Permalänk
Medlem

Bygge av en HTPC

Hej!

Jag tänkte ge mig på att beställa hem och bygga ihop följande komponenter. Datorn kommer att användas för WMC med film, bildvisning, mailande och lite spelande. Jag tror dock spelandet sträcker sig till CIV och några bilspel, därför har jag slängt in ett lågprofilsgrafikkort också. Jag undrar därför om:

1. Delarna fungerar ihop?

2. Nätaggregatet i burken (150W) räcker med listade delar?

3. Jag har försökt att läsa till mig om jag behöver extra grafikkort eller inte ihop med det moderkortet/CPUn, men blir inte klokare för det, därför har jag slängt med ett lågprofilsgrafikkort. Jag undrar om det behövs för min användning i form av spelande som CIV5, något nyare bilspel, surf, film, via WMC och musik?

Antec ISK 310-150 (Svart/Silver) Mini-ITX-chassin

Corsair XMS3 DDR3 PC10666/1333MHz CL9 2x2GB DDR3-minnen

Gigabyte GA-H55N-USB3 Moderkort

Intel Core i3 540 3,06GHz Socket 1156 Box Processorer

OCZ Vertex 2 E Series SATA II 2.5" SSD 60GB Solid State-diskar (SSD)

Samsung SN-T083C DVD-brännare för dator

Saphire Radeon HD5570 HDMI 1GB

Tacksam för svar!

Edit, fumlade bort text.

Permalänk
Medlem

Vilka komponenter?

Permalänk
Medlem

Hehe, där var du snabb!

Nu så!

Permalänk
Medlem

Varför ett 5770? 5450 borde räcka till CIV V iallafall - billigare och finns med passiv kylning. Skulle också rekommendera att du köper en CPU-kylare och inte kör med den som följer med - blir trevligare för öronen på det sättet!

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

5(5)70 heter kortet, finns (?) inga 5770 i lågprofil. Just det ett kort med passiv kylning, jag fick för mig att kylflänsarna på ett sådant inte skulle få plats i en sådan låda. Men, om ett 5450 räcker till spelen, då kanske jag kan skippa det helt och hållet då grafiken i i3 väl är motsvarande ett Radeon 5450, eller?

Permalänk
Medlem

Nyaaah, missade 5570 -- Kör med 5450 i min HTPC iallafall, frugan lirar allt möjligt på facebook med den och jag tror jag kört lite Wow på den och det funkade hyfsat. Storleksmässigt är inte 5450 så breda, men det är ju ganska minimalt med plats i chassit du valt. Du har inte tänkt på en Atom/Ion lösning?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av le_kong:

5(5)70 heter kortet, finns (?) inga 5770 i lågprofil. Just det ett kort med passiv kylning, jag fick för mig att kylflänsarna på ett sådant inte skulle få plats i en sådan låda. Men, om ett 5450 räcker till spelen, då kanske jag kan skippa det helt och hållet då grafiken i i3 väl är motsvarande ett Radeon 5450, eller?

Nja, det verkar vara den nya sandy bridge (200EU) som är motsvarande en Radeon 5450...
The Sandy Bridge Preview - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Permalänk
Medlem

Sandbryggan är väl inte aktuell just nu iallafall? Eller har jag missat nått?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

ja du missade min citering
"då grafiken i i3 väl är motsvarande ett Radeon 5450, eller"... och det är den alltså inte.

Permalänk
Medlem

Aha, de nya i3 modellerna. Då de dröjer ett par månader så får jag kanske fundera på grafikkort ändå.

Permalänk
Medlem

Aah, nee ska väl vara i5 då?. 5450 ÄR ett ganska trött kort ifall man ska göra annat än glo på film och slösurfa lite. Funkar till fruntimmerspel som Farmville osv men skulle inte vilja köra mer grafiktunga saker på't.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

1. Vad tror ni om nätaggregatet, räcker det för de komponenterna jag listat?

Permalänk
Medlem

Hej igen, alla ni som väntat på uppdatering på mitt htpc-bygge...

Jag får tyvärr göra er besvikna då jag ännu inte byggt en dator som jag beskrev ovan. Men, nu!

Den egentligen enda ändringen är processorn som istället blir en SB i3 2120 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=805978

Tillbaka till min senaste fråga, är det någon som kan svara på om ett 150w nätaggregat är tillräckligt för att driva mina komponenter?

Permalänk
Skrivet av le_kong:

Hej igen, alla ni som väntat på uppdatering på mitt htpc-bygge...

Jag får tyvärr göra er besvikna då jag ännu inte byggt en dator som jag beskrev ovan. Men, nu!

Den egentligen enda ändringen är processorn som istället blir en SB i3 2120 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=805978

Tillbaka till min senaste fråga, är det någon som kan svara på om ett 150w nätaggregat är tillräckligt för att driva mina komponenter?

Jag skulle kört på ett llano bygge istället!

Permalänk
Medlem
Skrivet av r.olofsson:

Jag skulle kört på ett llano bygge istället!

Ok, varför llano? Skulle 150w räcka för llano?

Tror du 150w räcker för min SB HTPC?