Permalänk
Medlem

bankid och linux?

funderar på att slänga in linux på en 2 år gammal seg netbook för att speeda upp den lite, men har ingen aning om vilken dist jag ska köra? Enda kraven jag har är att BankID, handelsbankens kortläsare och intels inbyggda wifikort ska fungera (tror det är intel, har inte datorn här atm) och att det ser någerlunda ut som windows (gnome/kde) för min sambo ska kunna använda datorn

själv har jag en viss vana av linux då jag "experimenterade" en del med debian för 5-6 år sen men letar efter något enkelt nu som helst fungerar med en gång utan bekymmer (gärna något som bygger på debian)

tacksam för svar ^^

Permalänk
Medlem

fortsätt med debian den underbart enkel ta ner nätverksinstallationsfilen bränn till cd o reboot
enda kluriga är partitioneringen men du vet säkert vad göra .

Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Permalänk
Medlem

partioneringen är nog minsta bekymmer finns debian som live-cd nu för tiden så man kan dra igång det och testa lite? gärna installation och/eller "live-cd" via usbmem

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar Arch Linux, men konfigurationen är icke grafisk och du måste tanka X, WM/DE manuellt o.s.v. Men det borde ju inte vara så svårt, iallafall inte om du följer deras dokumentation (som för övrigt är väldigt bra).

Men om du vill att det ska fungera direkt så kanske du ska välja någon distribution som Ubuntu eller Mint?

Visa signatur

Osocial, instängd och förbannad.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar Debian, men med tanke på BankID och så tycker jag du borde prova Ubuntu 10.04, minns jag inte fel stöds BankID officiellt på den versionen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av czin:

partioneringen är nog minsta bekymmer finns debian som live-cd nu för tiden så man kan dra igång det och testa lite? gärna installation och/eller "live-cd" via usbmem

Nej verkar inte finnas live cd ännu länk live

Länk till downloads Downloading Debian CD/DVD images via HTTP/FTP

Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Debug:

Jag rekommenderar Arch Linux, men konfigurationen är icke grafisk och du måste tanka X, WM/DE manuellt o.s.v. Men det borde ju inte vara så svårt, iallafall inte om du följer deras dokumentation (som för övrigt är väldigt bra).

Men om du vill att det ska fungera direkt så kanske du ska välja någon distribution som Ubuntu eller Mint?

ska lägga arch linux och lägga det på minnet. kommer inte vara aktuellt nu dock om det inte finns någon version som funkar direkt out of the box

Skrivet av MarcusW:

Jag föredrar Debian, men med tanke på BankID och så tycker jag du borde prova Ubuntu 10.04, minns jag inte fel stöds BankID officiellt på den versionen.

jo jag föredrar debian jag med men vad jag hört så är väl ubuntu rätt likt debian men mer riktat till novisa användare? för i så fall skulle det passa utmärkt, speciellt om bankid stödjs officiellt. tack för tipset, ska ta mig en närmare titt på ubuntu genast.

Skrivet av deppen:

Nej verkar inte finnas live cd ännu länk live

Länk till downloads Downloading Debian CD/DVD images via HTTP/FTP

ajdå förvisso är de ju debian vi pratar om men live borde ju ha kommit för länge sen!

Permalänk
Medlem

[QUOTE="czin;10620356"]ska lägga arch linux och lägga det på minnet. kommer inte vara aktuellt nu dock om det inte finns någon version som funkar direkt out of the box

jo jag föredrar debian jag med men vad jag hört så är väl ubuntu rätt likt debian men mer riktat till novisa användare? för i så fall skulle det passa utmärkt, speciellt om bankid stödjs officiellt. tack för tipset, ska ta mig en närmare titt på ubuntu genast.

ajdå förvisso är de ju debian vi pratar om men live borde ju ha kommit för länge sen![/QUOTE

Är osäker med debian kollat länkem jag lämnade ? Ubuntu har säkerligen live cd,s de delade ut det gratis för ett antal år sedan ( menar skickade hem färdigbrända via snailmail).

Annars kan du kanskle prova en virtuell install med vmware player VMware Player: Run Windows 7, Chrome OS - Free Download for a Virtual PC

Den är gratis.

Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Permalänk
Medlem

justfan VMware finns ju oxo. Hade jag helt glömt.
Kollade debian live nu och verkar finnas till 32bitars. Ska kolla den andra datorn imorrn och se hur mkt minne där är i den annars funkar ju 32bitars utan problem. börjar bli trött o kan inte tänka ^^

Permalänk

på min dell laptop fungerade nätverkskortet direkt under linux mint, men inte alls under xbmc live (ubuntu baserat). men jag har använt i linux sammanlagt 2 timmar så vad vet jag...

Visa signatur

Förvirrad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av czin:

jo jag föredrar debian jag med men vad jag hört så är väl ubuntu rätt likt debian men mer riktat till novisa användare? för i så fall skulle det passa utmärkt, speciellt om bankid stödjs officiellt. tack för tipset, ska ta mig en närmare titt på ubuntu genast.

Det är ungefär min erfarenhet med Ubuntu med. Standard installationsskivan är även en LiveCD för övrigt, så du kan prova och så innan du installerar. Installationen av Ubuntu är otroligt enkel för övrigt.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Jag använder inte Bank-ID själv. Men om man använder Ubuntu finns en alternativ lösning som är värd att testa.
Fri-BID:
FriBID: Fri programvara för e-legitimation

Permalänk
Medlem

Band ID funkar sämmre nu än det gjorde förut i Ubuntu iallafall, kan vara för att jag kör 64 bit. För ett par år sen när jag testade först funkade det fint.

Jag skulle rekomendera debian om det är en seg netbook, ubuntu är mycket mer krävande, Ubuntu är dock mer lättanvänt. Du kan alltid testa Ubuntu netbook edition annars.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.