Fixa "gammal" trasig dator - råd önskas

Permalänk
Medlem

Fixa "gammal" trasig dator - råd önskas

Hejhej, i julas gick min dator sönder, jag är 99% säker på att det var grafikkortet som gick sönder. När jag avaktiverade kortet så funkade datorn (typ) när jag hade det igång fick jag artefakter över hela skärmen. Jag har helt enkelt struntat i att ha en dator sedan dess. Nu tänkte jag att det var dags att sätta i ett nytt GFX och börja gamea lite igen. Jag har suttit och funderat på ett XFX HD 5770 1gb från Inet.se
Jag har nog aldrig gjort ett så oinformerat beslut förr men eftersom det är så lite jag ska uppgradera så har jag svårt att motivera en månads studier. Jag ska även köpa mig en SSD disk och 2gb mer ram minne.
De frågor jag har är:

Kommer det helt enkelt att funka? Jag har svårt att se hur det skulle kunna gå snett men som sagt, har inte läst på.

Spenderar jag för mycket pengar på mitt GFX kort mot min nu ganska sunkiga CPU?

Finns det ett bättre alternativ i prisklassen? Jag fastnade lite för fort på just denna modell och har sedan alldeles säkert blundat för dåliga egenskaper i de recensioner jag har läst. Confirmation bias till 1000%.

XFX Radeon HD5770 1GB KAMPANJ! - Inet.se

Disken jag ska köpa: (Är ganska bekväm med denna men har ni input får ni gärna säga något)
80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA - Inet.se

Köper likadana minnen som redan sitter där.

GAMLA DATORN som jag beställde:

Leadtek WinFast GeForce 8800GTS 320MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express
LT8800GTS320

Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400 5-5-5-12 Xtreme 2x1024MB (tot. 2GB) DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink

Cooler Master Centurion 5 Miditower ATX Black/Silver without PSU/utan nätagg.
CMCENT5BL

Hiper HPU-4M530 Type-M Black 530W ATX
HIPPSU-530BL

Asus P5B-E Plus iP965 4DDR2-DIMM 3PCI 3PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket775 ATX
ASP5B-EPL-F

Intel Core 2 Duo E6420 2.13GHz 4MB FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775
IE6420R

MVH