Permalänk
Medlem

Byte av processor

Hej

jag har tänk att köpa en ny processor för den jag har nu är gammal och slö.

Undrar om de spelar någon roll vilken processor typ man har. den jag har nu är en gammal intel på 1.80 ghz
och tänkte kanske de spelar roll om ja köper en AMD ATHLON II X2 med 3ghz om de passar i datorn eller så?

kortfattat: Passar alla processorer in i datorn?
har en acer aspire 5600
'
alla svar uppskatas!

Permalänk

Nej det gör de inte, tyvärr

De som styr vad du kan ha är ditt moderkort, kolla upp det (vad det heter, sen vad det stödjer). Sen så är Intel och AMD konkurrenter så det funkar inte att stoppa in en amd processor i ett moderkort avsett för intel, storleks skillnad och det funkar helt enkelt icke.

P.S Det finns en rad olika program som du kan använda dig utav om du inte vet hur du hittar det utan att behöva öppna burken.

CPU-Z
Everest Ultimate Edition

De är några som jag personligen använder om jag vill ta reda på vilket moderkort som sitter i datorn.

Visa signatur

Fractal Design North, Intel i7 14700K, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, MSI Radeon RX 6900 XT 16GB GAMING X TRIO, Kingston 64GB 5200MHz DDR5, EK-AIO Elite 360 D-RGB, Corsair RM1200x Shift 1200W, WD Black SN850X 2TB Gen 4, Samsung 980 NVMe 1TB, Samsung 960 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Luktar troll om det här men du ska få ett svar iallafall.
En AMD processor passar aldrig på ett Intel-moderkort eller tvärt om. Det är fysiskt helt olika arkitekturer. Att uppgradera processor på en bärbar är inte något som ofta går för sig då tillverkarna ofta har egna unika lösningar. Bärbara går överhuvudtaget inte att uppgradera lika lätt som en stationär. Hårddisk, minne och ev. extern grafikkort går att byta ut - annars är det bara att köpa nytt.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo