest.net gav bra mer verklighetsförankrade resultat än vad Bredbandskollen gör, i alla fall för mig. Speedtest gav i alla fall dubbla hastigheten jämförelse.

För övrigt inte helt oväntat att USA ligger så långt efter. Det må vara (ha varit) ett rikt land men de brukar inte prioritera sådana här saker.

Problemet som jag ser det för USA, är den rena mängden operatörer de har. Jag kan nog till och med gissa att det finns något avtal dem emellan att hålla priserna vid ett visst tak, och folk betalar ju för det så. Så då finns det ju inga ekonomiska intressen att vidare utveckla, och bristen på gemensam infrastruktur.

Sen så ligger nog mycket av ansvaret på en Amerikanska staten, med sin liberala uppbyggnad. Dvs allt att staten inte får gå in och styra (Nattväktarstat), utan detta ska i största mån läggas på privata aktörer. Brist på centrala initiativ, så som vi hade i Sverige om att bredband skulle nå så många så möjligt. Risken något sådant från den federala staten tror jag personligen är mycket liten. Men sådana initiativ kan ju tas på delstatsnivå, men gynnar ju då inte hela USA.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk

Synd bara att Sverige varit löjligt slarviga med utbyggnaden av ADSL. Ibland har en del gator glömts bort på måfå. Min granne mittemot har ADSL, men telestationen jag kör mot är inte utbyggd, för att de "glömde" den, och det är inte på tal att korrigera i efterhand.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem

Trodde japan skulle hamna betydligt högre med sitt väl utbyggda fiber. Korea är på så sätt ingen överaskning. Å tredje sidan, många som inte nyttjar infrastrukturen, speciellt inte utanför städerna.
Själv sitter man på symmetrisk 0,5

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

hur många mobila bredband är inräknade då?

Normalspeed med tre's mobila bredband här ute i skogen, går dock lite fortare när man tankar med download manager:

bild
Permalänk
Medlem

230 MB/s upp, 73 ner

Visa signatur

NZXT H2 | Intel Core i7 920 | GTX 560 TI SLI | Corsair Intel i7 1333MHz 6GB | Intel SSD 120GB | Seagate Barracuda 7200.12 1TB | BenQ XL2410T

Permalänk
Medlem

Känns rätt dåligt ändå att genomsnittet är så lågt i Sverige.. Jag menar, har själv suttit på 100mbit i snart 5 år och redan flera år innan det så hade min morbror 10mbit långt upp i Norrland, Så det här med höga siffror är ju inte direkt någon ny boom.

Så varför har uppgraderingarna gått så långsamt?

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk

93.4 ner och 9.24 upp hade jag visst.

Pingen låg på 4, vad innebär det?

Permalänk
Medlem

många glömmer att de är koppar kabeln mellan station och bostad som är avgörande för hastigheten, inte bara att stationen är utbyggd med ditt å och datt

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kailus:

230 MB/s upp, 73 ner

Holy crap? Jag trodde 100/100 MB var max. Vad bor du ? Förresten så måste man väll ha fiber för att man ska nå så höga hastigheter?

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo