Fixa Nes - Står och blinkar

Permalänk

Fixa Nes - Står och blinkar

Tja.

Har försökt få igång en av dessa konsoler men den bara står och blinkar . vet att själva kontakten i de blir slitna och det är väl oftast där felet sitter?
Var isf kan man få tag i en reserv del om det nu är lätt att byta?

Har testat otaliga gånger med att sätta in spelet och starta om osv. för jag vet bestämt att det fungerade närmare klockrent när den ställdes undan.

//Martin

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Det här var ett vanligt problem. 2 olika åtgärder:

1. Man tog ut spelet och blåste allt vad man orkade i spelet, mot kontaktytan.Om det var "rengöringen" eller bara att man tog ur det och stoppade i det igen som löste problemet kan jag inte svara på.

2. Man lät bli att stoppa in spelet "ända in". Man tryckte in spelet så långt det gick, sedan drog man ut det ett par millimeter, så att det fortfarande gick att stänga luckan.

Om det finns reservdelar till NES att få tag på har jag ingen aning om.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem

testa och gör rent maskinen inuti, skruva upp och blås bort allt damm och sen kan du putsa komponenterna med någon form av kemisk ren bensin. Än sålänge så funkar min maskin men jag har planer på att fixa till den lite för framtida bruks skull.

Permalänk
Medlem

Du kan köpa en ny connector här:
Connector NES 72 pin till nintendo NES.

Det är sant att man brukade blåsa i spelen, men det är i det långa loppet ett väldigt dåligt sätt att göra rent dem på. Det hänger med en sjujäkla massa saliv när man blåser, som sen lägger sig som en legering på spelets kontaktbleck.
Gör istället rent kontaktblecket med något passande medel.

En ny connector borde kirra biffen

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Du kan köpa en ny connector här:
Connector NES 72 pin till nintendo NES.

Det är sant att man brukade blåsa i spelen, men det är i det långa loppet ett väldigt dåligt sätt att göra rent dem på. Det hänger med en sjujäkla massa saliv när man blåser, som sen lägger sig som en legering på spelets kontaktbleck.
Gör istället rent kontaktblecket med något passande medel.

En ny connector borde kirra biffen

Ingen lödning det var ju skoj.. 140kr är ju inte ett smack bör nog beställa en sådan isf

Tackar för svaren!
Ska se om jag har en mejsel annars får man köpa en med.
EDIT: mejseln behövs bara visst till spelen.

Då har man lagt en order. hoppas de hinner skicka innan jul men men annars får de bli efter mellandagarna

Visa signatur

I am Extrazz.