Vinn nätagg från Seasonic

NAD T747 vs. Denon AVR-2311

Permalänk
Medlem

NAD T747 vs. Denon AVR-2311

Hej! Nu har det blivit dags att uppgradera ljudsystemet i vardagsrummet, och pappa har varit och kollat på Hi-Fi klubben och fått två förslag, NAD T747 för 7 000:- eller Denon AVR-2311 för 9 000:- och jag tänkte höra efter här ifall att någon har några synpunkter på de systemen, eller förslag på andra system för ungefär samma pris.

edit: Vi har pratat lite mer om det här över julen, och det ser ut som att det inte alls blir något nytt ljdsystems alls på ett tag.

Permalänk
Medlem

Ett tips: Kolla på andra ställen än Hi-Fi Klubben.
Sjukt överprisade. Kolla på andra märken såsom Marantz, Harman Kardon osv... Kanske Primare om det finns i den prisklassen (troligen begagnat isåfall).

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Skulle nog säga 2311 av dom två. 2311 har vunnit en del priser. Och Denon förstärkarna brukar fungera väldigt bra till både film och musik. Många andra hemmabioreceivrar brukar vara väldig bra i film men ha lite sämre ljud när det gäller musik. Men det fixar 2311 riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Onkyo 608 kanske kan vara nåt, vad ska den driva och vad ska den användas till. Som sagt är en del sjukt bra till spel/film medans andra är bättre i rent stereo läge.

Sedan så är en förstärkare inte hela ljudsystemet

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem

Svårt att ge råd när man inte vet vilka högtalare du ska ha dom till.. Nad har ett lite varmare ljud än denon en har så nad passar tex bra ihop med dali, klipsh etc högtalare med lite vassare diskanter. Denon matchas med fördel till tex B&W dvs högtalare med varmare diskanter, för att få bästa ljud, sen så är det skillnader i teknik på dessa två, nad har lite mera råstyrka, medans denonen har mera finesser. mitt bästa råd är att låna hem båda två och prova, spela nån favorit skiva nån som du vet hur den ska låta och jämför..

Visa signatur

Gigabyte GA-P55A-UD4, Socket-1156 Sli|Intel Core™ i5 Quad Processor i5-760@3.8ghz|Kingston DDR3 1333MHz@1600mhz 4GB, CL9|2 x Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC SLI(871/1742/2200/1.067v))|Antec Chassi|CPU-Kylare NH-U9B SE2|3 x Noctua Chassifläkt 120mm 5dB|4 Tb hd|samsung 22" 2ms|||panasonic pt-4000 1080p projector| 100"grandveiw duk|dali högtalare 5.1|NAD amp|Rotel slutsteg|42"1080p lcd|tvix 6600 media ext|Xbox360|Wii|lg390bluray|

Permalänk
Avstängd

NAD så klart, mycket mer dynamisk ljud. Kraft så det räcker och blir över. Denon är ett bra stärkare men jag håler NAD högre. Och precis som andra har sagt vi måste veta vilka högtalare du kommer driva för att ge dig ett vettig svar.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Avstängd

Ett tips är att iaf provlyssna Marantz,har läst tester som säger att dom har"spottat upp sig"ordentligt på sina nyare modeller när det gäller ljudet för både film och musik.
Dessutom,om jag inte kommer i håg helt fel,så är Denon och Marantz samma företag....?

Visa signatur

----------------------------------

-Skitbra sa Bill.
-Brakskit sa Bull.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Om jag på förhand skulle välja bort någon tillverkare så skulle det vara NAD. Denons 2311 verkar riktigt fin, men kanske något dyr hos Hifiklubben. Som redan nämnts så finns det andra kompetenta alternativ.

Permalänk