Problem med bilden på Ubuntu med HD4870

Permalänk
Medlem

Problem med bilden på Ubuntu med HD4870

Hej!

Installerade Ubuntu på min dator igår, alltid kört windows innan men nu har jag problem med bilden som jag gissar beror på drivrutinerna. Jag kör med "Proprietär-grafikdrivrutin FGLRX för ATI/AMD"

Men om jag kollar på film i mediaspelaren, på youtube eller vad som helst så får jag screen tearing eller vad det kallas, ungefär som när man kör spel utan v-sync, och om jag drar runt ett fönster på skrivbordet så hackar det sig fram också.

Någon som har några tips på hur man löser detta? Är helt ny när det gäller Linux så ha lite överseende

Bild på problemet (inte min)

Tacksam för svar!
Mvh Marcus

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Medlem

Hade det hela tiden jag körde AMD+Linux. Löste det genom att köpa ett nvidia-kort, vet tyvärr inte om det finns någon lösning med AMD.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Screen tearing är tyvärr ett ganska vanligt problem i Linux. Även med Nvidia kort. Genrellt sett så funkar Nvidia mycket bättre dock (bytte själv från ett ATI och prestandaskillnaden för allt det grafiska är löjligt stor).

Tips:
Stäng av alla grafiska effekter för fönsterhanteraren. (där du byter bakgrund etc, högerklick på skrivbordet).
Om det inte blir någon skillnad:
Avinstallera dom proprietära och testa drivrutinerna direkt från ATI.

Själv hade jag alltid lite screen tearing med ATI

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]